آبرسانی به نخیلات شادگان از طریق کانال آب منطقه فوق بحرانی ریزگردها انجام می‌شود

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: کانال آب رسانی به منطقه فوق بحرانی ریزگردها بررسی شد و می‌توان با ادامه آن کانال تا نهر منصوره مجددا آب به نخیلات شادگان برسد.

محمد باقر نوبخت در بازدید از نخیلات شادگان برای چاره وضعیت نامطلوب آن‌ها اظهار داشت: اقدامی که قبلا صورت می‌گرفته باید مجددا روی کار بیاید، این منطقه از حوزه آبریز مارون و جراحی استفاده می‌شد اما اکنون با خشک شدن رودخانه‌ها امکان آبرسانی به این نخیلات نیست.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته افزود: اقدامی که اکنون با مسئولان استانی دنبال کردیم این است که از حوزه کارون به مارون و جراحی انجام شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: طرحی که در رابطه با ریزگردها بود نیز بررسی شد و می‌توان با ادامه آن کانال تا نهر منصوره و مجددا تا جراحی؛ آب به نخیلات این مناطق آب برسد.
وی ادامه داد: آبرسانی چیزی حدود ۱۲ الی ۱۳ هکتار از زمین‌های این مناطق را شامل می‌شود؛ این مناطق برای ما از حیث تولید، اشتغال، معیشت مردم و صادرات بسیار مهم است.
نوبخت با بیان اینکه این مناطق را همیشه باید به دلیل مرزداری تجلیل کنیم عنوان کرد: اکنون زمان پاسخ احسان مردم است زیرا پاسخ احسان چیزی به جز احسان نیست؛ دولت باید پاسخ مردم را با احسان بدهد و استانداری ظرف یک هفته از بین چندین طرح قرار است این طرح را مورد مطالعه قرار دهد.
وی گفت: خوشبختانه در بودجه سال ۹۷ بودجه به میزان ۱۵ میلیارد تومان برای انجام و مطالعه این طرح قرار دادیم؛ با توجه به اهمیت موضوع می‌توان از مواد و اعتبارات ویژه استفاده کنیم.
سخنگوی دولت درباره طرح مهار ریزگردها افزود: در گام نخست ۴۲ هزار هکتار مورد نظر بود که اکنون تا ۳۵ هزار هکتار پیش رفتیم و مقداری از آن باقی مانده است.
وی خاطر نشان کرد: بازدیدی که انجام شد نشان از این بود که بخش‌های فوق بحرانی تحت پوشش نهال‌ها قرار گرفته؛ بجز ۱۱۰ میلیارد تومانی که برای نهال‌ها استفاده شد چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای نهرها و کانال‌ها نیز استفاده شد که امید است از این طریق برای نخیلات شادگان نیز آب رسانی کنیم.
نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار درباره مدت زمان آب رسانی نخل‌های شادگان گفت: طرح فوریتی است و به سرعت این امر صورت می‌گیرد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.