آغازگام سوم اصلاح طلبان برای انتخابات شوراها

عصر جنوب – asrejonoob.ir: «گام سوم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست و ما برای کسب بیش از ٧٠ درصد کرسی‌های سراسر کشور تلاش می‌کنیم.» این گفته‌های محمد رضا عارف بود در روزهایی که نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی به تازگی اعلام شده بود و هنوز کسی گمان نمی‌کرد از درون جبهه اصلاحات چهره‌های نام‌آشنایی باشند که خلاف تصمیم کل جریان اظهارنظر کنند و به تبع آن دو شقه شدن اصلاح‌طلبان بیرون از مجلس باعث عدم انسجام فراکسیون امید نیز شد و اتفاقات به گونه‌ای پیش رفت که اصلاح‌طلبان در حالی که پیروزی را نزدیک می‌دیدند آن را به طور کامل به دست نیاوردند.
به گزارش روزنو، هر چه بود فراکسیون امید تشکیل شد و پس از طی فراز و فرودهایی بالاخره به انسجام نسبی رسید. حالا که امور فراکسیون امید توسط هیات رییسه دایم در حال انجام است و کارها کمی رو روال طبیعی خود قرار گرفته اصلاح‌طلبان باید آستین‌ها را برای گام سوم بالا بزنند. آنها اعلام کرده‌اند که برای شورای شهر برنامه دارند. اگر یک بار در شورای قبلی با سو تدبیر تنظیم‌کنندگان فهرست کاندیداها اکثریت شورای شهر تهران را از دست دادند؛ اگر به دلیل انواع مشکلات و اتفاقات برخی نمایندگان مجلس عضو لیست امید پایبندی به آرمان‌های فراکسیون خود نداشتند، اگر آنها آنچه تصور می‌کردند را از مجلس به دست نیاوردند و… هیچ کدام باعث نمی‌شود برای انتخابات سال ٩۶ بی‌انگیزه یا دست بسته باشند.
درس‌های شورای چهارم
انتخابات شورای شهر در سال ٩٢ همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شد و اصلاح‌طلبان تمام هم و غم خود را روی خروج کشور از بحران و چالش‌های وحشتناک دوران احمدی‌نژاد می‌دانستند. به همین دلیل نیز پروژه شورای شهرتهران به گونه‌ای پیش رفت که در نهایت به جای محسن هاشمی این محمد باقر قالیباف بود که دوباره بر صندلی شهرداری تهران تکیه زد. دیگر اتفاق ناخوشایند انتخابات سال ٩٢ حضور کم رمق مردم در انتخابات شوراها بود که باعث شد تعداد بیشتری از اعضای لیست اصلاح‌طلبان راهی شورا نشوند؛ اتفاقی که در انتخابات سال آتی با توجه به رای لیستی مردم تهران در اسفندماه ٩۴، تکرار نخواهد شد.
تجربه مجلس دهم
انتخابات مجلس دهم اما درس‌های دیگری برای اصلاح‌طلبان داشت. آنها به دلیل ردصلاحیت گسترده در انتخاب کاندیدا با محدودیت‌های بزرگی مواجه شدند. با توجه به نحوه بررسی صلاحیت‌ها برای انتخابات شورای شهر به نظر می‌رسد تیغ رد صلاحیت کارایی لازم را نداشته باشد و این‌بار اصلاح‌طلبان بتوانند با کاندیداهای اصلی خود وارد صحنه شوند؛ کاندیداهایی که در لحظات حساس به دلیل کم تجربگی یا مسائل دیگر راه اصلی را گم نمی‌کنند. از طرفی همان طور که ذکر شد رفتار سیاسی مردم در رای لیستی نشان داد آنها آماده‌اند تا بار دیگر با حضور گسترده رای خود را به کرسی بنشانند و همین موضوع مسوولیت تدوین‌کنندگان لیست انتخاباتی شورای شهر را سنگین‌تر می‌کند.
شورای پنجم و راه ١٠ ماهه
تقریبا ده ماه دیگر انتخابات شورای شهر برگزار می‌شود. انجام کارهای مقدماتی و تشکیلاتی برای راهبری سیاسی انتخابات شورای شهر اگر همین امروز هم آغاز شود دیر است. این نکته را اصلاح‌طلبان نیز به خوبی می‌دانند. مهم‌ترین مساله امروز تعیین همان تشکیلاتی است که باید کار شورای شهر را آغاز کند. اصلاح‌طلبان امروز شورای عالی سیاستگذاری را دارند. شورایی که با تجربه انتخابات مجلس امروز بیشتر و بهتر  از قبل می‌تواند چتر بزرگ اصلاح‌طلبی را در سراسر کشور بگستراند. در شهر تهران با توجه به نحوه تعیین صلاحیت بعید است با مشکل فقر کاندیدای جریانی مواجه باشیم. اصلاح‌طلبان آنقدر کاندیدای باکفایت دارند که برای این انتخابات لازم نباشد سراغ ائتلاف با چهره‌هایی بروند که رای‌شان را از سبد اصلاحات بردارند و تخم‌مرغ‌شان را در سبد دیگری بگذارند. اما در مورد شهرستان‌ها هنوز این نگرانی وجود دارد که آیا شوراهای اصلاح‌طلبان می‌توانند کاندیداهای اصیل خود را به صحنه بیاورند یا خیر. آنچه در مجلس رخ داد، نشان داد هرجا که اصلاح‌طلبان به اجماع نظر نرسیدند و روی کاندیدای واحد تصمیم‌گیری نکردند نتیجه‌ای جز شکست عایدشان نشد. بنابراین لازم است تا ارتباط شورای اصلاح‌طلبان سراسر کشور با شورای عالی سیاستگذاری بهبود یافته و ترمیم شود.
تهران تنها یک شهر نیست
اما آنچه در تهران رخ می‌دهد به دلیل اهمیت بالای سیاسی پایتخت و شهرداری آن بیش از بقیه نقاط کشور به چشم می‌آید کمااینکه اصولگرایان هنوز نتوانسته‌اند از زیر بار شکست ٣٠ بر صفر در تهران خارج شوند. طی هفته‌های گذشته مقدمات کار انتخابات شورای شهر توسط چهره‌های مطرح این جریان در دست انجام قرار گرفته است. بر اساس اخباری که در اختیار «اعتماد» قرار گرفته است هیاتی به ریاست محمد علی نجفی از سوی شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات موظف شده تا ضمن بررسی وضعیت انتخابات شورای شهر نتایج فعالیت‌های خود را به طور مستمر در اختیار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قرار دهد. همچنین بر این اساس پیشنهاد حضور محمدعلی نجفی و محمد حقانی، عضو فعلی شورای شهر تهران در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داده شده است. با توجه به احتمال بالای حضور این دو چهره سیاسی در شورای عالی سیاستگذاری تغییرات اندکی در ترکیب اعضا به وجود خواهد آمد که تمامی آنها با نظر نهایی رییس دولت اصلاحات انجام می‌شود.
برنامه‌های رقیب
جریان رقیب اصلاحات در شورای شهر این روزها حال و روز خوشی ندارد. آنها برای انتخابات ریاست‌جمهوری دچار دوراهی سختی شده‌اند که بر اساس آن هنوز حتی نمی‌دانند از روحانی حمایت خواهند کرد یا برای رقابت با او باید آماده شوند. در این شرایط بدترین اتفاق برای آنها همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر است. در کنار این نابسامانی گمانه حضور جدی احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات شورای شهر معادله این انتخابات را برای آنها پیچیده‌تر هم کرده است. اگر اصولگرایان بخواهند دوباره عنان شورای تهران را در اختیار بگیرند باید همزمان با احمدی‌نژادی‌ها و اصلاح‌طلبان رقابت کنند. رقابتی که ناتوان‌تر از آن هستند که بتوانند از آن برنده بیرون بیایند. نشانه‌های نگرانی در میان اصولگرایان از همین ١٠ ماه مانده به انتخابات در حال بروز است. ابتدای هفته بود که مرتضی نبوی، به عنوان یک نیروی جناح راست از نوع سنتی و معتدل به همفکرانش توصیه کرد فکر رقابت با روحانی را از سر بیرون کنند و به دنبال برنامه‌ریزی برای شورای شهر باشند. البته از این گفته نبوی استقبال چندانی نشد و طی همین چند روز، اصولگرایان نشان دادند، قرار نیست میدان را به سنتی‌ها بدهند. این البته برای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خبر ناگواری نیست چه آنکه هرچه اصولگرایان بیشتر سرگرم ریاست‌جمهوری شوند پیروزی در شورای شهر برای اصلاح‌طلبان راحت‌تر به دست می‌آید. با توجه به عملکرد اعضای اصولگرای شورای تهران و مماشات آنان با تخلفات صورت گرفته به نظر می‌رسد تاریخ مصرف اعتماد مردم به آنان نیز پایان یافته است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.