“عیدانه” امسال حمایت از اقشار آسیب دیده باشد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:دکتر عبدالواحد عبادی در یادداشتی‌ که برای عصرجنوب ارسال کرده، به مردم پیشنهاد کرده تا عیدانه‌های امسال خود را با افرادی که تعطیلی این روزهای بیماری کرونا اقتصادشان را از بین برده تقسیم کنند و از سویی‌ دیگر صنایع مادر و سودده‌ مسئولیت اجتماعی خود را به سوی کمک به اقشار آسیب‌دیده روانه کنند.

مشروح یادداشت در ادامه می‌آید:

بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش زیک گوهرند
چوعضوی به دردآورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی

بنابر فرموده قرآن کریم نوع بشر ضعیف آفریده شده است(خلق الانسان ضعیفا)اما در مقابل
قدرت تفکر و اختیار دارد واین مهم برای انسان مسئولیت انسانی (البته این مسئولیت ابلاغی ودستوری نیست بلکه وجدانی واخلاقی است)ایجاد کرده است.
لذا در این وانفسای شیوع کرونا واظهار علنی عجز جهانیان در مقابله با آن تا جایی که حتی کشورهای سکولار به آسمان روی آوردند ودست به دعا برداشتند و علم پیش بینی میکند : یکسال زمان لازم است تا واکسن وداروی لازم این بیماری کشف شود،ما نباید دست بر دست بگذاریم وشاهد فجایع انسانی باشیم .
همگان می دانیم که جمع کثیری از همنوعان ما از داشتن درآمد ثابت محرومند وبه صورت روزانه قوت لایموت خود را تامین می کنند،کارگران روزمزد، دست فروشان ، دوره گردها، باربران، و ده ها شغل دیگر که خورد وخوراک روزانه شان منوط به کسب روزانه است با تعطیلی بازارها وکساد پیش آمده ومحدودیت های اعمال شده وبخصوص در ایام عید که همواره با رونق بازار همراه بوده وده ها شغل فصلی ایجاد می شد درآمد خود را از دست داده اند. دولت نیز یا به وظایف خود خوب عمل نمی نماید،یا به جهت گستردگی موضوع وبحران اقتصادی امکان عمل خوب وجود ندارد یا آنجای که ورود کرده مبالغ بسیار ناچیزی تحت عنوان بسته های حمایتی یا وام یک و دومیلیونی در نظر گرفته که قطعا نه شامل همه نیازمندان می شود ونه کفاف نیازها را می نماید. از آنجایی که بنابر سنت قدیمی عید نوروز شاهد مسافرتها، دید و بازدیدها ، پذیرایی ها و …..بوده اما امسال بنابر شرایط موجود این سنت ها باید به حداقل ترین خود برسد، لذا پیشنهاد می شود مخارج در نظر گرفته شده برای عید توسط خانوادهای متمول،متوسط و دارا به منظور حمایت از نیازمندان در نظر گرفته شود تا بخشی از نیاز این قشر از همنوعانمان تامین گردد ونباید فرهنگ *هرکس گلیم خود را از آب بیرون بکشد* تجلی یابد. شایسته است صنایع مستقر در منطقه واداره کل بنادر وکشتیرانی نیز باتوجه به وضعیت اشتغال وکسادی صنایع پایین دستی ، خدماتی ،حمل ونقل و……. بخشی از بودجه مسئولیت های اجتماعی خود را با نظارت دقیق به این امر مهم انسانی،اجتماعی اختصاص دهند. قطعا روزهای خوش خواهند آمد وبرآنچه انجام داده ایم وخوب بوده خوشحال خواهیم بود وبر آنچه در این روزهای سخت باید انجام می دادیم وندادیم ناراحت ومعذب خواهیم شد .
بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر
بار دگر روزگار چون شکر آید.
صبرو ظفر, هر دو دوستان قدیمندبر اثر ِ صبر نوبت ِ ظفر آید.
عبدالواحد عبادی
۱۳۹۸/۱۲/۲۶

مطالب پیشنهادی