۱۲۵ اعتصاب، سهم کارکنان نیشکر هفت تپه از خصوصی سازی!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: عضو شورای اسلامی کار کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه عنوان کرد: مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه که همچنان ادامه دارد، از سال ۹۴ و با واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی آغاز شد.

همزمان با ششمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه، علی بنی‌سعد، مهمان برنامه «کارگر ایرانی» بود.

 

او در این برنامه مجازی با اشاره به سابقه مجتمع نیشکر هفت تپه گفت: ما در دوره‌های مختلف و در شرایط سخت کار کردیم و این مجتمع را که هم کشاورزی و هم صنعتی است سر پا نگه داشتیم. در دوران جنگ هشت ساله و زیر بمباران با چراغ خاموش کار می‌کردیم و فعالیت خود را متوقف نکردیم.

 

عضو شورای اسلامی کار کارگران مجتمع هفت‌تپه ادامه داد: این مجتمع وضعیت خوبی داشت تا اینکه سال ۹۴ مشمول واگذاری به بخش خصوصی شد. اول اینکه این واگذاری برخلاف قانون بود، چراکه قانون اجازه واگذاری شرکت‌های مادر را نمی‌دهد. از طرف دیگر، واگذاری به گونه‌ای صورت گرفت که منجر به تعدیل نیرو و معوق ماندن حقوق و دستمزد کارگران شد.

 

او با اشاره به اینکه اکنون نیز ما شاهد معوقات مزدی و بیمه‌ای هستیم، بیان کرد: به نظر می‌رسد بعد از مذاکرات و وعده وعید‌های سال گذشته، مشکلات به دنبال اتهاماتی که به مدیرعامل مجتمع وارد شده و او را درگیر دادگاه کرده، بروز کرده است. حرف ما این است که این مشکلات ربطی به ما ندارد. کارگر کار می‌کند و مزد خود را می‌خواهد، اما شاهد معوق ماندن دستمزد‌ها هستیم و همین ما را مجبور به اعتصاب دوباره کرده است.

 

بنی‌سعد با بیان اینکه از سال ۹۴ تاکنون کارگران نیشکر هفت تپه ۱۲۵ بار اعتصاب کرده‌اند، گفت: اکنون و در شرایطی که عنوان می‌شود وضعیت خوزستان از نظر شیوع کرونا بحرانی است، بار دیگر کارگران مجبور به اعتصاب شده‌اند. آیا این درست است که در این شرایط که می‌گویند از تجمعات کوچک خودداری کنید، ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ کارگر دست به تجمع و اعتصاب بزنند؟

 

او با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته عنوان کرد: در سطح استانی با مسئولان استانی گفتگو کردیم و با آمدن به تهران با مسئولان مربوطه ازجمله مسئولان وزارت کار برای دریافت مطالبات خود مذاکره کردیم. امیدواریم مسئولان صدای ما را بشنوند و فکری به حال کارگران این مجتمع و خانواده‌های آنها بکنند. حداقل ساکنان چهار شهرستان در خوزستان با نیشکر هفت تپه در ارتباط هستند و عدم پرداخت حقوق، آنها را دچار مشکل می‌کند. کارگرانی هستند که به ما مراجعه کرده و می‌گویند پول برای خرید شیر خشک نوزادان خود ندارند. امیدواریم مشکلات هر چه زودتر رفع شود.

مطالب پیشنهادی