انتظار داریم عراق به تامین حقابه تالاب هورالعظیم پایبند باشد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری روز سه شنبه در جلسه شورای عالی آب که به ریاست وی در تهران برگزار شد گفت: انتظار داریم دولت عراق به وظیفه خود در تامین حقابه تالاب هور العظیم پایبند باشد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش های ارایه شده در خصوص آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم و تلاش انجام شده برای مهار آتش در این تالاب، افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه خاموش کردن آتش تالاب هورالعظیم کمک لازم را به دولت عراق انجام دهد.
جهانگیری با بیان اینکه دولت و ملت ایران در مشکلات و مقاطع مختلف از هیچ کمکی به دولت و ملت عراق دریغ نکرده اند، خاطرنشان کرد: دو کشور دوست و برادر باید تمام مساعی خود را برای حل و فصل مشکلات این چنینی بکار بندند و امیدواریم با استقرار دولت جدید این کشور شاهد گسترش همکاری ها در همه عرصه های سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی باشیم.
وی با اشاره به روابط مستحکم و صمیمانه تهران و بغداد گفت: خوشبختانه تردیدی در اراده تهران و بغداد برای افزایش مناسبات دو طرف وجود ندارد. البته برخی مسایل نیز میان دو کشور وجود داشته و دارد که ممکن است به توسعه همکاری ها آسیب وارد کند که باید از طریق مذاکره و گفت وگو نسبت به حل و فصل آنها اقدام شود.
آتش سوزی هورالعظیم زندگی مردم شریف خوزستان را با مشکل روبه رو کرده است
جهانگیری پیامدهای زیانبار زیست محیطی ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم بر زندگی ساکنان خوزستان را یادآور شد و افزود: متاسفانه آثار این آتش سوزی شرایط زندگی در خوزستان را به مخاطره انداخته و مردم شریف این استان را در وضعیت بدی قرار داده است که امیدوارم با همکاری دولت عراق هر چه سریعتر شاهد رفع این مسایل باشیم.
وی ادامه داد:با وجود محدودیت منابع آب و خشکسالی در کشور، ایران همواره به تعهدات خود در تامین سهم ۲۰ درصدی آب هورالعظیم پایبند بوده و انتظار این است که عراق نیز در تامین سهم خود کوشا باشد.
معاون اول رییس جمهوری از اقدامات صورت گرفته توسط نیروهای مسلح، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و مدیران استان خوزستان در کمک به خاموش کردن آتش تالاب هورالعظیم قدردانی کرد و از آنان خواست تمام مساعی خود را برای کمک به دولت عراق به منظور مهار آتش در تالاب هورالعظیم بکار بندند.
در این جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان نیز حضور داشتند، رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از آخرین وضعیت آب و هوای کشور و پیش بینی بارش ها برای فصل پاییز ارایه کرد و گفت: براساس پیش بینی ها میزان بارش ها در کشور در فصل پاییز نرمال خواهد بود.
در ادامه این جلسه موضوع آتش سوزی در تالاب هورالعظیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان هر کدام گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در کمک به خاموش کردن آتش سوزی در این تالاب ارایه کردند.
آتش سوزی گسترده در تالاب هورالعظیم در خاک عراق اواسط تیر امسال آغاز شد، و کار مهار آتش در این بخش از ۲۹ تیر شروع و سوم مرداد متوقف شد. در چهار روز نخست از بالگردهای آبپاش و در دو روز آخر از هواپیمای آبپاش برای مهار آتش سوزی استفاده شد.
آتش سوزی در بخش عراقی تالاب حدود ۲۰ روز طول کشید و بیش از ۱۶ هزار هکتار از تالاب سوخت. در ایران نیز ۲ هزار هکتار از هور در همین مدت دچار آتش سوزی شد. دود ناشی از این آتش سوزی شهرهای خوزستان را درگیر کرده و گاهی تا ۶ شهرستان از جمله اهواز منتشر می شد. بنابر اعلام مرکز بهداشت خوزستان دود ناشی از این آتش سوزی صدها نفر را راهی مراکز درمانی کرد.
هورالعظیم در تابستان امسال هیچ آبی از کرخه و دجله (منابع تغذیه کننده اش) دریافت نکرده است؛ بخش عراقی تالاب به کلی خشک شده و در ایران نیز قسمت های وسیعی از آن خشک شده است.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.