رئیس سازمان انرژی اتمی: یک شرکت چند ملیتی در دارخوین نیروگاه می سازد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت:نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوین با طراحی جدید و مشارکت یک شرکت چند ملیتی ساخته می شود.

علی اکبر صالحی در برنامه زنده ‘ گفت و گوی ویژه خبری ‘ از شبکه ۲ سیما گفت:در افق بلندمدت ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای را برای کشور تامین می کنیم، ولی در میان مدت ۸ هزار مگاوات، در افق ۱۵ ساله مدنظر است.
صالحی در خصوص نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوین نیز گفت:طراحی مفهومی و پایه این نیروگاه قبل از تشدید تحریم ها در سال های اخیر با کمک شرکت های اروپایی جلو می رفت به شکلی که بعد از طراحی بتوانیم از این شرکت ها تأییدیه بگیریم اما در چند سال اخیر این شرکت های اروپایی کار را رها کردند و رفتند ولی بعد از برجام آنها آماده اند تا دوباره کار را شروع کنند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته در رویکرد جدید این نیروگاه ما طراحی قبلی را تغییر دادیم و براساس الگوی یک رآکتور در سوئیس طراحی را با یک شرکت سوئیسی – سوئدی جلو می بریم یعنی طراحی قبلی دیگر پیگیری نمی شود که در حال حاضر طراحی مفهومی آن تمام شده است و در آستانه امضا قرارداد مربوط به ساخت این نیروگاه با شرکت مذکور هستیم.
وی درباره تأمین سوخت دو واحد نیروگاه جدید در داخل کشور اظهار کرد: تامین سوخت اختیاری است؛ البته ما قراردادی را با روس ها خواهیم بست که در رابطه با تأمین سوخت این واحدها به طور شفاف صحبت می کند که قرارداد منعطفی است به شکلی که بعد از یک افق ۱۵ ساله و در حالی که بتوانیم ۱۹۰ هزار سو داشته باشیم در شرایطی قرار می گیریم که سوخت سالانه یک واحد هزار مگاواتی را تامین کنیم. مساله ساخت سوخت به طور مشترک با روس ها در برجام نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.