استقرار ۱۰۰ گشت پلیس راه در جاده های خوزستان/ گرما عامل ۴۰ درصد تصادفات در استان

عصر جنوب – asrejonoob.ir:رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه ۱۰۰تیم گشت پلیس راه از دیروز در جاده های استان فعال شده، گفت: ۴۰ درصد تصادفات رانندگی در بهار امسال مربوط به واژگونی خودروها بوده که ارتباط مستقیم با گرمای بیش از اندازه هوا در خوزستان دارد.

سرهنگ رضا دولتشاهی دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به برگزاری کمیسیون ایمنی راه ها و جلسه با سازمان راهداری برای آمادگی سفرهای تابستانه اظهار کرد: بر اساس مصوبه این نشست ۱۰۰ تیم گشت پلیس راه از دیروز برای کنترل جاده های استان فعال شده است که ۷۰ تیم از این تعداد مربوط به نیروهای پلیس راه و ۳۰ دستگاه خودرو نیز به صورت گشت نامحسوس با همکاری سایر ادارات در نظر گرفته شده است.
وی آغاز دور نخست سفرهای تابستانه را یادآور شد و گفت: در دور اول سفرهای تابستان، تقویت نظارت بر محورهای خروجی استان به ویژه محور اهواز- باغملک- هفتکل- ایذه- دهدز مدنظر است زیرا این مسیر کم عرض و دو طرفه و کوهستانی و به دلیل کوهستانی بودن دارای نقاط حادثه خیز است.
دولتشاهی افزود: اولویت های بعدی محورهای اندیمشک و دیلم است که حوادث زیادی نیز در این محورها به وقوع می پیوندد.

*پنج تصادف در یک محور
عضو شورای ترافیک استان در ادامه با اشاره به تقارن تعطیلات عید فطر امسال با آغاز دور اول سفرهای تابستانه اظهار کرد: اوج سفرهای دور اول تابستان از دیروز شروع شد و در محوز اهواز به ایذه- دهدز و شهرکرد شاهد ترافیک بسیار سنگین بودیم که تا ساعت ۲۳ ادامه داشت.
وی افزود: با توجه به افزایش سفرهای خارج از استان و سفرهای درون استانی در روزهای آتی، پیش بینی می کنیم که این وضعیت ترافیکی تا آخر این هفته ادامه داشته باشد.
دولتشاهی تصریح کرد: در ترافیک سنگین دیروز در محور باغملک- ایذه- دهدز- شهرکرد پنج تصادف به وقوع پیوست که خوشبختانه تلفاتی نداشت.
به گفته وی، تصادف یک موتورسیکلت با خودرو در یکی از جاده های فرعی و روستایی ایذه نیز امروز منجر به کشته شدن موتور سوار شد.

*۱۵۰ کشته در جاده های خوزستان
رئیس پلیس راه خوزستان همچنین گفت: در سه ماهه نخست امسال ۱۵۰ نفر در اثر تصادفات رانندگی در جاده های استان کشته شده اند.
وی با اشاره به تاثیر مستقیم گرمای هوا بر خستگی و خواب آلودگی رانندگان تصریح کرد: ۴۰ درصد از کل تصادفات در سه ماهه نخست امسال مربوط به واژگونی خودروها ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده است.
دولتشاهی میزان واژگونی ها در سه ماهه پارسال را حدود ۳۰ درصد کل تصادفات عنوان کرد و افزود: آمار واژگونی خودروها در حالی افزایش ۱۰ درصدی داشته که در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش تصادف را در خوزستان شاهد بودیم.
وی تاکید کرد: مهمترین علت خواب آلودگی رانندگان ناشی از گرمای بیش از اندازه در خوزستان و یکنواخت بودن جاده هاست که منجر به واژگونی خودرو می شود.
دولتشاهی با بیان اینکه دومین علت تصادفات در استان نیز مربوط به سرعت غیرمجاز است، افزود: یکنواختی و خلوت بودن جاده های خوزستان باعث می شود راننده ها و مسافران، فقط به دنبال زود رسیدن به مقصد باشند.
وی اضافه کرد: در سفرها معمولا مسیر جزئی از سفر است اما در خوزستان به دلیل نبود محرک های بصری و جاذبه در راه ها، رانندگان و مسافران از مسیر لذت نمی برند و تنها هدفشان این است که زودتر به مقصد برسند.

*نظارت آنلاین بر اتوبوس ها
دولتشاهی یکی دیگر از اقدامات در سفرهای تابستانی امسال را تشدید کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی در جاده های بین شهری عنوان کرد و گفت: سامانه کنترل آنلاین اتوبوس ها (سپهتن) از پارسال راه اندازی شده و با نصب دوربین در اتوبوس ها تخلفات رانندگان اعم از استفاده نکردن از کمربند ایمنی و یا حرف زدن با موبایل و… مشاهده و با آنها برخورد قانونی می شود؛ علاوه بر این افرادی به صورت نامحسوس در اتوبوس ها مامور نظارت بر رانندگان شده اند.
وی اظهار کرد: در جلسه دیروز با راهداری مقرر شد در سفرهای تابستانه گشت های راهداری نیز پلیس را همراهی کنند و هلال احمر و اورژانس نیز به مسافران خدمات رسانی داشته باشند تا در این ایام با آمادگی بیشتری برای مقابله با حوادث داشته باشیم.

*رعایت قانون شرط اول است
دولتشاهی با تاکید بر رعایت قوانین از سوی رانندگان گفت: همه اقدامات در صورتی نتیجه می دهد که رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، در غیراینصورت همه تلاش های دست اندرکاران عقیم می ماند.
وی گام نخست کاهش حوادث رانندگی را رعایت اصول توسط افراد دانست و افزود: رانندگان باید قبل از آغاز سفر استراحت کافی داشته باشند و در طول سفر نیز توقف و استراحت را مدنظر داشته باشند تا خستگی و خواب آلودگی کمتر به سراغ آنها بیاید.
دولتشاهی توصیه کرد: رانندگان حرکت با سرعت مطمئنه را نیز حتما مدنظر داشته باشند.
وی تصریح کرد: در مسیرها تعدادی دوربین های ثابت برای کنترل سرعت نصب شده و تعدادی نیز دوربین های سیار نیز اخیرا راه اندازی شده است.
دولتشاهی با اشاره به تشدید برخورد با رانندگان متخلف در جاده های برون شهری، تاکید کرد: هفته گذشته به فرمانده های پاسگاه ها ابلاغ شده است که با کسانی که سرعت غیرمجاز دارند به شدت برخود شود و در صورت ارتکاب دو تخلف به صورت همزمان نیز خودروی راننده به مدت ۷۲ ساعت توقیف خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد: رانندگان با رعایت قوانین سفر خوب و کم خطری را داشته باشند.
بر اساس این گزارش، گرمای تابستان در خوزستان، امسال زودرس بوده و چندین روز درخرداد شهرهای این استان دمای ۵۰ درجه سانتیگراد را تجربه کردند. ستاد بحران استان همچنین نسبت به افزایش دمای بالای ۴۹ درجه سانتیگراد در روزهای سه شنبه تا جمعه آینده هشدار داده است.
در خوزستان از مجموع ۱۴ هزار کیلومتر راه، کمتر از یک هزار کیلومتر راه بزرگراهی و آزادراهی وجود دارد و بیشتر جاده ها دوطرفه است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.