آب تالاب شادگان در حال تخلیه است / تبدیل نقاطی از تالاب به گنداب

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی تالاب شادگان و خشک شدن ناگهانی آب، گفت: اکنون بسیاری از نقاط تالاب به گنداب تبدیل شده است و تالاب بوی تعفن و ماهی‌های مرده دارد.

مجید ناصری‌نژاد در مراسم معرفی پروژه تامین بخشی از حق‌آبه تالاب شادگان و پروژه جمع‌آوری گاز co2 که امروز (۱۱ تیرماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان اظهار کرد: مرحله نخست اجرای این پروژه در سال ۸۹ – ۹۰ نیمه‌کاره ماند و در حال از بین رفتن بود که با پیگیری‌های انجام شده، مجددا اجرای آن آغاز و این پروژه امروز افتتاح شد.
وی با انتقاد از عدم برگزاری مراسم افتتاح این پروژه در شادگان، بیان کرد: انتظار می‌رفت که این مراسم در مرکز گردشگری شادگان (صراخیه) و در بین مردم و فعالین محیط زیست برگزار شود و برگزاری این مراسم در چنین فضای بسته‌ای درست نیست.
ناصری‌نژاد بیان کرد: با افتتاح این پروژه، پنج مترمکعب بر ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان وارد می‌شود اما مشکل کم‌آبی تالاب را رفع نمی‌کند. تالاب بین‌المللی شادگان ۴۳۰ هزار هکتار وسعت دارد و قطعا با بهره‌بردای از این پروژه کمبود آب تالاب شادگان پوشش داده نمی‌شود.
نماینده شادگان گفت: گرچه در ایام سیل آب زیادی وارد تالاب شد اما آب به سرعت از تالاب خارج شد؛ تالاب در ایام سیل مملو از آب بود و مردم حاشیه تالاب تحت تاثیر سیل قرار گرفتند و متضرر شدند اما اکنون این تالاب به شدت خشک است و بسیاری از ماهی‌هایی که در پی سیلاب در تالاب بودند بر اثر خشک شدن ناگهانی آب از بین رفتند.
ناصری‌نژاد با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی تالاب شادگان، افزود: اکنون بسیاری از نقاط تالاب به گنداب تبدیل شده است و تالاب بوی تعفن و ماهی‌های مرده دارد. انتظار نداشتیم که به این سرعت آب تالاب شادگان از بین برود و تالاب خشک شود.
وی گفت: علیرغم پیگیری جهت بسته شدن جاده آبادان – ماهشهر که موجب خروج آب تالاب شادگان می‌شود اما این کار انجام نشد و آب تالاب در حال تخلیه است.
نماینده شادگان بیان کرد: زمانی که آبی وارد تالاب می‌شود باید نگهداری شود. مقداری کف تالاب بالا آمده و آبگیری تالاب سخت شده است که این موضوع نیز باید مدیریت شود.
ناصری‌نژاد با تاکید بر لزوم احیای نخیلات و کشاورزی شادگان، گفت: مجوز انتقال ۱۰ مترمکعب آب از کانال بحره برای نخیلات شادگان و در نتیجه تالاب شادگان گرفته شده است. اگر برداشت آب از کانال بحره عملیاتی شود، علاوه بر احیای نخیلات و کشاورزی شادگان حق‌آبه تالاب نیز تامین می‌شود که باید سریعا این پروژه تکمیل شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر افتتاح این پروژه تنها بخش انتهای تالاب را پوشش می‌دهد اما تکمیل کانال بحره بخش اعظم تالاب را پوشش خواهد داد و نخیلات شادگان را احیا می‌کند. باید از اعتبارات ریزگرد در این زمینه هزینه شود تا سریعا پروژه انتقال آب از کانال بحره به نخیلات شادگان توسط جهاد نصر تکمیل شود زیرا برای تکمیل پروژه مشکلات اعتباری وجود دارد.
نماینده شادگان در مجلس گفت: در حال حاضر کشاورزی شادگان به دلیل برداشت زیاد آب در بالادست در حوضه مارون در حال از بین رفتن است. امسال عنوان شد که در حوزه مارون کشاورزان حق کشت شلتوک ندارند و تنها کشاورزان شادگان به دلیل اینکه در خشکسالی بسیار متضرر شدند اجازه کشت شلتوک را دارند اما اکنون همه چیز کاملا برعکس شده است.
وی افزود: در حال حاضر در بالادست شادگان برنج و شلتوک کاشته اند اما مردم شادگان که هم از سیل و هم از خشکسالی متضرر شدند و آب شرب نیز ندارند، کشت نکرده‌اند. در حالی که شبکه‌های متعلق به سازمان آب و برق خوزستان، با پمپ‌های غیرمجاز و مجاز در بالادست در حوضه مارون نسبت به برداشت آب یا کاشت شلتوک اقدام کرده اند اما کشاورزان شادگانی برنج نکاشتند و نخیلات آنها هم در حال از بین رفتن است. این وضعیت آب بسیار نگران‌کننده است.
ناصری‌نژاد هشدار داد: اگر به کشاورزی، نخیلات شادگان و تالاب شادگان رسیدگی نشود از بین خواهند رفت. باید پروژه‌ تامین آب نخیلات، تالاب و حق‌آبه تالاب شادگان هر چه سریعتر تکمیل شود تا از بحران خارج شویم.
مطالب پیشنهادی