عید میلاد حضرت آدم با دعا برای رهایی بشر از کرونا

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دستان پیروان دیانت مندایی در روز عید خلقت حضرت آدم (ع) برای رهایی بشر از کرونا به آسمان بلند شد.

 به گزارش ایرنا  با آغاز سال نوی منداییان و  خلقت حضرت آدم (ع)، امروز پنجشنبه ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹ منداییان سراسر دنیا سال ۴۴۵ هزار و ۳۹۰ مندایی  خود را آغاز کردند، هر چند سایه کرونا بر جشن بزرگ آن‌ها سایه انداخته و آیین معروف آنان (“دهوا ربا” یا “نوروز ربا” )در خلوت‌ترین حالت ممکن به پیشنهاد گنزورا یا رهبر دینی‌شان برگزار شد اما  صابئین مندایی همچنان تلاش کردند تا چراغ مناسک خود را همچون سالیان گذشته روشن نگه‌ دارند.

سپیدجامگان مندایی پس از انجام غسل تعمید و آیین خاص خود عید را به همه بشریت تبریک و برای تمامی مردم جهان دعای خیر کردند.

“دهوا ربا” روز خلقت آدم

رهبر دینی صابئین مندایی ایران، در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا  گفت: امروز روز “دهوا ربا” روز خلقت حضرت آدم است، طبق اعتقادات ما  در چنین روزی بعد از این که جسم حضرت آدم از گل  ساخته شد، به دستور خداوند و به وسیله فرشتگان روح و روان در این گل دمیدند و همه امور را به او یاد دادند.

گنزورا نجاح چحیلی افزود: هر ساله این روز را  به یاد روز خلقت جشن می‌گیریم و غسل تعمید را انجام می‌دهیم،   هر سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در این روز غسل تعمید داده می‌شدند  اما امسال به علت بیماری کرونا  و رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط تعمیدهای واجب و الزامی انجام شد و  بسیاری از تعمیدها  انجام نشد.

وی با تبریک این روز به منداییان سراسر دنیا گفت: امروز در آیین دعا از پروردگار خواستیم شر بلای مهلک کرونا  را از سر تمام بشریت کم کند این بیماری از جنگ مسلحانه هم بدتر است، امیداست آرامش  دوباره به زندگی مردم باز گردد.

آغاز اعتکاف ۳۶ ساعته

رییس هیات شهدای صابئین مندایی ایران بیان کرد: روحانیت ما در چنین روزی به رودخانه (یردنا) می‌آیند و در این روز غسل‌های تعمید انجام  می‌دهند و برای رهایی از بدی‌ها دعا می‌کنند سپس برای مدت ۳۶ ساعت به اعتکاف می‌روند  و پس از آن دوباره غسل تعمید انجام می‌دهند.

بهرام عباده‌اهوازی افزود: در این عید روحانیت برای غذای روز عید، پرندگان حلالی که خداوند مشخص کرده را ذبح می‌کنند و تنها کسانی که رتبه دینی دارند می‌توانند ذبح را انجام دهند  و یک شاهد  نیز در این ذبح باید حضور داشته باشد.

همچنین مسئول دفتر ازدواج صابئین مندایی با حضور در این آیین اظهار داشت: آب برای ما منداییان بار معنوی دارد و اغلب مناسک ما به یردنا یا همان رودخانه باز می‌گردد، ما معتقدیم ۲ فرشته به نام‌های شُلمی و نُدوی نگهبان رودخانه هستند و رودخانه نیز منتج شده از عالم بالا است و از سوی پروردگار به سمت ما می‌آید در واقع حس ما به رودخانه و مندی(مکان نیایش) مانند حس مسلمانان به مسجد است و زمانی که به این مکان‌ها می‌رویم حال خوبی در اثر معنوی بودن  و ارتباط با خدا به ما دست می‌دهد.

فرخ صابوری ادامه داد: یکی دیگر از نمادهای مورد استفاده در این آیین برگ گل یاس است که به آن “اکلیل یاس” می‌گوییم که نوعی برگ خوشبو است، ما به بوی خوش اعتقاد داریم و در دعاهای  خود  این گونه می‌خوانیم که “خوش است بوی خوش خداوند” و در این آیین علاوه بر اکلیل یاس از بخور خوش بو نیز استفاده می‌کنیم  تا فضا معطر شود.

وی ادامه داد:  چوب درخت زیتون دیگر وسیله‌ای است که در آیین ما مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا زیتون نماد صلح و دوستی است، پرچم‌های سفید کوچکی نیز از سوی مندایی‌ها در کنار رودخانه نصب می‌شود  که این پرچم‌ها در واقع نوعی نذر یا برای یادبود گذشتگان و عزیزان مورد استفاده قرار می‌گیرند و با این کار علاوه بر دعا و نیایش با پروردگار عشق و علاقه‌ خود را به نمایش می‌گذارند.

مسئول دفتر ازدواج صابئین مندایی ادامه داد: رنگ سفید برای ما به نوعی علامتی از عالم نور است، لباس ما برای این سفید است که عاری از هر گونه آلودگی باشد، این لباس از الیاف طبیعی است که از طبیعت گرفته شده و به طبیعت هم باز می‌گردد.

تبریک عید مجازی منداییان

وی گفت: امسال شیوع بیماری کرونا مشکلات ما را دوچندان کرده است لذا امسال از همکیشان خود درخواست کردیم از طریق ارسال ویدیو در فضای مجازی عید را به هم تبریک بگویند، سال‌های قبل این ایین خیلی شلوغ می‌شد و پس از غسل تعمیدی جشنی با حضور منداییان برگزار می‌کردیم که امسال رهبر دینی ما با توجه به  شرایط موجود به همین مقدار بسنده کردند.

صابوری یکی از اصول دینی مندایی‌ها را ساده زیستی، قناعت و هم‌زیستی عنوان کرد و گفت:  هزاران ساله است که به همین شکل با لباس‌های سپید در کنار باقی اقوام و برادران دینی آزادانه می‌توانیم مراسم را به رغم همه مشقت‌ها انجام دهیم.

وی با بیان این که  هر ساله به علت نبود امکانات مناسب و بهداشت در کنار رودخانه مشکلات بسیاری برای برگزاری  آیین دینی خود دارند گفت: البته امسال با توجه به افزایش آب رودخانه که احتمالا ناشی از باز کردن سدهااست توانستیم مراسم  خوبی داشته‌باشیم اما نبود یک جای مناسب برای ما مشکلاتی به همراه دارد  به عنوان مثال استاد چحیلی،  مولف و اسطوره دینی و عرفانی مندایی که ۸۰ سال دارد  مسیر بسیار سختی را برای رسیدن به رودخانه طی کرد.

مسئول دفتر ازدواج صابئین مندایی ادامه داد: مسئولان زیادی تلاش کردند تا در پارک جزیزه مکانی برا یاجرای آیین ما در نظر گرفته شد اکنون از آن ها می خواهیم  این مکان به فراموشی سپرده نشود و به آن رسیدگی کنند، وجود یک مکان درخور شان منداییان بی‌شک تاثیر به سزای در روح و روان آنان دارد.

پیگیر حقوق شهروندی منداییان هستیم

رییس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: منداییان اقلیتی هستند که سالیان سال در کنار مسلمانان در اهواز و سایر نقاط دنیا با صلح و صفا در کنار هم زندگی می‌کنند، آنان نیز حقوق شهروندی دارند که ما به عنوان مسئولان این شهر  پیگیر این حقوق هستیم.

عبدالزهرا سنواتی افزود: یکی از مسایل که مدت‌ها پیگیر آن هستند  داشتن جایگاهی مناسب جهت انجام آیین دینی آنها است که برای این منظور سال گذشته  در پارک جزیره اهواز مکانی را در نظر گرفتیم و از آن‌ها نیز خواستیم نقشه‌ای متناسب با آنچه که مناسب آیین آن‌ها است به ما ارایه بدهند.

وی توضیح داد: این جایگاه سال گذشته تحت تاثیر سیل قرار گرفت و اکنون نیاز به بازسازی دارد و تلاش می‌کنیم تا این بازسازی  انجام شود.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: اقدام دیگر برای منداییان ساماندهی  قبرستان آنان بود که بخشی از  قبرستان منداییان ساماندهی شد.

وی توضیح داد: ما  ارتباط خوبی با منداییان استان داریم و در هر موردی که نیاز به پیگیری  داشته باشند قطعا پیگیری خواهیم کرد اگر نیاز به هماهنگی با سایر نهادها باشد نیز همکاری لازم را خواهیم داشت.

پیشوای بزرگ صابئین “گنزورا” نامیده می‌شود و دیگر روحانیون را “ترمیذا” می‌نامند که همان معنای واژه تلمیذ در زبان عربی  است، صابئین به خط و زبان آرامی که از زبان‌های باستانی جهان است می‌نگارند و کتاب‌های دینیشان نیز به همین خط است.

صابئین، خداوند را “حی ربی قدمایی” یعنی خدای عظیم ازلی می‌دانند ومعتقدند “گن زا ربا” (گنج بزرگ) از آن حضرت آدم است. کتاب “ادراشی اد یحیی” درسهایی از یحیی  ۲  از جمله کتاب معروف آنان به شمار می رود و علاوه بر این کتابهایی شامل “قلستا”، “دساتیر”و “پغره” و”ادراشی اد مصوتا” نیز دارند که پیرامون آداب و رسوم آنان در آیین های مختلف نگاشته شده است.

منداییان به خدای یگانه، انبیای الهی، معاد، روز رستاخیز و  منجی موعود اعتقاد دارند و منتظر ظهور منجی موعود خود  که به نوعی پایان دهنده پلیدی ها است به نام “ملکا ان وش اوثرا” هستند، صابئین روزی سه بار وضو می گیرند که  این آیین “رشامه” نام دارد و به طرف قبلگاه خود نماز می خوانند.

مطالب پیشنهادی