استیضاح وزیر یا باج‌خواهی برای شستا

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: احسان اسقایی:استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی، آن هم زمانی که فقط ۴ ماه از آغاز دولت دوازدهم گذشته در دستور کار قرار گرفته است. در حالی که هنوز ربیعی کارش را آغاز نکرده مشخص نیست چرا برخی از نمایندگان قصد استیضاح او را دارند. البته موضوع استیضاح و سوال از ربیعی همواره مطرح بوده و حتی در زمان معرفی او به مجلس برای ریاست مجدد بر وزارت‌ کار در دولت دوازدهم مخالفت‌ها و موافقیت‌های فراوانی علیه او در مجلس و حتی در بین رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا به وجود آمد که البته موثر در عدم معرفی ربیعی از سوی روحانی نشد و به‌رغم تمام مخالفت‌ها ربیعی مجددا موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس شد.
۲۶ امضا
روزگذشته نماینده مردم سبزوار از ارائه طرح استیضاح
علی ربیعی به هیات رئیسه مجلس خبر داد. حسین مقصودی در این زمینه گفت: طرح استیضاح وزیر کار ۲۶ محور تدوین شده است. وی با بیان اینکه طرح استیضاح ربیعی ۵۵ امضا دارد، تصریح کرد: تاکنون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده‌های خود را عملیاتی نکرده و تمهیداتی هم برای مشکل کارگران از سوی مسئولان این وزارتخانه‌اندیشیده نشده است. نماینده مردم سبزوار در مجلس، با تاکید بر اینکه صندوق‌های بازنشستگی هم وضعیت مناسبی ندارند، اظهار داشت: وزیرکار ‌و تعاون اجتماعی نظارت مناسبی بر زیر مجموعه وزارتخانه متبوعش ندارد.
شاهکار و استیضاح!
هرچند وضعیت اشتغال در شرایط خوبی قرار ندارد، اما واقعیت آن است که دولت روحانی تا این لحظه و با نفت متوسط ۵۰ دلار در اشتغالزایی موفق بوده است. در ۸ سال دولت‌های نهم و دهم تنها حدود۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شد که تنها ۱۲۰۰۰ نفر آن به صورت پایدار بوده است، اما روحانی در چهار سال گذشته با شرایط بحرانی اقتصادی توانسته۶۴۰ هزار شغل ایجاد کند و بر اساس پیش‌بینی کارشناسان در سال آینده حدود۸۰۰ هزار شغل توسط دولت ایجاد خواهد شد. بخشی از برنامه‌هایی که منجر به‌ ایجاد اشتغال شده و در آینده هم خواهد شد، با هماهنگی ربیعی با سایر وزارتخانه‌های اقتصادی بوده است. به نظر می‌رسد وزیر کار به خاطر تحول در حوزه اشتغال براساس خواست ۳۰ تن از نمایندگان مجلس که علاقه‌مند هستند فردی نزدیک به آنها وزیر کار شود، استیضاح خواهد شد.
علت‌های قبلی، علت‌های فعلی
در گذشته استیضاح کنندگان ربیعی عمده علت‌های طرح استیضاح وزیر کار و امور اجتماعی را مواردی از جمله سوء مدیریت در سازمان بازنشستگی کشور و بسیاری از شرکت‌های وابسته به وزارت کار، سوء مدیریت و عدم نظارت در مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و زیان‌ده بودن اکثر شرکت‌ها از جمله شرکت شستا و… که می‌توانند سوددهی داشته باشند، افزایش نرخ بیکاری در کشور، عملکرد بسیار ضعیف در بسترسازی و حمایت از توسعه اشتغال روستایی و خانگی و کسب و کارهای کوچک، نبود تلاش و کار عملی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و عدم ارتقای کیفیت زندگی معلولان، بیماران خاص و گروه‌های اجتماعی، کاهش نرخ مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال کشور و چند مورد دیگر را در نظر داشته‌اند. البته در عین اینکه بخشی از آنها منطقی بوده اما با استیضاح یک وزیر باتجربه مانند ربیعی هیچ کدام از این موارد اصلاح نمی‌شد. زیرا به نظر می‌رسد عمده علت آنها یعنی ایجاد اشتغال محقق شده است اما به علت‌ اینکه حجم زیادی هر ساله به میزان بیکاران افزوده می‌شود عملا دولت تنها توانسته نرخ بیکاری را آن هم تا حدودی ثابت نگاه دارد. از این رو به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس که قصد استیضاح ربیعی را دارند احتمالا نیات دیگری همچون انتخاب وزیر نزدیک به جریان سیاسی خود در این وزارتخانه را در سر می‌پرورانند.
در نهایت
مشخص نیست آیا در شرایطی‌ که صندوق‌های بازنشستگی با بحران‌های فراوان روبه‌رو هستند، حتی برخی از صندوق‌ها مانند صندوق فولاد چند ماهی است که به اعضای بازنشسته خود حقوق نداده و بازنشستگان فولاد جلوی مجلس اعتراض خود را مطرح کرده‌اند، چرا برخی از نمایندگان در فکر ایجاد حاشیه برای شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی بوده که مستقیم و غیرمستقیم به معیشت همه خانواده‌های تامین اجتماعی مربوط است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.