موافقت نمایندگان با تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه‌ی واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی موافقت کردند.

در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مهدی طغیانی – سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی – در قرائت گزارش این کمیسیون درباره‌ی بررسی تقاضای این تحقیق و تفحص گفت: تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقق و تفحص از بررسی نحوه واگذاری شبهه برانگیز هلدینگ پتروشیمی باختر توسط وزارت نفت و سازمان خصوصی سازی با قیمت بسیار پایین در کمیسیون تصویب شد.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد به عنوان یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص اظهار کرد: هلدینگ پتروشیمی باختر دارای هفت پتروشیمی است که دولت برای اجرای آن ۲۴۵۰ کیلومتر در مسیر لوله‌گذاری کرده است اواخر مجلس قبلی برای این واگذاری پرابهام طرح تفحص مطرح شد اما دولتی‌ها از نماینده متقاضی به دادگاه شکایت کردند که چرا به وظیفه نظارتی‌مان عمل کردیم.

وی ادامه داد: پتروشیمی باختر شامل پتروشیمی‌های کردستان، کرمانشاه، میاندوآب و اندیمشک است که در واگذاری آن شتابزدگی و رعایت نشدن تشریفات واگذاری دیده می‌شود. این پتروشیمی میلیون‌ها دلار و میلیاردها تومان بدهکار بود آن وقت به صورت غیرمعمول واگذاری صورت گرفت. آن زمان از سوی دولت وام‌های کلان با سود پایین اختصاص می‌یافت که بازپرداخت آن هم برعهده دولت بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در اواخر سال ۱۳۸۸ یعنی کمتر از یکسال از انتصاب فردی به نام خان‌میرزا تصمیم به واگذاری صورت گرفت و ۴۰ درصد از سهام هلدینگ به بهانه نیاز مالی به مزایده گذاشته شد. این مزایده ظرف سه روز از طریق نامه با شمارگان پایین و در شهرستان‌ها اعلام شد. اطلاع رسانی در ۱۰ فروردین‌ماه بود یعنی زمانی که همه در سفر هستند. برادران نجفی یعنی همان کسانی که نامشان در پرونده طبری مطرح بود به نام شرکت کاووش سفید برنده مزایده شدند. نکته جالب آن است که پرداختی آنها به صورت ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد اقساط بود. آنها ۴۰ درصد سهام پتروشیمی را با ۳۰ میلیارد تومان خریدند که ظرف یک سال ارزش آن به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

محمودزاده اضافه کرد: سوال این است که ۳۰ میلیارد تومان برادران نجفی چه دردی از مشکلات هلدینگ را در آن زمان حل می‌کرد؟ چرا سهام بدون طی کردن مرحله‌ی کشف قیمت آن هم با هماهنگی هیات مدیره واگذار شد که این روند مخالف قوانین واگذاری اصل ۴۴ است.

وی ادامه داد: بعد از گذشت مدتی تیم مدیریتی ربانی خبر واگذاری ۱۱ درصد سهام هلدینگ را به بهانه تامین ملی پروژه اعلام کرد که با اعتراض سایر سهامداران از جمله شرکت صنایع پتروشیمی روبه‌رو شد. این اتفاق رخ داد و ۱۱ درصد سهام مجددا به برادران نجفی واگذار شد و آنها برنده مزایده شدند. این یعنی ۵۱ درصد از سهام پتروشیمی باختر به برادران نجفی با ۱۳۰ میلیارد تومان واگذار شده است.

محمودزاده در پایان اظهار کرد: سوال این است که آیا برادران نجفی از جانب طبری حمایت می‌شدند ما درخواست داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این تفحص رای دهند تا مجلس انقلابی اجازه تضییع بیت‌المال و حق مردم را ندهند.

 

 

مطالب پیشنهادی