معاون استاندار: چه کسی گفته است چون سرمایه و درآمد خوزستان، ملی است باید سلامت مردمش از بین برود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: احمد سیاحی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اهواز که امروز در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد:‌ حل مشکلات استان خوزستان بدون توجه ویژه وزارت نفت امکان‌پذیر نیست. تا زمانی که نگاه وزارت نفت به خوزستان همانند گاو شیرده باشد و تنها نگاه به سرمایه استان، نگاه درآمدی ملی باشد، مشکلات حل نمی‌شود.

وی افزود: این‌که عنوان شود ظرفیتی برای بیشتر کردن تولید نفت و افزایش درآمد ایجاد شده و باید از آن استفاده کرد، یک توهین است. در این حالت، سلامت مردم خوزستان چه می‌شود؟ در حال حاضر استان خوزستان آب و هوا و خاک، آلوده است. تکلیف تمام این موارد چه می‌شود؟

معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به سخنان وزیر نفت در اهواز گفت: وزیر نفت می‌گوید که خشک شدن تالاب هورالعظیم در گذشته بوده و به من ربطی ندارد؛ این در حالی است که در جهان رییس‌جمهورهایی به دلیل برخی اشتباهات در جنگ جهانی دوم، اکنون عذرخواهی می‌کنند.

سیاحی ادامه داد: وزارت نفت در تالاب هورالعظیم جاده‌های بسیاری ساخته است که در برخی موارد حتی از بزرگراه تهران به قم نیز عریض‌تر و دارای امنیت هستند ولی زمانی که موضوع سلامت مردم خوزستان مطرح می‌شود، اقدامی صورت نمی‌گیرد. چه کسی گفته است چون سرمایه و درآمد خوزستان، ملی است باید سلامت مردمش از بین برود.

وی اظهار کرد: ‌مهاجرت مردم در بخش‌های مختلف حاصل تمام این اقدامات است؛ مردم این موارد را مشاهده می‌کنند و رسیدگی به این وضعیت از نان شب واجب‌تر است. نباید دلمان را به کمک ۵۰ میلیاردی وزارت نفت برای ساماندهی وضعیت فاضلاب خوش کنیم، این وظیفه ذاتی وزارت نفت است. این کارها باید در اولویت دوم قرار گیرد و رفع آلودگی‌ها و توجه به محیط زیست، اولویت اول باشد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با انتقاد از عدم اجرای طرح آماک جهت جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت و پیشگیری از آلودگی هوا ناشی از دود سوختن این گازها گفت: ‌از سال ۹۲ تاکنون هر بار زمانی را برای پایان طرح آماک اعلام کرده‌اند. ابتدا گفتند آغاز سال ۹۳ این طرح اجرا خواهد شد، سپس گفتند نیمه دوم و اکنون در سال ۹۵ این طرح هنوز اجرا نشده است؛ این ظلم به مردم و حق‌الناس است.

سیاحی اظهار کرد: اگر مردم از خوزستان مهاجرت کنند، حق دارند. در کدام استان شاهد چنین وضعیتی هستیم؟

وی افزود: باید از اهرم‌های قانونی استفاده کرد؛ مشکل خشک شدن هورالعظیم حل نشد تا تمام فعالیت‌های نفتی را متوقف کردیم. آن زمان بود که آقای زنگنه وزیر نفت با آقای مقتدایی استاندار وقت خوزستان تماس گرفت و تعدادی از نمایندگان وزارت نفت نیز به استان خوزستان اعزام شدند و بحث‌های مختلفی شد و حتی تنش‌هایی نیز ایجاد شد ولی در آخر توانستیم این موضوع را حل کنیم.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.