جماران -تهران هیس، حرفی نزنید!! شوش جهانی شد معضلات محوطه باستانی به قوت خود باقی است لزوم توجه مدیران پایگاه جهانی شوش به محوطه باستانی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: به گزارش عصرجنوب به نقل از  ایلنا، علی درویشی اظهار کرد: سیزدهم تیرماه گذشت، روزی که شوش در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و باعث افتخاری دیگر برای جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی شد.


وی افزود: این روز هیچگاه در نزد مسئولان میراث فرهنگی استان، شهرستان و پایگاه میراث جهانی شوش به صورت جدی و عملی بزرگداشتی به خود ندید.

درویشی تصریح کرد: برخی دوستداران میراث فرهنگی، چهارسال پیش با ساز و دهل در فرودگاه به استقبال مدیرکل وقت و مدیر پایگاه میراث جهانی شوش در فرودگاه اهواز پس از سفر به آلمان رفتند. اما چهارسال گذشت و به‌رغم تمام برنامه های اعلام شده هیچ برنامه عملی و در خور شان و جایگاه میراث جهانی شوش در هیچ کجای کشور،استان و شوش برگزار نشد.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی شوش حاصل تلاش شبانه‌روزی گروهی از کارشناسان میراث فرهنگی بود، خاطر نشان کرد: کارشناسان میراث فرهنگی هنوز پس از سالها با کمترین حقوق و مزایا به خدمت صادقانه خود ادامه می‌دهند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش افزود: ثبت جهانی شوش، حاصل کوشش فعالان، سازمان های دولتی و غیردولتی بود ولی هیچگاه از آنها تقدیری رسمی و متناسب با کاری که انجام دادند، نشده است.

درویشی با بیان اینکه محوطه باستانی شوش پس از چهار سال از ثبت جهانی با مشکلات فراوانی مواجه است، تاکید کرد: بر اثر سوء مدیریت در حفاظت از محوطه باستانی، بخش هایی از محوطه در معرض تخریب قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: گله های گاو، گوسفند و گاومیش میراث جهانی را چراگاه خویش قلمداد کرده اند. حصاری که میرفت تا جلوی هجوم متجاوزین به عرصه باستانی را بگیرید خود قربانی سرقت متجاوزین و تخریب معتادین شده است.

درویشی ادامه داد: ساختمان های نیمه کاره ترمینال در عرصه میراث جهانی جایگاه معتادین و افراد معلوم الحال گردیده است.

وی اذعان کرد: بکار گیری نیروهای غیرمتخصص و غیرمتعهد، معضل همیشگی پایگاه میراث جهانی بوده که کماکان نیز ادامه دارد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش با تاکید این نکته که کاستی های زیادی در محافظت از محوطه باستانی شوش وجود دارد که هیچگاه مرتفع نشده است، گفت: شوش هنوز نتوانسته آن روز خوش پس از ثبت جهانی را ببیند.

وی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با اصلاح وضعیت فعلی و تلاش برای رفع معضلات در مدیریت مجموعه ارزشمند میراث فرهنگی کهن شهر شوش گام های عملی در راه ساماندهی بیشتر میراث جهانی شوش برداشته شود.

مطالب پیشنهادی