بارندگی تالاب شادگان را سیراب کرد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شادگان گفت:تمامی نقاط تالاب بین‌المللی شادگان زیرآب رفته و تالاب در وضعیت آبی بسیار خوبی قرار داشته و سیراب شده است.

رحیم مجدمی اظهار داشت:در چند سال گذشته به دلیل کم‌آبی و کاهش نزولات جوی شاهد خشکسالی شدیدی از جمله خشک شدن بخش‌هایی از تالاب شادگان بودیم.
وی افزود:در سال آبی جاری به خصوص در آبان و آذرماه بر اساس گزارش سه ایستگاه باران‌سنجی گرگر ، شاروخیه و خروسی شادگان در مجموع ۵۳۰ میلیمتر باران در تالاب شادگان ثبت شد که با توجه به میانگین بارندگی۱۷۶ میلیمتری این منطقه میزان بارش بیش از حد معمول و قابل توجه بوده است.
مجدمی گفت:بر این اساس آب ورودی رودخانه جراحی در بالاترین حجم دبی خود در مورخه پنجم آبان رسید و تمام نقاط تالاب شادگان را سیراب کرده و تالاب در وضعیت آبی بسیار خوبی قرار دارد.
وی افزود:سال گذشته میزان آب وردی به تالاب بین‌المللی شادگان تقریبا صفر بود.
رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست شادگان وجود آب شیرین، لب‌شور و شور در تالاب بین‌المللی شادگان را از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن عنوان کرد و اظهار داشت: وجود حجم قابل قبولی از آب در تالاب باعث زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در این منطقه شده است.
وی گفت: هرساله با سرد شدن هوا، مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق شمالی به تالاب بین‌المللی شادگان آغاز ‌شده است.
تالاب شادگان با حدود۴۰۰ هزار هکتار وسعت ، وسیع‌ترین تالاب کشور است و از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود.
این تالاب دارای آب‌های شیرین ، لب‌شور و آب‌شور ، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان ، پرندگان ، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.
تالاب شادگان در منتهی الیه رودخانه جراحی و رابط میان این رودخانه و خلیج فارس است.
این تالاب در آغاز فصل پاییز، شاهد ورود انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.
تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی ، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری ، ۳۶ گونه پستاندار ، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان ، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.
مطالب پیشنهادی