تشریح سه طرح جامع دولت برای رفع مشکل آب شرب خوزستان

عصر جنوب – asrejonoob.ir:مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جزئیات سه طرح جامع آبرسانی دولت برای رفع مشکل آب شرب استان خوزستان را تشریح کرد

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور جزئیات سه طرح جامع آبرسانی دولت برای رفع مشکل آب شرب استان خوزستان را تشریح کرد.

حمید رضا جانباز روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: این طرح های دولت شامل «طرح غدیر» با هدف آبرسانی به شهرستان های اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان، «طرح شمال شرق» با هدف آبرسانی به شهرهای ایذه، باغملک، قلعه تل، میداود و صیدون و همچنین «طرح جنوب شرق» با هدف آبرسانی به شهرهای رامشیر، امیدیه و میانکوه، آغاجاری، هندیجان،‌ بندر امام، ماهشهر و شهرک های شهید چمران می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این سه طرح، آبرسانی به شهرهای ویس، شوشتر، گتوند، ملاثانی، رامهرمز، هفتکل، اندیمشک، مسجد سلیمان و دزفول نیز مورد توجه است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مورد اثربخشی طرح های آبرسانی استان خوزستان گفت: با اجرای این طرح ها، مشکل تامین آب شرب ۵۸ شهر و چهار هزار و ۱۷۰ روستا رفع خواهد شد و به این ترتیب ۴٫۹ میلیون نفر از جمعیت شهری و روستایی استان خوزستان تا افق ۱۴۰۵ تحت پوشش قرار می گیرند.

جانباز، در تفکیک اثربخشی هر کدام از این سه طرح گفت: به دنبال اجرای طرح آبرسانی غدیر، به ۲۵ شهر و یک هزا رو ۶۰۰ روستا آبرسانی خواهد شد؛ در طرح آبرسانی شمال شرق هفت شهر و ۷۸۰ روستا و در طرح جنوب شرق هشت شهر و ۳۵۸ روستا آبرسانی می شود.

مدیر عامل آبفای کشور همچنین به مصوبه امسال هیات وزیران برای رفع مشکلات بخش آب و فاضلاب و همچنین برق استان خوزستان اشاره کرد و گفت: بر مبنای این مصوبه، وزارت نیرو مکلف است سه طرح غدیر، شمال شرق و جنوب شرق و همچنین طرح های فاضلاب استان را با برآورد هزینه ۹۵ هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال ظرف سه سال اجرایی کند.

وی در مورد برنامه های دولت برای تاسیسات فاضلاب شهری خوزستان نیز گفت: در این بخش، در قالب دو موضوع «فاضلاب شهر اهواز» و «فاضلاب ۱۶ شهر اصلی استان خوزستان» مورد توجه قرار دارد.

جانباز گفت: به دنبال طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر اهواز، ۵۵ درصد جمعیت شهر اهواز (۵۷۰ هزار نفر) تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار می گیرند و از ورود بیش از ۴۵ میلیون متر مکعب فاضلاب خام به رودخانه کارون جلوگیری می شود.

به گفته وی، با اجرای این طرح، برکه های فاضلاب ایجاد شده در شهر و حاشیه شهر اهواز نیز جمع آوری خواهد شد.

مدیر عامل آبفای کشور ادامه داد: با اجرای فاضلاب در ۱۶ شهر اصلی استان، جمعیت تحت پوشش خدمات دفع بهداشتی فاضلاب ۵۰ درصد افزایش می یابد؛ همچنین از ورود ۹۰ میلیون متر مکعب فاضلاب خام به رود کارون و سایر منابع آبی مهم این استان جلوگیری می شود.

این ۱۶ شهر شامل آبادان، خرمشهر، بهبهان، دزفول، سوسنگرد،‌ هویزه، بستان، رفیع، شادگان،‌ رامهرمز، شوش،‌اندیمشک،‌ایذه، ماهشهر، بندر امام و شوشتر است.

بر اساس این گزارش و برپایه مصوبه هیات وزیران، وزارت نیرو مکلف است از محل ردیف طرح های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه های آن موضوع تبصره چهار قانون بودجه سال ۱۳۹۶، حداقل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را به استان خوزستان اختصاص دهد و در سالهای بعد نیز از محل اعتبارات مصوب مربوط، این حکم را اجرا کند.

*پیشنویس مصوبه تامین اعتبار آب سیستان و بلوچستان این هفته یا هفته آینده به دولت می رود

مدیر عامل آبفای کشور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آب سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در تامین آب شرب برخی از شهرها و روستاهای این استان با چالش هایی مواجه هستیم.

وی گفت: در سفر محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه تصمیم های مناسبی برای آبرسانی به شهرها و روستاهای این استان اخذ شد؛ در این سفر مقرر شد بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به بخش آب استان سیستان و بلوچستان تخصیص پیدا کند.

جانباز گفت: پیش نویس این مصوبه در حال تنظیم است و انتظار می رود در جلسه های این هفته یا هفته آینده دولت مطرح شود.

نوبخت دو هفته پیش در سفر به استان سیستان و بلوچستان و در نشست پیگیری مصوبات هیات دولت با مدیران استانی وزارت نیرو در این استان گفت: امسال ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و برق در سیستان وبلوچستان هزینه می شود؛ این اعتبارات به زودی تخصیص پیدا می کند.

مرجع / ایرنا

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.