رئیس دانشگاه علوم پزشکی خواستار همکاری ارتش با بهداشت و درمان خوزستان شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: فرهاد ابول نژادیان در نشست خبری که شامگاه شنبه ۱۰ اسفندماه در سرسرای استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به آمار مبتلایان به کرونا ویروس در خوزستان، اظهار کرد: تا ساعت ۲۳ امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه، در کل استان، ۱۹ نفر مبتلا و ۴ نفر فوتی داشتیم که حال عمومی تعدادی از مبتلایان رو به بهبود است و تا چند روز آینده مرخص میشوند.

وی افزود: همچنین ۷۵ درصد مبتلایان در استان، دارای بیماری زمینه ای بوده اند. ۵۱ درصد از مبتلایان مرد و ۴۹ درصد از آن ها زن هستند. تا کنون در شهرستان آبادان، دزفول، اندیمشک، اهواز، شوشتر، هندیجان، ماهشهر، امیدیه و مسجد سلیمان شاهد موارد ابتلا به بیماری کرونا ویروس بوده ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور ضمن درخواست از مردم برای رعایت بهداشت فردی، تاکید کرد: در شرایط کنونی بهترین اقدام قرنطینه خانگی است و ا‌گر مردم در طول یک هفته و یا ۱۰ روز آینده در خانه های خود باقی بمانند، چرخه انتقال این ویروس کُند خواهد شد و شیب ابتلا به آن، سیر نزولی خواهد گرفت.

ابول نژادیان در خصوص آمار بهبود یافتگان این بیماری در خوزستان، گفت: اولین بیماران در استان از روز پنجم اسفندماه در بیمارستان بستری شده و هنوز چرخه درمان هیچکدام از آنها کامل نشده است. بنابراین امکان ترخیص آن ها از بیمارستان وجود ندارد.

وی در خصوص بحث احتمال قرنطینه شهرهای استان، افزود: قرنطینه زمانی فایده دارد که بیماری در یک کانون باشد اما وقتی بیماری در کشور پخش شد دیگر قرنطینه بی فایده است و اکنون با توجه به اینکه در برخی از شهرهای استان شاهد ویروس کرونا هستیم، بحث قرنطینه شهرها بی معنی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، تصریح کرد: در ابتدا نوع تعریف ما از این بیماری آن بود که فرد تبعه چینی باشد و یا به کشور چین سفر کرده باشد، اما با مشاهده مورد ابتلا به کرونا ویروس در قم، تمرکز ما بر روی بیمارانی که علائم تنفسی، تب و لرز و ضعف عضلانی دارند قرار گرفت و مقرر شد هر فردی که دارای چنین علائمی است، باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

ابول نژادیان ادامه داد: از روز اول تا چهارم اسفندماه، آزمایشات کرونا از بیماران خوزستانی جهت تشخیص به تهران فرستاده می شد، زیرا در استان، کیت تشخیص این بیماری وجود نداشت و همه کشور آزمایشات خود را به انستیتو پاستور ارسال می کردند. از روز ۵ اسفندماه که آزمایشگاه استان فعال شد، تست کرونا ویروس همینجا انجام شده و ظرف مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت پاسخ آنها آماده می‌شود.

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود بیمارستان رازی اهواز در مرکز شهر است اما کشور چین بیمارستانی را در خارج از شهر برای بیماران کرونایی احداث کرده، خاطر نشان کرد: ساختن بیمارستان کار وزارت بهداشت نیست بلکه وزارت راه و شهرسازی باید بیمارستان بسازد. در این زمینه اگر برای ما بیمارستانی با امکانات فوق تخصصی در خارج از شهر بسازند، قطعا بیماران مبتلا به ویروس کرونا را به آن بیمارستان منتقل خواهیم کرد، اما در شرایط موجود تنها مرکزی که ۴ مرکز ICU و بخش ایزوله تنفسی دارد، بیمارستان رازی اهواز است.

ابول نژادیان اضافه کرد: ۳ بیمارستان دیگر به جز بیمارستان رازی برای مقابله با بیماری کرونا آماده شده اند. در این زمینه یکی از این ۳ بیمارستان به صورت کامل تجهیز شده، یکی از بیمارستان ها به صورت کامل تخلیه گردیده و برای یک بیمارستان دیگر نیز دستور تخلیه صادر شده است تا در زمانی که ظرفیت بیمارستان رازی پاسخگوی ارائه خدمات نباشد، از این بیمارستان ها کمک بگیریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه آزمایش کرونا رایگان است، بیان کرد: اما همه خدماتی که در این زمینه ارائه می‌شود با هزینه است زیرا دانشگاه علوم پزشکی بخش فرانشیز را از بیمار دریافت می کند و باقی هزینه ها توسط بیمه پرداخت می‌شود.

ابول نژادیان اشاره کرد: بیمارستان های خصوصی و دولتی از سه روز گذشته اجازه انجام عمل های غیر ضروری را ندارند، زیرا از زمان شیوع ویروس کرونا داوطلبان اهدا کننده خون به مراکز اهدا کاهش داشته اند و ما نگران تامین خون مورد نیاز برای بیماران اورژانسی هستیم.

وی ادامه داد: باید بیمارستان ارتش برای کمک به بستری بیماران مبتلا به کرونا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار بگیرد. زیرا این بیمارستان در فضای باز قرار دارد. تا کنون در این زمینه موافقتی با ما نشده اما امروز در تهران دو بیمارستان ارتش در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شده و در این زمینه امیدواریم با رایزنی هایی که انجام می‌گیرد، بیمارستان ۶۴ تخت خوابی ارتش اهواز نیز در اختیار ما قرار گیرد.

ابول نژادیان با بیان اینکه کمبود متخصص عفونی در استان وجود ندارد، تصریح کرد: در این زمینه حتی متخصصان عفونی که در سایر بخش های دانشگاهی مشغول به تدریس بودند نیز در اختیار بیمارستان ها قرار داده شده اند تا از ظرفیت آن ها بهره گرفته شود.

وی با اشاره به ورود کرونا ویروس به ایران از ۳۰ بهمن ماه در قم، یادآور شد: پس از انتشار اخبار مربوط به شیوع این ویروس در ایران، تقاضا برای ماسک، الکل و مواد ضد عفونی کننده به شدت افزایش یافت و داروخانه ها با کمبود و در مواقعی با نبود این تجهیزات مواجه شدند.

ابول نژادیان ادامه داد: به دنبال بروز این‌مشکل، دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با صدور مجوزهایی نسبت به راه اندازی دو کارخانه تولید مواد ضد عفونی کننده در استان اقدام کردند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، تصریح کرد: اولین محصولات تولیدی این کارخانه ها در اختیار کادر درمانی بیمارستان ها قرار داده شد و سپس در داروخانه های استان توزیع گردید. همچنین امروز نیز الکل و مواد ضد عفونی کننده دیگر میان داروخانه های استان توزیع شد و اکنون استان از این لحاظ مشکل خاصی ندارد.

ابول نژادیان عنوان کرد: روز گذشته با کمک انجمن داروسازان، میان ۷۰۰ داروخانه سطح استان حدود ۶۰ تن الکل توزیع شد. حتی برای تسریع در توزیع به برخی از داروخانه ها گالن های ۲۰‌ لیتری الکل دادیم تا خودشان بسته بندی و توزیع کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه هیچ کارخانه تولید ماسک در استان وجود ندارد، خاطر نشان کرد: برای کادر پرسنل بیمارستان ها به صورت محدود از بازار آزاد ماسک تهیه کردیم. از آنجا که این مشکل کشوری است، بنیاد برکت قرار است تا ظرف چند روز آینده ۵۰ میلیون ماسک وارد کشور کند که اولین محموله آن تا فردا وارد خواهد شد.

ابول نژادیان در خصوص قیمت گذاری و نظارت بر فروش مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده در بازار، عنوان کرد: قیمت الکل و ژل دست توسط سازمان صمت و کمیسیون مشترک قیمت گذاری معاونت غذا و دارو مصوب شده است اما در خصوص قیمت ماسک به دلیل کمبود آن و بر اساس مصوبه ستاد مرکزی نسبت به آزاد سازی قیمت آن اقدام شد تا ماسک در اختیار مردم قرار بگیرد.

مطالب پیشنهادی