دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: باید حداقل پنج مگاپروژه برای خوزستان تعریف شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر تغییر رویکرد استان خوزستان در توسعه گفت: باید حداقل پنج مگاپروژه با اعتبارات مشخص و زمان تعیین شده برای خوزستان تعریف شود و طبق محاسبات، اجرای این مگاپروژهها در ۱۰ سال آینده نیازمند ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، محسن رضایی در جلسه اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که امروز، ۳۱ شهریورماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با نگاهی به وضعیت سایر کشورهای اسلامی متوجه می شویم که مساله وجود رهبری برای ایران چه در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان آیت الله خامنه ای برای ما مانند ستاره ای درخشان می درخشد و این مساله ملت را با قدرت و هدایت الهی پیش می برد.

وی افزود: حیف است که در ایران به این مسئله و این نعمت کمتر توجه می شود زیرا مقایسه ای بین رهبری نظام اسلامی با رهبری در سایر کشورهای جهان اسلام صورت نمی گیرد و اگر این مقایسه را کنیم متوجه خواهیم شد که خداوند چه نعمت بزرگی را به ایران عطا کرده است.

رضایی تصریح کرد: من وظیفه خود می دانم که از هر استانداری با تمام قدرت حمایت کنم. البته بستگی دارد که این استاندار تا چه میزان با ما ارتباط برقرار کند و بسته به میزان این ارتباطات و تقاضاهای مطرح شده از سوی استاندار، ما نیز تکالیف بیشتری بر عهده داریم.

وی عنوان کرد: آقای شریعتی قبل از معارفه خود به عنوان خوزستان در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت و من خود را موظف دیدم که هر کمکی را که می توانم به ایشان کنم.

رضایی خاطرنشان کرد: باید جدا از بحث های سیاسی و جناح ها و نگاه های سیاسی، وظیفه خود بدانیم که از هر نماینده دولتی در استان حمایت کنیم زیرا همه می خواهیم که خوزستان رونق یابد. بنابراین ما جدی هستیم و با تحولات دولت ها نیز کمک های خود را به خوزستان دریغ نمی کنیم و این تحولات هیج تأثیری در ما ایجاد نمی کند. البته این امر بستگی به میزان ارتباط مسئولین با ما دارد.

وی با بیان اینکه طرح توسعه استان برای ما بسیار مهم و جدی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: یکی از آرزوهای من این است که بتوانیم استانی نمونه از خوزستان بسازیم. اگر در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، امکانی به دست می اوردم بدون شک خوزستان را به الگویی برای سایر استان ها تبدیل می کردم.

دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام با تأکید بر تغییر رویکرد خوزستان در توسعه عنوان کرد: اولین قدم در خصوص دستیابی به توسعه، درست کردن رویکرد استان در توسعه است. رویکردهایی که تاکنون در توسعه برقرار بوده، عمدتاً پروژه محور بوده است و استان را به جایی نرسانده است.

رضایی ادامه داد: از زمان رضاشاه تاکنون در حال احداث سد، دانشگاه و … هستیم اما این گونه پروژه ها چه روابط و مناسبتی با هم دارند؟ ما هیچگاه در رابطه با این مسئله فکر نکرده ایم که اینگونه پروژه ها باید در قالب یک مفهوم و یک مجموعه مرتبط با یکدیگر تعریف شوند.

وی افزود: پروژهها باید در قالب یک مجموعه مرتبط با یکدیگر که منجر به جهش رشد اقتصادی، افزایش بهره وری اقتصاد ملی و بهره مندی اقتصادی شود، به اجرا برسد. پروژههای پراکنده در دولت و فعالیت های پراکنده بخش خصوصی ما را به جایی نخواهد رساند.

رضایی با بیان اینکه میزان بنگاه های اقتصادی که سالانه منهدم می شوند، فوق العاده زیاد است، گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار بنگاه اقتصادی در کشور ایران محو می شود. اما علت این امر چیست؟ در واقع این بنگاه ها در یک چارچوب مفهومی راه اندازی نمی شود. در حالیکه تمام فعالیت های اقتصادی با یکدیگر مرتبط است و در صورتیکه میان این فعالیت ها هم افزایی وجود داشته باشد، شاهد افزایش بهره وری خواهیم بود.

وی افزود: اگر ارتباطات و مناسبات میان پروژه های دولت و بخش خصوصی و بالعکس به درستی دیده نشود، ممکن است این پروژه ها و فعالیت ها کاهنده یا دارای بازدهی صفر باشند. بدین ترتیب از یک محل سود حاصل می شود و از محل دیگر زیان و همدیگر را خنثی می کنند و مشکل پایین بودن بهره وری اقتصاد ملی دقیقا ٌهمین مسئله است. بنابراین باید رویکرد ما در توسعه تغییر یابد.

رضایی با تأکید بر ناحیه بندی کردن طرح توسعه خوزستان اظهار کرد: باید توسعه را ناحیه بندی و شهرمحوری کنیم. برای مثال برای ناحیه شمال خوزستان که از چند شهر تشکیل می شود یک برنامه برای توسعه تدوین کنیم که متشکل از تمام روابط و مناسبات شهرهای این ناحیه با یکدیگر باشد و این ارتباطات نیز باید با هم هم افزایی داشته باشند؛ نه اینکه یکدیگر را خنثی کنند و با یکدیگر بی ارتباط باشند.

وی تصریح کرد: برای مثال در ناحیه بندی کردن توسعه در خوزستان باید شهرستان های ابادان، خرمشهر و شادگان را در یک ناحیه تعریف کرد. به صورتی که این سه شهر با یکدیگر کار کنند و اقتصاد شهرهای مذکور نیز هم راستا با هم پیش رود و میان بازارهای این شهرها نیز داد و ستدهای مکمل وجود داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از سوی دیگر باید برای هر ناحیه یک محور اصلی در نظر گرفته شود و بقیه محورهای اقتصادی، فرعی دیده شوند و محور اصلی حداقل ۴۰ درصد اقتصاد آن ناحیه را در بر بگیرد.

رضایی خاطرنشان کرد: بنابراین باید از شمال تا جنوب استان را در یک برنامه شفاف و روشن ناحیه بندی کرد، به صورتی که تمام فعالیت ها منجر به هم افزایی و افزایش بهره وری شود، همچنین باید حداقل ۴ یا ۵ مگاپروژه برای خوزستان با اعتبارات و زمان بندی معین تعریف کنیم.

وی افزود: این مگاپروژه ها باید در زمینه کشاورزی، اب و فاضلاب، محیط زیست، احداث منطقه انرژی باشد و راه اندازی محیط علمی، آموزشی و فرهنگی متناسب با این پروژهها تعریف شوند. در زمینه محیط زیست نیز باید مسائل زیست محیطی استان از ریزگردها گرفته تا لایروبی کارون و علاج بخشی سد گتوند، در مگاپروژه محیط زیست دیده شود تا بتوانیم محیط زیست استان را فعال کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم احداث حداقل یک منطقه ویژه انرژی در خوزستان خاطرنشان کرد: باید حداقل یک منطقه ویژه انرژی مانند منطقه ویزه انرژی عسلویه، در شمال خوزستان راه اندازی شود. همانطور که اکنون راه اندازی پتروشیمی بین شهرستان های مسجدسلیمان، لالی و شوشتر اغاز شده، باید یک منطقه انرژی در این منطقه احداث شود. همچنین باید در کنار این مگاپروژه ها، یک محیط علمی، آموزشی و فرهنگی متناسب با این پروژهها و فعالیت ها آماده سازی شود.

وی با تأکید بر مشخص کردن سهم هر بخش از منابع مورد نیاز برای اجرای طرح مگاپروژه خوزستان اظهارکرد: اجرای مگاپروژه ها در استان طی ۱۰ سال اینده نیازمند ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و اگر برای پنج سال اول بتوانیم ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار را اخذ کنیم، باید سهم بخش خصوصی، دولت، سرمایه گذار خارجی و فاینانس از این اعتبار تعیین و مشخص شود.

رضایی ادامه داد: در وهله بعد باید ببینیم که آیا مردم استان از آمادگی کسب و کار و تولید برای اینگونه فعالیت ها برخوردار هستند یا خیر. و در اینجا است که باید مسأله توانمندسازی و مشاوره و کلینیک های کارافرینی مورد توجه قرار بگیرد. در غیراینصورت تمام فعالیت های ما در خصوص اجرای پنچ مگاپروژه اتفاق خاصی را رقم نخواهد زد.

رضایی افزود: بنابراین باید قابلیت سازی و توانمندسازی مردم برای اجرای این مگاپروژه ها در برنامه قرار بگیرد. به این صورت که از دل فارغ التحصیلان دانشگاه های استان گروه های مشاوره ای تشکیل شود و هر کدام از گروه ها در کنار پیمانکاران مگاپروژهها قرار گرفته و ارائه مشاوره و همچنین کسب تجربه را اغاز کنند.

وی با تأکید بر خروج از صنایع پراکنده و روش عملکرد آزمون و خطا در خصوص صنایع، تصریح کرد: صنایع باید کاملا هدفمند باشند و باید از این وضعیت کنونی که صنایع پراکنده هستند خارج شویم. در حال حاضر صنایع را با میزان بازدهی سود و زیان آنها مورد سنجش قرار می دهند و این امر کافی نیست.

رضایی تصریح کرد: باید در طرح توسعه خوزستان مشخص شود که در هر ناحیه چه صنایعی باید احداث بشوند یا نشوند. ممکن است که راه اندازی یک صنعتی دورنمای بازدهی خوبی داشته باشد اما در نهایت این دورنما محقق نشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: صنایع باید کاملا هدفمند باشند. صرف راه اندازی صنعت و اینکه این صنایع وبال گردن ما باشد، فایده ای ندارد و باید جلوس این صنایع را گرفت. مانند صنایعی که در استان داریم که درآمد آنها فقط در تهران گردش دارد و در خوزستان گردش ندارد.

رضایی با تأکید بر لزوم مدیریت جهادی و غیر بوروکراتیک به عنوان مسئله بسیار اساسی برای خوزستان، بیان کرد: باید از این ساختار پیچیده بوروکراتیک در کشور خارج شویم. برخی از مسئولان استان مانند اقای شریعتی کمتر از وزرا نیستند، پس چرا زمان اخذ تصمیم باید این تصمیمات ابتدا در تهران تأیید شوند. چه کسی گفته است که تأیید اجرای این تصمیمات باید در تهران انجام شود؟.

وی ادامه داد: اینگونه نمی توان کشور را اداره کرد. ما مدیریت می خواهیم تا به مدیران اعتماد و اختیاراتی را به آنها واگذار کنیم. البته انجام این امر برای کل کشور سخت است اما برای استان در تلاش هستیم تا اختیارات بیشتری تصویب شود و تصمیم گیری ها در استان صورت بگیرد. وقتی یک مجموعه کارشناسی قابل در خوزستان وجود دارد که قادر هستند تصمیماتی را اخذ کنند بنابراین باید این تصمیمات اخذ و اجرا شود.

وی با اشاره به در برنامه بودن احداث چند شهرک صنعتی و تجاری در بخش کشاورزی گفت: از صمیم قلب می خواهم که مسئولان استان همت کنند تا حداقل دو یا سه شهرک صنعتی و تجاری در بخش کشاورزی در استان احداث شود. این شهرک ها البته بیشتر شبیه شهر هستند و تمام صنایع و همچنین تجارت محصولات و فراورده های بخش کشاورزی دراین شهرک ها صورت می گیرد و حتی خریدها و فروش ها نیز باید در این شهرک ها انجام شود و این شهرک ها دارای بانک، اداره پلیس و … باشند.

رضایی افزود: بازاریابی و تجارت فراورده های کشاورزی در این شهرک ها باید صورت بگیرد. این امر اقدامی بسیار خوب و نمونه در کشور محسوب می شود و انتظار داریم که استاندار خوزستان حداقل دو یاسه شهرک صنعتی و تجاری در بخش کشاورزی در استان راه اندازی کند.

وی عنوان کرد: به صورتی که حتی تولید قطعات صنایع مستقر در این شهرک ها نیز در خود این شهرک انجام شود. اکنون استاندار خوزستان و مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور و برخی دیگر از مسئولان پیگیر این مسئله هستند و انتظار داریم که مابقی مسئولان نیز پای کار آمده و به این امر توجه کنند زیرا یک کار جهادی محسوب می شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.