طرح توانمندسازی دانش آموزان مناطق کم برخوردار اهواز کلید خورد

عصرجنوب-asrejonoob.ir:طرح توانمندسازی آموزشی دانش آموزان مناطق کم برخوردار در ۲۰ مدرسه اهواز آغاز شد

آیین آغاز به کار طرح توانمندسازی آموزشی دانش آموزان مناطق کم برخوردار دوشنبه شب با حضور تعدادی از مسئولان در مدرسه ستایش کوی پردیس اهواز برگزار شد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان در این آیین نسبت به گسترش آسیب های اجتماعی در این استان هشدار داد و گفت: رصد مسائل اجتماعی در خوزستان نشان می دهد که آسیب های اجتماعی نه تنها کنترل نشده بلکه رو به افزایش است و راهکار اساسی نیز آموزش و توجه به آموزش و پرورش است.

محمدصادق کریمی کیا اظهار کرد: با پیگیری انجام شده طرح توانمندسازی مناطق کم برخوردار در خوزستان در شورای اجتماعی کشور به تصویب رسید که مصوبات این طرح در راستای ارتقای مناطق کم برخوردار است.

وی برنامه ریزی این طرح را بر اساس مطالعات انجام شده و شرایط اجتماعی دانست و افزود: حمایت از آموزش و پرورش دانش آموزان کم برخوردار و طرح شناسایی بازماندگان از تحصیل از برنامه ای این طرح است.

وی اضافه کرد: در این راستا توانمندسازی دانش آموزان مناطق کم برخوردار با هدف حمایت از دانش آموزانی که نیاز به کمک دارند، در دستورکار قرار گرفته است.

کریمی کیا اظهار کرد: هماهنگی برای اجرای این طرح از ۱٫۵ ماه گذشته آغاز شده و در ابتدا طرح با چهار مدرسه شروع می شود که هفت مدرسه دیگر نیز شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه طرح از تابستان امسال آغاز شده و تا مهر ادامه می یابد گفت: برای فصل تابستان فعاایت های مختلف آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و اردویی مدنظر است.

کریمی کیا اظهار کرد: این طرح الگوگرفته از سیستم کشورهای توسعه یافته است که در آن مدرسه وظیفه دارد رفتارهای اجتماعی را نهادینه کند و برنامه های اجرایی مشابه فعالیتی است که کانون پرورش فکری انجام می دهد.

وی همچنین با بیان اینکه خوزستان دومین استان حاشیه نشین کشور است گفت: جمعیت حاشیه نشین خوزستان حدود ۷۰۰ هزار نفر است که عمده آن در اهواز قرار دارد.

کریمی کیا با تاکید بر سوق دادن اذعان عمومی و خیران به سوی توانمندسازی دانش آموزان مناطق کم برخوردار افزود: مسایل اجتماعی فراجناحی است و سیاسی کردن امور اجتماعی زیبنده نیست و تبعات سوء دارد.

* آغاز طرح در ۲۰ مدرسه

مدیر طرح توانمندسازی دانش آموزان مناطق کم برخوردار اهواز نیز در این آیین گفت: در مرحله نخست این طرح ۲۰ مدرسه زیرپوشش قرار می گیرند.

مهدی غفارزاده هدف از اجرای طرح توانمندسازی را ارتقای سطح زندگی دانش آموزان دانست تا بتوانند در جامعه نقش آفرینی بهتری داشته باشند.

وی اعتبار مرحله نخست این طرح را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: در این طرح تمام دوره ها رایگان برگزار می شود و فنی و حرفه ای، جمعیت هلال احمر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن ها همکاری می کنند که کمک های اولیه و مهارت های فنی بخشی از آموزش هاست.

غفارزاده با بیان اینکه بخشی از برنامه ها به دلیل گرما و محدودیت ها حذف شده گفت: این طرح در مناطق پردیس، حصیر آباد، ملاشیه، کوت عبداله، کوی رمضان و آریاشهر اهواز اجرا می شود.

وی ادامه داد:گام دوم طرح توانمندسازی دانش آموزان مناطق کم برخوردار مهر امسال و با استفاده از وقت خالی مدارس یک نوبته اجرا خواهد شد.

به گفته وی، ۱۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز همزمان این آموزش ها را ارائه می دهند.

* مدارسی که توقفگاه می شوند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خوزستان نیز در این آیین، طرح توانمندسازی دانش آموزان مناطق کم برخوردار را مکمل تعلیم و تربیت رسمی این دانش آموزان دانست و گفت: آموزش مهارت های زندگی اساس طرح توانمندسازی است.

محمود معزی آموزش و پرورش را بزرگترین فصل مشترک نظام و جامعه توصیف کرد و افزود: آموزش و پرورش خوزستان حدود یک میلیون نفر جمعیت دانش آموزی دارد.

وی تاکید کرد: دانش آموزان پس از مدرسه نباید رها شوند این در حالی است که بیشتر دانش آموزان از فضای آموزش و مدرسه دور هستند.

معزی همچنین درباره مشکلات مالی مدارس که از سوی مسئولان مدرسه ستایش مطرح شده بود، گفت: سرانه مدارس در سال ۸۵ ملی شده و مستقیم به حساب آنها واریز می شود اما این سرانه پاسخگوی قبوض و هزینه ها نیست و معلمان زیر فشار قرار دارند.

در این آیین همچنین مسئولان مدرسه ستایش اهواز مهم ترین مشکل این مدرسه را زمین های خالی اطراف عنوان کردند که به ویژه در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی شده و تردد به مدرسه بسیار مشکل می شود. به گفته این مسئولان کاربری این زمین ها آموزشی است اما به دلیل مشکلات مالی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان، این زمین ها برای ساختن توقفگاه به شهرداری واگذار شده که این نیز احداث نشده است.

بر اساس این گزارش، کلانشهر اهواز با ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت بیش از ۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد.

کارشناسان تاکنون بارها خواستار افزایش خدمات رسانی به مناطق حاشیه اهواز شده اند.

همچنین سرهنگ صفری فرمانده انتظامی اهواز چندی پیش اعلام کرد: حاشیه نشینی مهمترین تحلیل اجتماعی حوادث در اهواز است؛ در این کلانشهر حداقل و حداکثر درآمد را شاهد هستیم و این اختلاف آنقدر بارز و روشن است که موجب تضاد شدید و نبود همدلی شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.