جایزه صلح نوبل به رئیس جمهور کلمبیا رسید

عصر جنوب – asrejonoob.ir: کمیته صلح نوبل تصمیم گرفت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۶ را به «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا اعطا کند.

کمیته نروژی نوبل وابسته به پارلمان این کشور که برنده جایزه صلح نوبل را مشخص می‌کند، اعلام کرد رییس جمهوری کلمبیا، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۶ شد.

 

برندگان جوایز نوبل در سایر رشته‌ها توسط کمیته‌های اعطای جایزه نوبل در سوئد تعیین و اعلام می‌شوند اما تعیین برنده جایزه صلح نوبل برعهده یک کمیته پنج نفره منتخب پارلمان نروژ است.

امسال تعداد نامزدها به رقم بی‌سابقه ۳۷۶ رسید که شامل ۲۲۸ فرد و ۱۴۸ نهاد بود.

رازداری اعضای کمیته نوبل پیش‌بینی برنده جایزه را بسیار دشوار می‌کند. در پنجاه سال گذشته نوبل هرگز نام نامزدها را رسما اعلام نکرده، اما کسانی که صلاحیت معرفی نامزد برای این جایزه را دارند – مثل اعضای پارلمان‌ها، استادان دانشگاه و برندگان سابق نوبل – معمولا اعلام می‌کنند چه کسانی را برای دریافت جایزه پیشنهاد داده‌اند.

پارسال این جایزه به “هیات چهارگانه گفت‌وگوی ملی تونس” رسید که به گفته کمیته صلح نوبل به روند انتقال این کشور به دموکراسی کمک کرده بودند.
سخنگوی کمیته بین المللی نوبل ضمن اعلام این که خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهور کلمبیا برنده جایزه صلح نوبل امسال شده است گفت:‌ تلاش‌های او برای دستیابی به صلح بین احزب مختلف کلمبیا و شورشیان فالک قابل تقدیر بوده است.

وی گفت: امیدواریم تلاش‌ها برای استقرار صلح و شنیده شدن صدای مردم در سیاست داخلی کلمبیا ادامه پیدا کند. رئیس جمهور سانتوز همه احزاب و گروه‌های سیاسی در کلمبیا را دعوت به گفت وگوی ملی کرده است.

او افزود: کمیته نوبل امیدوار است که همه این گروه‌ها به مسوولیت خود در مورد ادامه روند صلح عمل کنند و عدالت برای قربانیان جنگ داخلی کلمبیا برقرار شود. ‌با این جود تلاش ما این است که با اهدای جایزه صلح نوبل به خوان مانوئل سانتوس او را به ادامه کارش برای استقرار صلح در کلمبیا تشویق کنیم.

سخنگوی کمیته بین المللی نوبل  در ادامه گفت: رئیس جمهور سانتوس کار بزرگی برای پایان این جنگ کرده است. او تلاش می کند تا صلح را مستقر کند برگرداند این همان هدفی است که آلفرد نوبل برای آن تلاش می کرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.