تحول در محور ریلی جنوب

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: بازسازی محور جنوب در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و حدود یک سال و نیم است که کار در این محور در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال جاری بازسازی محور ریلی جنوب به سمت شمال را به اتمام برسانیم .

به گزارش خبرنگار ایسنا – منطقه خوزستان، سعید رسولی در نشستی با اصحاب رسانه که امروز، ۲۴آبان ماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه مردم منطقه درخواست داشتند تا وضعیت قطارهای راه آهن جنوب بهبود پیدا کند، اظهار کرد: اداره راه آهن جنوب از مدت ها پیش پیگیر اصلاح و بهبود وضعیت قطارهای مسافری محور جنوب هستند و این مساله خواسته عمومی مردم منطقه است و باید خدمات در شان مردم به آن ها ارائه شود.

وی افزود: ناوگان حمل و نقلی ریلی مسافری در اختیار بخش غیر دولتی است و راه آهن جمهوری اسلامی ایران سعی می کند با حمایت هایی که انجام می دهد، فعالیت این شرکت های غیر دولتی را اقتصادی کند. هرگونه ارتقای کیفیت یا تغییری در ناوگان مسافری باید توسط بخش غیر دولتی و با حمایت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

یک قطار لوکس جدید در محور جنوب – تهران

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: رایزنی ها و تلاش های بسیار زیادی صورت گرفت تا از تاریخ یکم دی ماه امسال، یک قطار ۴تخته لوکس جایگزین قطار عادی محور جنوب شود. قرار است یک روز در هفته، قطار ۵ستاره فدک در محور اهواز – تهران کار جا به جایی مسافران را انجام دهد.

رسولی عنوان کرد: استان خوزستان از ویژگی های خاصی برخوردار و منطقه ای است که کانون کارخانه های فولادی در آن فعال است. بنابراین باید مواد اولیه و محصولات تولیدی این کارخانه ها از استان جا به جا شود که خوشبختانه شبکه ریلی درون استانی در خوزستان دوخطه است و هیچگونه محدودیت ظرفیتی برای جا به جایی بار و مسافر در درون استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: توافقاتی در خوزستان انجام گرفته که جا به جایی بار کارخانه های فولادی از کارخانه به بندر و برعکس، به طور کامل توسط راه آهن صورت بگیرد و در این زمینه راه آهن جنوب آمادگی خود را اعلام کرده است.

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر روزانه پنج هزار تن شمش فولاد از فولاد خوزستان به بندر امام خمینی(ره)، پنج هزار تن سنگ آهن از بندر امام خمینی(ره) به فولاد خوزستان و حدود پنج هزار تن ماده اولیه از معادن چادرملو به فولاد از طریق خطوط ریلی حمل می شود.

رسولی بیان کرد: در مسیر راه آهن جنوب به سمت شمال، حدفاصل اندیمشک به دورود تنگنای ظرفیتی وجود داشت و حدود ۶۰ سال است که این محور بازسازی نشده بود و این مساله باعث می شد تا ظرفیت حمل و نقل و سرعت در این مسیر کاهش پیدا کند.

وی افزود: اکنون بازسازی این محور در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و حدود یک سال و نیم است که کار در این محور در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال جاری بازسازی محور ریلی جنوب به شمال را به اتمام برسانیم.

اتصال سه استان دیگر به شبکه ریلی

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امیدواریم با پایان بازسازی محور جنوب شاهد افزایش ظرفیت در این محور باشیم تا بتوانیم بار بیشتری را در این محور به سمت شمال حمل کنیم.

رسولی اظهار کرد:در سال جاری شاهد اتصال چند استان به شبکه ریلی بودیم که یکی از آن استان ها، همدان بود. همچنین استان کرمانشاه، رشت و تبریز نیز به زودی به شبکه ریلی متصل می شوند.

۲۰۰ کیلومتر خطوط فرعی ریلی در کشور احداث  می شود

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: وظیفه داریم مراکز بار به شبکه ریلی متصل شوند تا طرح های ریلی توجیه اقتصادی پیدا کنند اما برای مثال در همدان که به تازگی به شبکه ریلی متصل شد، مراکز عمده باری که در مسیر بود، به شبکه ریلی متصل نشد.

رسولی عنوان کرد: در سال جاری هدفگذاری شده است تا حدود ۲۰۰ کیلومتر خطوط فرعی ریلی در کشور احداث شود که با این کار در مسیرهایی که خطوط فرعی احداث می شوند، ظرفیت جا به جایی بار تقریبا دو برابر می شود. در این زمینه انتظار داریم صاحبان کارخانه ها با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات می شود، از این طرح ها استقبال کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.