وزیر ورزش و جوانان: شدیم کارگر کی‌روش و او کارفرما!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  وزیر ورزش و جوانان می‌گوید اگر از انتقادات استقبال نکنیم جزو افراد لمپن و فرصت‌طلب خواهیم بود. مگر ما در دوره‌های پیشین جام جهانی نیز دو باخت و یک مساوی نیاورده بودیم؟ یک فرد بیگانه مربیان و بازیکنان ما را تحقیر می‌کند. ما کارفرما هستیم و او کارگر ما است اما همه چیز برعکس شده، انگار ما کارگر او هستیم و او کارفرما.

به گزارش ایسنا، وزیر ورزش و جوانان در جمع شماری از پیشکسوتان فوتبال با انتقاد از وضعیت کنونی فوتبال ایران اظهار کرد: من نه تنها از انتقادات و مطالب مطرح شده در جلسات پیشکسوتان حمایت می‌کنم بلکه از آن استقبال نیز می‌کنم زیرا اگر از مطالب گفته شده استقبال نکنیم، ما هم جزو افراد لمپن و فرصت‌طلب به شمار می‌آییم.

او اضافه کرد: من افتخار می‌کنم در جمعی حضور دارم که در دوران کودکی و نوجوانی دوست داشتم بسیاری از آن‌ها را از نزدیک ببینم. بزرگانی چون حسن حبیبی که به ما درس اخلاق دادند و یا بزرگان دیگری چون جعفر کاشانی و آقای حاج رضایی که هرگاه صحبتی را مطرح می‌کند من با تمام وجود آن را گوش می‌دهم.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: من گاهی جمله‌ای را در مذمت و یا مدح شرایط موجود می‌گویم و شاید همان یک جمله برای افراد عاقل کافی باشد. نمی‌دانم در گذشته چنین جلساتی با حضور پیشکسوتان برگزار می‌شده یا خیر گفت: افتخار دارم که در جمع معلمان، درس پس می‌دهم. اگر وضعیت فوتبال ما در حال حاضر نامناسب است این شرایط تنها به امروز بازنمی‌گردد بلکه مربوط به یک روند تاریخی است که با عوامل متعددی سبب شده که وضعیت کنونی فوتبال ایران به اینجا برسد.

گودرزی خاطرنشان کرد: زمانی که بحث نارسایی‌ها مطرح می‌شود، ذهن‌ها به سوی عوامل مدیریتی می‌رود ولی نباید فراموش کنیم که عوامل دیگر هم در نارسایی‌ها موثر هستند. شرایطی چون حرفه‌ای گری پول محوری برد به هر قیمت، رسانه‌های زرد، می‌توانند سبب به وجود آمدن نارسایی‌ها شود.

گودرزی در ادامه به استفاده از کلمه لمپن نیز اشاره کرد و گفت: البته این کلمه عبارتی مارکسیستی است و به افرادی گفته می‌شود که جایگاه طبقاتی ندارند و یا به قول ما ایرانی‌ها عضو حزب باد هستند. این افراد در همه شرایط در وضعیتی قرار دارند که به نفع آن‌ها است.

او با بیان اینکه من مدیریت فوتبال را تماما محکوم نمی‌کنم گفت:‌ مطمئنا وقتی دو فرد قوی به یکدیگر برمی‌خورند، یکدیگر را حذف خواهند کرد و این همان چیزی است که دبیرکل فدراسیون فوتبال به آن اشاره کرد و این امر یعنی حذف قوی‌ها به معنای رشد ویروس‌ها است. این شرایطی است که همه ما وارث آن هستیم و مطمئنا در یک بازه زمانی کوتاه رخ نداده است.

وزیر ورزش و جوانان به دخالت دولت برای رفع کردن نارسایی‌ها اشاره کرد و گفت: گاهی برخی هیچ حقی را برای حضور حاکمیت جهت رفع کردن نارسایی‌ها قائل نیستند. مطمئنا اگر دولت به عنوان نماینده مردم و حاکمیت برای رفع نارسایی‌ها دخالت نکند، رشد این ویروس‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند و کسی هم مانند آقای اسدی (دبیرکل فدراسیون فوتبال) به آن وارد می‌شود در آن حذف و یا دفع می‌شود. آن چیزی که برای فوتبال طراحی شده برای این ورزش مناسب نبوده و نتیجه‌اش چیزی است که شاهد آن هستیم. متاسفانه در این میان گاهی برخی از افراد وضعیت فعلی را به دخالت دولت و نهادهای قانونی ترجیح می‌دهند.

گودرزی تصریح کرد: اینکه برخی وضعیت فعلی و یا گاها فسادآمیز را به دخالت دولت و وزارت و نهادهای قانونی ترجیح می‌دهند به این معناست که برخی گویی دولت را یک مجموعه بیرونی و نامحرم می‌دانند. انگار که باید منتظر باشیم تا نهادهای بیرونی برای ما تصمیم بگیرند ولی فراموش نکنیم این نهادهای بیرونی رای ما را می‌خواهند و در این میان یک رای ایران نیز برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. او با تاکید بر اصلاح ساختارها گفت: در ابتدا باید ساختارها اصلاح شود و پس از آن شاهد اصلاح شرایط مدیریتی باشیم. مطمئنا اگر ساختارها اصلاح شود، مدیریت مقبول و مشروع فعالیت خود را دنبال می‌کند.

گودرزی انتقادی را در مورد شفاف‌سازی وضعیت مالی فدراسیون‌ها نیز مطرح کرد و گفت: من بیش از یک سال است که از فدراسیون‌ها مختلف از جمله فدراسیون فوتبال خواستار یک گزارش مالی شفاف شده‌ام ولی هنوز این اتفاق رخ نداده است. ما نمی‌خواهیم کار را به نهادهایی چون دادگاه بکشانیم. ما به دنبال حساب‌کشی نیستیم بلکه می‌خواهیم در یک محیط سالم شاهد شفافیت مالی باشیم. وقتی که شرایط به صورت صحیح و با صحت کامل اداره شود آنگاه همه چیز در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه به نقش مربیان در فوتبال نیز اشاره کرد و گفت: نقش مربیان نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است. بخش دیگری نیز مربوط به فعالیت ورزشکاران می‌شود. متاسفانه شمار زیادی از ورزشکاران پیش از ورود به مرحله حرفه‌ای مودب و بدون مشکل هستند اما وقتی به عرصه حرفه‌ای ورود پیدا می‌کنند، ورق ناگهان بازمی‌گردد.

او در ادامه صحبت‌های خود نسبت به مطالبی که توسط برخی در طی ماه‌های اخیر مطرح شده انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: مربیان و مردم ما از اینکه توسط بیگانه تحقیر شوند رنج می‌برند. ما کارفرما هستیم و او کارگر. اما گویا شرایط در این میان برعکس شده است و ما هستیم که گرفتار شده‌ایم. من به عنوان محمود گودرزی پس از جام جهانی به رسانه‌ها گفتم که حاصل کار ما در عرصه فوتبال نسبت به جام جهانی ۱۹۷۸ و پس از آن چه تغییری کرده است (این صحبت گودرزی با تشویق ممتد حاضران در جلسه همراه شد).

گودرزی خاطرنشان کرد: مگر ما در دوره‌های پیشین جام جهانی نیز دو باخت و یک مساوی نیاورده بودیم؟ من حق دارم به عنوان یک شهروند این سوال را مطرح کنم و بگویم این شرایط چه برتری را نسبت به قبل داشته است؟ وزیر ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌های خود رو به ابراهیم آشتیانی کرد و گفت: آقای آشتیانی شما به عنوان استاد من بگویید که شرایط ما در جام جهانی نسبت به دوره‌های قبل چه تفاوتی داشته است؟ مگر جز این نبوده که ما دو باخت یک تساوی داده‌ایم.

ابراهیم آشتیانی هم خطاب به وزیر گفت: نکته قابل تامل این است که ما ۶ پله هم در رنکینگ فیفا پایین آمده‌ایم. گودرزی در ادامه اظهار کرد: البته در جمع کنونی ما افرادی بودند که از این تحقیرکنندگان دفاع کردند. من از آقای حاج رضایی گله دارم که چرا از آن شرایط حمایت کردند. در این هنگام حاج رضایی خطاب به وزیر گفت: البته صحبت من محکوم کردن فضای لمپنیزم در فوتبال بود.

وزیر در ادامه گفت: ما هیچ گاه نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم. گاهی شاهد لمپنیزم وارداتی در فوتبال نیز هستیم فرد همان فرد است با این تفاوت که یکی مانند من یقه‌اش به این شکل است و فرد دیگری یقه‌اش را باز می‌گذارد و یا کروات می‌زند. متاسفانه فوتبال ما با این شرایط به قهقرا می‌رود و باید تلاش کنیم آن را به مسیر مناسبی بازگردانیم و اگر این اتفاق نیفتد باید انتظار بدتر را نیز داشته باشیم.

او خطاب به حاضران در جمع گفت: البته از بدشانسی من آقای سجادی با چند رای کمتر نتوانستند به عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شوند و متاسفانه در حال حاضر من اینجا نشسته‌ام. کاش آقای سجادی در حال حاضر به جای من نشسته بود.

گودرزی به آنچه که برخی نسبت به او مبنی بر ضد فوتبال بودن مطرح می‌کنند نیز اشاره کرد و گفت: من بسیار شنیده‌ام که به من انگ ضد فوتبال می‌زنند و می‌گویند “وزیر ضد فوتبال، اعدام باید گردد!” حتی قرار شده در فضای مجازی و استادیوم، امروز علیه من شعار داده شود اما من می‌گویم وزیر، ضد فساد است. (این صحبت وزیر ورزش و جوانان با صلواتی از سوی حاضران در جمع مورد حمایت قرار گرفت.)

وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: مطمئن باشید هرجا حجم وسیعی از پول جمع شود مزه شیرین در آنجا حضور دارند و این مگس‌ها هستند که دور آن شیرینی جمع می‌شوند و بعد از آن افراد شایسته حذف خواهند شد.

گودرزی در ادامه درخواستی را از دبیرکل فدراسیون فوتبال و مدیر صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان مطرح کرد و گفت: امیدوارم به زودی شاهد تشکیل باشگاه پیشکسوتان باشیم که محفلی برای گرد هم آمدن پیشکسوتان فوتبال باشد تا بتوانیم در آنجا از این پیشکسوتان حداکثر استفاده را ببرند. همچنین می‌خواهم در استادیوم‌ها جایگاه ویژه‌ای برای پیشکسوتان در نظر گرفته شود و یک کارت ویژه نیز برای آن‌ها صادر گردد که هیچ نگهبانی جرات اسائه ادب و یا گفتن این جمله که من این پیشکسوتان را نمی‌شناسم را نداشته باشد. باید شان و منزلت پیشکسوتان حفظ شود.

او اضافه کرد: این وظیفه ماست که از پیشکسوتان حمایت کنیم. البته در این میان برخی از رسانه‌ها نیز به پیشکسوتان و بزرگان فوتبال ارج نمی‌نهند. من این درخواست را دارم که باز هم جلسات دیگری از این دست را برگزار کنیم تا راهکاری برای تغییر در فوتبال را به دست آوریم. گودرزی در پایان تصریح کرد: البته مطمئن باشید این قبیل اقدامات با مقاومت‌هایی روبه‌رو خواهد شد زیرا منافع برخی در این میان به خطر خواهد افتاد.

در این نشست پیشکسوتانی مانند هادی نراقی، مجید جلالی، منصور ابراهیم‌زاده، عزیز محمدی، امیر حاج‌رضایی، ناصر ابراهیمی، حسین ضیایی، نادر و ناصر فریادشیران، محمد فنایی، جلال چراغپور، ناصر شفق، جعفر کاشانی، محمود یاوری، فرهاد پورغلامی، محمد پنجعلی، صادق درودگر، علیرضا اسدی، مهدی دادرس، فرامرز ظلی، نادر لطیفی و مجید صالح و… حضور داشتند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.