ناصری‌نژاد: تالاب شادگان به محل تخلیه فاضلاب‌ تبدیل شده است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: تالاب شادگان را با زه‌آب‌ها و پساب‌های زراعی کشنده پر کردید. این اصلا قابل قبول نیست چراکه ضرر آن بیشتر از نفعش است و این تالاب به محل تخلیه فاضلاب‌های بالادست تبدیل شده است.

مجید ناصری‌نژاد در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان که امروز (۳۰ بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به اهمیت خوزستان در زمینه نفت و نیرو، اظهار کرد: حداقل ۳۳ درصد آب‌های سطحی کشور در خوزستان وجود دارد. سدها و نیروگاه‌های برق‌آبی مختلفی نیز در استان داریم اما از نیروهای خوزستانی در مسئولیت‌های کلان کشور استفاده نشده است.

وی افزود: در خصوص اجرای طرح غدیر صحبت شد اما شهرستان شادگان از آذرماه تاکنون از آب غدیر استفاده نمی‌کند و گفته می‌شود کانال ام الدبس ریزش کرده است. در حال حاضر دوباره آب مردم از رودخانه کارون تأمین می‌شود این کارها که قابل مدیریت است چرا باید وضعیت به این شکل باشد؟ اگر آب و برق توانسته است یک لوله ۹۰ کیلومتری را ظرف یک ماه بسازد، اما چرا یک لوله ۲۵ کیلومتری در خوزستان هنوز ساماندهی نشده است.

ناصری‌نژاد خاطرنشان کرد: مدیریت آب و ساماندهی آن برای ما نگران کننده شده است. در حال حاضر بیشترین نگرانی مردم ما این است که این سیلاب‌ها مقدمه‌ای برای انتقال آب شوند و انتقال آب را توجیه کند. ما در خوزستان به هیچ وجه زیر بار انتقال آب از سرشاخه‌های کارون نخواهیم رفت. هیچ کس در خوزستان از این مساله کوتاه نمی‌آید. از شما می‌خواهم قول قاطع بدهید که این مساله صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: شما دیدید که خوزستان چه مشکلاتی دارد. گفته می‌شود تالاب شادگان را در زمان خشکسالی پر کردید، اما این تالاب با چه آبی پر شد؟ تالاب شادگان برای اینکه از رودخانه جراحی آب بگیرد هیچ راه ورودی ندارد .سه سال است که این رودخانه خشک است. شما تالاب شادگان را با زه‌آب‌ها و پساب‌های زراعی کشنده پر کردید. این اصلا قابل قبول نیست چراکه ضرر آن بیشتر از نفعش است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بارندگی‌های اخیر گفت: بسیاری از مشکلات حال حاضر ما به این دلیل است که رودخانه‌ها ساماندهی نشده‌اند. سیل‌بندها شکستند و ترمیم نشدند. یکی از وظایف مهم سازمان آب و برق ساماندهی رودخانه‌های بزرگ است. من ده سال است که می‌بینم لایروبی کارون در وسط اهواز ایستاده است و هیچ کاری انجام نمی‌شود. اگر تاحدی بر ساماندهی رودخانه‌ها کار می‌شد، حالا این مشکلات را نداشتیم.

ناصری‌نژاد گفت: باید از آب، بهینه استفاده کنیم. رودخانه‌ها و تالاب‌ها باید ساماندهی شوند. احداث سردهنه‌ها یکی از مواردی است که در این زمینه مطرح می‌شود و این موضوع باید در استان دنبال شود.

وی در خصوص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تصریح کرد: این طرح ۸۰۰ هزار هکتار است. شما کاری را که در حدود ۳۰ سال پیش انجام شده است، در فاز اول به نام خودتان زدید اما چرا فاز دوم این طرح را انجام نمی‌دهید؟ فاز دوم قرار بود دو سال پیش اجرا شود اما این کار انجام نشد. فکر نمی‌کنم با وضعیت موجود فاز دوم اجرایی شود.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که نماینده مجلس شدم، اولین نامه‌ای که نوشتم به آقای بی‌طرف در سال ۸۳ بود. نگران این بودیم که چرا آبرسانی به مردم شادگان از طریق تانکر انجام می‌شود اما تابستان امسال بعد از گذشت چند سال نگران تأمین تانکر برای رساندن آب به مردم بودیم.

ناصری‌نژاد گفت: تالاب شادگان به محل تخلیه فاضلاب‌های بالادست تبدیل شده است. مردم خوزستان مشکلات زیادی دارند. آستانه تحمل این مردم به منتهی‌الیه خود رسیده است. اگر مردم خوزستان ولایت‌مدار و عاشق انقلاب نبودند، این طور تحمل نمی‌کردند.

/ایسنا
مطالب پیشنهادی