سگ‌های ولگرد سالانه عامل ۲ هزار گزش در اهواز

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی کلان‌شهر اهواز عصر امروز با ۱۰ دستور کار در محل سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر اهواز برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در این جلسه با اشاره به این‌که بودجه سازمان پسماند در سال ۹۷ در حدود ۲۷ درصد افزایش داشت، اظهار کرد: بودجه سال ۹۶ سازمان پسماند ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که در سال ۹۷ به ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. هزینه‌های جاری سازمان پسماند در سال گذشته ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود و در سال ۹۷ حدود ۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که با مدیریت هزینه‌ها شاهد کاهش ۲۶ درصدی آن بودیم و این مبلغ را به بخش عمرانی اضافه کردیم.

محمدرضا قنواتی با بیان اینکه پس از مصوبه شورای شهر در حال عقد قرارداد با بیمارستان‌ها و شرکت‌ها هستیم، عنوان کرد: طراحی پارک بازیافت که در جنوب غرب کشور اولین نمونه است، انجام شده و در انتظار تأمین اعتبار برای شروع مناقصه هستیم. احداث سلول چهارم، احداث ساختمان سایت صفیره، جاده داخلی صفیره و تأمین روشنایی صفیره از دیگر پروژه‌های سازمان است.

وی گفت: در بحث آموزش تفکیک زباله از مبدأ از مهرماه شروع کردیم و نیروها به تک‌تک مدارس در مناطق هشتگانه خواهند رفت و در حال انجام است هرچند تفکیک زباله یک پروسه است که همه باید کمک کنند؛ اگرچه ضایعاتی‌ها در ابتدا با این طرح مقابله کردند ولی با همکاری اعضای شورا برطرف شد.

 قنواتی با بیان اینکه وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر معضل کشوری است، عنوان کرد: در دستورالعمل سال ۸۷ بهداشت، دامپزشکی، فرمانداری، استانداری، محیط‌زیست و منابع طبیعی همگی باید در این خصوص همکاری کنند که بهداشت و دامپزشکی معتقد هستند طبق دستورالعمل فقط ناظر هستند.

وی گفت: وظیفه شهرداری زنده‌گیری سگ‌ها و تحویل آن‌ها در محل موردنظر است. ادامه کار با بهداشت و دامپزشکی است که از وظیفه خود سر باز می‌زنند. نیروی انتظامی نیز باید در کنار شهرداری امنیت را در زمان زنده‌گیری برقرار کند، محیط‌زیست نیز باید محل مورد نظر را برای پس از زنده‌گیری فراهم کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با اشاره به اینکه سالیانه در شهر اهواز ۲ هزار مورد گزش توسط سگ‌های ولگرد وجود دارد، اظهار کرد: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند وارد شود و معضل سگ‌های ولگرد را حل کند.

وی افزود: به گفته دامپزشکی باید تمامی سگ‌های مریض و سگ‌های ماده از بین بروند و فقط سگ‌های نر برای مراقبت از باغ‌ها آموزش‌های لازم را ببینند و این موضوع با مخالفت شدید حامیان حیوانات روبرو شده است.

 

اختصاص ۱۵ میلیارد تومان برای کمربند سبز اهواز

حمید امیری فرد مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز نیز با اشاره به اینکه افزایش بودجه سازمان پارک‌ها ناشی از افزایش پروژه‌ها و نظارت است، اظهار کرد: بخشی از غرفه‌های موجود در شهربازی‌ها که تا پیش از این تعطیل بودند اکنون بازگشایی شدند. نهالستان‌ها که برخی از آن‌ها در حالت نیمه تعطیل بودند احیا و شروع به کار دوباره کردند.

وی افزود: ۱۴۰ هزار نهال در سال گذشته کاشته شد که در بین آن‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد آن‌ها همچنان ماندگار هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز با بیان اینکه ۱۵ پروژه تا کنون تعریف کردیم، عنوان کرد: تعیین الگوی کشت آب خام و ادامه کمربند سبز از پروژه‌های اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز است. ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ریزگردها برای کمربند سبز اهواز که هزار و ۶۰۰ هکتار است محقق شد و تا اکنون مقداری از آن اختصاص داده شد.

وی افزود: کمربند سبز اهواز در ابتدا از طرح‌های مصوب جامعه شهری نبود و با تلاش بسیار این طرح را وارد طرح‌های جامع شهری شهرداری اهواز کردیم و بعد از اخذ مجوز تخصیصات لازم داده شد.

امیری فرد با بیان اینکه باید در پارک‌ها محل بازی و محل نشستن مردم از هم تفکیک شود، عنوان کرد: محل استراحت مردم را باید از محل بازی و وسایل برقی از هم تفکیک کرد که نیاز به یک کار مطالعاتی دارد؛ پارک‌ها را باید به خودگردانی برسانیم؛ هر پارکی به طور مجزا مرکز خدماتی، وسایل بازی و رستوران می‌خواهد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز اهواز ۱۲٫۴ هکتار است، اظهار کرد: باید سالانه یک متر مربع برای هر نفر اضافه کنیم و در سال ۱۲۰ هکتار در سرانه فضای سبز شهر اهواز اضافه شود که سهم هر منطقه ۱۵ هکتار است.

ساخت مجموعه‌ای برای سامان‌دهی متکدیان

احمد سراج معاون فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری اهواز  نیز با اشاره به اینکه سازمان‌‌های فرهنگی معمولاً قابلیت درآمدزایی ندارند، اظهار کرد: در حال حاضر راه‌هایی برای کسب درآمد پیش‌بینی شده است؛ یک مورد تالار شهر است که درآمدزایی از آن محل برنامه‌ریزی شده است، مورد دیگر زمین‌های ورزشی است که با قراردادهایی می‌توانند درآمدزا باشند. مجموعه فرهنگی نجوم هم از دیگر مجموعه‌هایی است که درآمدزایی آن برای شهرداری برنامه‌ریزی شده است.

 وی افزود: ساختمان مجموعه فرهنگی نجوم رفع عیب شده و کلاس‌ها تجهیز شدند و در چند روز آینده افتتاح می‌شود؛ این ساختمان به نام ابن هثیم اهوازی نام‌گذاری شد.

سراج با اشاره به اینکه تاکنون ۴۱ میلیارد ریال از بودجه فرهنگی محقق شده است، عنوان کرد: سرای محله در کیانشهر اهواز از مجموعه‌های احداثی بود که توسط سازمان فرهنگی تجهیز شد؛ سرای دیگری در کوی رمضان وجود دارد که در انتظار وصل برق مجموعه هستیم و تا دو هفته دیگر افتتاح می‌شود؛ سرای محله کوی نبوت نیز که در گذشته کاربرد اداری داشته، در دست تعمیر است؛ سرای محله آل صافی نیز در سال‌های گذشته تجهیز نشده بود ولی در حال حاضر بودجه را گرفتیم و در حال تجهیز است.

 وی گفت: سرای کوی علوی در سه راه خرمشهر دارای تجهیزات فرسوده است که باید نوسازی شود، همچنین فاز اول مجموعه فرهنگی اجتماعی غدیر در حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته و محوطه‌سازی آن باقی مانده است که تا یک ماه آینده معاونت عمرانی به ما تحویل می‌دهد.

سراج با بیان اینکه ۱۲ تا ۲۲ دستگاه در خصوص سامان‌دهی متکدیان وظیفه دارند، اظهار کرد: از مجموعه ساماندهی متکدیان تبریز بازدید شده و اعتبار خوبی از طریق شورای اجتماعی کشور برای شهر اهواز اختصاص داده شد به شرطی که مجموعه‌ای شبیه تبریز فراهم کند، در حال حاضر این اعتبار وارد مجموعه استانداری شده است.

وی افزود: اگر دستگاه‌های مربوطه به خوبی وارد کار شوند و همکاری کنند تا پایان سال نتیجه خوبی در خصوص سامان‌دهی متکدیان خواهیم داشت.

مطالب پیشنهادی