آیین مردانه‌ سینی‌گردانی حضرت قاسم در بندر ماهشهر ثبت ملی شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: فرماندار بندر ماهشهر گفت: آیین مردانه سینی‌گردانی حضرت قاسم در این شهرستان ثبت ملی شد.

منصور قمر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندر ماهشهر با تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار کرد: آیین سنتی سینی‌گردانی حضرت قاسم(ع)، فرزند امام حسن مجتبی (ع) هر ساله در هشتم ماه محرم که با عنوان عروسی قاسم نیز از آن یاد می‌شود در استان‌های مختلف ایران از جمله خوزستان طی آداب و رسوم خاصی به شکل مراسم زنانه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخصه‌ای که باعث شد این مراسم ثبت ملی شود برگزاری آن توسط آقایان است، ادامه داد: این مراسم در بندر ماهشهر با قدمتی بیش از صد سال به صورت متفاوت و با مدیریت و اجرای مردان و به شکل مردانه اجرا می‌شود.

عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان بندر ماهشهر خاطرنشان کرد: روز هشتم محرم حوالی ظهر، از تمام نقاط شهر بندر ماهشهر سینی‌های بزرگی از جنس مس، حصیر و … که محتوای درون آن حنا، اسپند، شاخه‌های گیاه مورد، شمع، انواع شیرینی و گلاب است را با پارچه سبز پوشانده و به محل اصلی برگزاری مراسم می‌برند و آنجا توسط تعدادی از زنان چیدمان می‌شوند.

قمر یادآور شد: پرونده ثبتی این آیین به مدت یک سال توسط کارشناسان سازمان مرکزی بررسی شد و یک شاخصه‌ای که این آیین را از جای دیگر در کشور متمایز می‌کرد برگزاری آن توسط آقایان است که پس از یک سال با تلاش و پیگیری‌های خانم سارا عبادی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندر ماهشهر در محرم امسال ثبت ملی شد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.