قیمت گذاری جدید در بازار آرد، هرکیلو آرد ۱۴۰۰ تومان/ شوک در بازار آرد و نان

عصر جنوب: دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد خوزستان گفت: نرخ گندم آزاد برای سال‌آینده ۱۱۵۰ تومان اعلام شده است که در این صورت نرخ هر کیلوگرم آرد به ۱۴۰۰ تومان می‌رسد؛ یعنی قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی آرد که اکنون ۲۳ تومان عرضه می‌شود، به ۵۶ هزار تومان خواهد رسید.

حسنعلی نویدی اظهار داشت: از اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ تاکنون قیمت آرد و نان ثابت بود؛ به همین منظور نه تولیدکنندگان آرد و نه نانوایان تغییر قیمتی اعمال نکردند.

وی ادامه داد: در این میان هزینه‌های تولید از جمله دستمزد کارگران، انرژی و سایر هزینه‌های جانبی روز به روز افزایش یافت و باوجود افزایش هزینه‌های تولید آرد، قیمت از ۳ سال‌گذشته تاکنون تغییری نکرده است و به همین علت تولیدکنندگان آرد و نانوایان متضرر شدند.

نویدی افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم آرد خبازی ۵۵۰ تومان است اما طبق آنالیز هزینه‌های تولید، قیمت تمام‌شده آن ۷۴۰ تومان برآورد ‌شده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد خوزستان تصریح کرد: این قیمت‌ها هنوز قطعی نیست و دولت قرار است به ازای هر کیلوگرم گندم، یارانه‌ای اختصاص دهد تا قیمت آرد و نان بالا نرود.

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر قرار باشد قیمت گندم افزایش یابد، به‌تبع آن قیمت آرد و نان نیز باید بالا برود. دولت نباید به‌طور ناگهانی این کار را انجام دهد بلکه می‌توان با شیب ملایم قیمت‌ها را افزایش داد.

چاره ظرفیت خالی کارخانجات آرد و هزینه‌های بالا چیست؟

نویدی با بیان‌ این‌که میزان تولید آرد ۱۳ کارخانه استان فقط ۳۷ هزار تن در ماه است، اظهار کرد: با کاهش خرید آرد و مصرف نان، ظرفیت خالی در کارخانه‌های تولید آرد ایجاد شده که با وجود هزینه‌های بالا و ظرفیت پایین تولید، درآمد این کارخانجات جوابگوی هزینه‌های آن‌ها نیست.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.