آزمون استخدامی دروغینی که سازمان سنجش برگزار کرد تا کلاه هزاران کارجو برداشته شود!+سند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: امروزه ده ها و چه بسا صدها هزار دانش آموخته کارجویی که تلاش می کنند تا از هر فرصتی برای ورود به بازار کار نهایت استفاده را ببرند، به بازار مکاره ای برای برخی افراد و نهادهای سودجو تبدیل شده اند؛ افراد و نهادهایی که در میان غفلت عذاب آور نهادهای اجرایی و نظارتی با برگزاری آزمون های استخدامی دروغین به تلکه کردن جوانان ایرانی مشغولند و هیچ عزم و اراده ای نیز برای برخورد با آنها مشاهده نمی شود.

به گزارش «تابناک»، افزایش جمعیت دانش آموختگان جویای کار و ناتوانی دولت ها در کاریابی برای آنها در حالی جمعیت جوان و پر نشاط ایرانی را نگران و در اضطرابی عمیق فرو برده است که از آنسو برخی نهادها و دستگاه های اجرایی با درک این واقعیت به فکر کلاهبرداری از این جمعیت جوان می اندیشند؛ نهادهایی مثل یک شرکت گم نام خصوصی که در سال جاری با محوریت سازمان سنجش آموزش کشور یک آزمون استخدامی برگزار کرد و فرایند برگزاری آن سرشار از تخلف های آشکار است.

سخن از شرکت تعاونی چابهاران است که اگرچه در پایگاه اینترنتی این شرکت سابقه فعالیتی آن  ۱۶ سال عنوان شده است، اما تابستان امسال با نام شرکت کشتیرانی طلایی کیش برگزاری آزمون استخدامی خود را به سازمان سنجش آموزش کشور واگذار کرد و سازمان سنجش نیز برای داوطلبان متقاضی شرکت در این آزمون استخدامی حق ثبت نام ۱۲۸ هزارتومانی را تعیین کرد.

آزمون استخدامی مذکور در تاریخ ۲۷ مهرماه سال جاری در چهار استان تهران، خوزستان، فارس و هرمزگان و با حضور بیش از ۱۰ هزار داوطلب برگزار شد؛ آزمونی که البته در ادامه با حاشیه های فراوانی همراه شد و کار به جایی رسید که سازمان سنجش آموزش کشور نیز به خطای خود واقف شد و این آزمون را از بخش آزمون های استخدامی خود بدون سر و صدا حذف کرد!

اولین حاشیه پیش آمده این بود که آزمون برگزار شده توسط سازمان سنجش اصلاً ارتباطی به شرکت کشتیرانی طلایی کیش نداشته و مسئولان شرکت تعاونی چابهاران با جعل اسناد شرکت مذکور و مکاتبه با سازمان سنجش برگزاری این آزمون را مدیریت کرده است.

اگرچه این حقیقت را می توان با استناد به حذف آگهی این آزمون استخدامی از پایگاه اینترنتی سازمان سنجش و نیز نامه مدیر عامل شرکت طلایی کیش به مدیر یکی از پایگاه های اینترنتی کاریابی اثبات کرد، اما ادامه فرایند عجیب این آزمون استخدامی نیز برای اثبات این مسئله کمک کننده است.

آزمون استخدامی دروغینی که سازمان سنجش برگزار کرد تا کلاه هزاران کارجو برداشته شود!

پس از آشکار شدن این حقیقت که آزمون مذکور ارتباطی با شرکت طلایی کیش ندارد، سازمان سنجش ضمن حذف این آگهی از سامانه خود و بدون ذکر جزئیات بیشتر، اطلاعات داوطلبان شرکت کننده و نمرات آنها را برای پیگیری ادامه فرایند به شرکت اصلی یعنی شرکت تعاونی چابهاران ارسال می کند.

آزمون استخدامی دروغینی که سازمان سنجش برگزار کرد تا کلاه هزاران کارجو برداشته شود!+سند

بر اساس این آگهی شرکت طلایی کیش ادامه فرایند استخدام را به شرکت متخلف واگذار می کند

شرکتی که از آن سخن به میان است و تاکنون تخلف بزرگ یعنی فریب یک دستگاه دولتی، جعل سند و فریب هزاران جوان جویای کار را در کارنامه دارد، در ادامه نیز داستان تخلف های خود را ادامه می دهد.

پس از مدتی از زمان برگزاری آزمون استخدامی و بلاتکلیفی شرکت کنندگان، این شرکت با قرار دادن اطلاعات پذیرفته شدگان در یک پایگاه اینترنتی غیر معتبر به صورت تقریبی از ۸۰۰ نفر برای حضور در مرحله مصاحبه دعوت به عمل می آورد.

مسعود ماندنی پور یکی از شرکت کنندگان در مصاحبه حضوری این آزمون استخدامی در مورد جزئیات بیشتر آزمون مورد اشاره به خبرنگار «تابناک» گفت: در یک بازه ۱۰ روزه و روزانه ۸۰ نفر در مصاحبه واقع در شهر اهواز کوی دانشگاه شرکت کردند که من نیز در روز دهم که برابر با تاریخ ۱۰ دی بود در این مصاحبه حضور پیدا کردم.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه ما در روز ثبت نام در آزمون و از طریق سایت سازمان سنجش کشور، مبلغ ۱۲۸ هزار تومان پرداخت کرده بودیم و بر اساس اطلاعیه های متعدد سازمان سنجش این حق ثبت نامی ها شامل کل فرایند آزمون می شود، شرکت تعاونی چابهاران دوباره از ما مبلغ ۲۵۲ هزار تومان تحت عنوان حق حضور در مصاحبه و تشکیل پرونده دریافت کرد.

این داوطلب شرکت کننده در آزمون استخدامی پاییز سازمان سنجش ادامه داد: تا قبل از حضور در کوی دانشگاه به ما چیزی در مورد پرداخت ۲۵۲ هزار تومان گفته نشده بود و این مسئله باعث شد که نزدیک به نیمی از متقاضیان به دلیل مشکل مالی و تردید در صحت آزمون مبلغ مورد نظر را پرداخت نکنند و انصراف دهند.

جدا از تخلف دیگر شرکت تعاونی چابهاران در دریافت حق مصاحبه بسیار زیاد از متقاضیان کار، تخلف بزرگ تر در زمان اعلام نتایج نهایی رخ می دهد. به این ترتیب که اسامی بسیاری از افراد پذیرفته شده نهایی با افرادی که برای مصاحبه دعوت شده بودند، همخوانی ندارد و بیان بهتر تعداد زیادی از پذیرفته شدگان اصلاً در آزمون پر ابهام و پر اشکالی که به آن اشاره شد، شرکت نکرده اند.

این مهم را می توان با درج مشخصات افراد پذیرفته شده نهایی شامل نام، نام خانوادگی و کد ملی در سامانه اعلام نتایج اولیه شرکت تعاونی چابهاران که در یک سایت گمنام اطلاع رسانی شده بود، متوجه شد.

برای مثال با درج مشخصات مسعود ماندنی پور، یکی از شرکت کنندگان این آزمون که در همین باره با «تابناک»، گفت و گو کرد، مشخص می شود که وی در مرحله اولیه پذیرفته و به مصاحبه حضوری دعوت شده است، اما علی رغم پرداخت مبلغ ۲۵۲ هزارتومان مصاحبه حضوری و شرکت در مصاحبه، نام او در لیست نهایی وجود ندارد.

این در حالی است که با درج مشخصات برخی افراد که در لیست پذیرفته شدگان نهایی، نامشان وجود دارد متوجه می شویم که آنها اصلاً در لیست دعوت شده های به مصاحبه نیز حضور نداشته اند.

بر این اساس در آزمون استخدامی مذکور، تخلف های عدیده ای از صفر تا صد ماجرا رخ داده است که در کانون آن سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان یک دستگاه دولتی و مورد اعتماد مردم قرار دارد.

سازمان سنجش اگر در صحت اطلاعات، صحت اعلام نیاز و اطمینان از ادامه فرایند یک آزمون استخدامی شک دارد و یا امکان راستی آزمایی این مهم برایش وجود ندارد، چگونه به خود اجازه برگزاری آزمون استخدامی برای دستگاه های خصوصی و دولتی را می دهد و چرا با اطلاع از خطای بزرگی که مرتکب شده است، بدون اطلاع رسانی و عذرخواهی تلاش کرده است که موضوع را در فضای غیر رسانه ای حل و فصل کند؟

این آزمون اولین و آخرین آزمون استخدامی افراد و نهادهای سودجو که منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح می دهند و ذره ای برای آنها آرامش و امنیت شغلی جوانان کشور اهمیتی ندارد، نیست و چه بسا در ادامه نیز شاهد چنین شوء استفاده هایی باشیم.

گفتنی است، در سال جاری سازمان سنجش آموزش کشور آزمون مشابهی برای دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تهران و به منظور جذب مدرس برگزار کرد که نتایج آن نیز دارای ابهام های فراوانی است که در اینجا می توانید بخوانید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.