نتیجه ۳۳ درصد از نمونه‌های کرونا در دزفول مثبت بوده است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: از مجموع ۱۱ هزار و ۴۳۶ تست کرونا که تاکنون در شهرستان دزفول گرفته شد، نتیجه ۳۳ درصد مثبت اعلام شده است.

 شاپور مسعودی فر ظهر امروز یکشنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان دزفول که در سالن جلسات سپاه برگزاری شد، اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا دو روز گذشته، ۱۱ هزار و ۴۳۶ تست کرونا در دزفول گرفته شد که از این آمار، نتیجه ۳ هزار و ۷۰۰ تست مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه حجم عمده نمونه‌گیری‌ها توسط مراکز ۱۶ ساعته انجام شده است، افزود: کاروان بنیاد احسان زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز از زمان حضور در دزفول تاکنون کمک شایانی در زمینه بیماریابی کرده است. هر چند میزان نمونه‌گیری‌ها چشمگیر نبوده اما حضور این کاروان از حیث جغرافیایی برای ما بسیار حائز اهمیت بوده است چرا که در مناطقی مستقر شده که ما قادر به فعالیت مطلوب نبودیم. از سویی حضور این کاروان در کاهش حجم مراجعه‌ها به مراکز ۱۶ ساعته و کاهش تردد مردم از نقاط روستایی به شهر نیز نقش مؤثری داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: این کاروان که در ۱۱ خرداد وارد دزفول شده است و تا ۱۰ تیر در شهرستان دزفول حضور خواهد داشت. تلاش ما این است که این کاروان در تمام مراکز بهداشتی و درمانی این شهرستان به ویژه مناطق محروم مستقر شود و اقدام به بیماریابی کند.

مسعودی فر در خصوص شرایط نمونه‌گیری در مراکز ۱۶ ساعته سرپایی دزفول، توضیح داد: در این مراکز از ۲ گروه نمونه‌گیری می‌شود. گروه اول افرادی هستند که در تماس نزدیک با بیمار مبتلا به کرونا بوده‌اند. این گروه شامل تمام افراد بی علائم و با علائم می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: گروه دوم افرادی هستند که خودشان احساس می‌کنند به کرونا مبتلا شده‌اند به همین دلیل به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه می‌کنند لذا این افراد ابتدا توسط پزشک مستقر در مرکز بررسی می‌شوند سپس در صورت تشخیص پزشک از آنها نمونه‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت در تعداد کیت‌های نمونه‌گیری نمی‌توانیم از تمام مراجعان بی علائم نمونه‌گیری کنیم از سویی موارد منفی متعدد باعث غفلت از موارد مثبت دارای علائم و حتی بی علائم می‌شود بنابراین محدودیت‌های نمونه‌گیری کاملاً علمی است.

مسعودی فر ادامه داد: به جز مراکز ۱۶ ساعته، تعدادی از افراد با داشتن برخی علائم به صورت مستقیم به بیمارستان مراجعه می‌کنند که از تمام آنها نمونه‌گیری می‌شود سپس آنهایی که واجد شرایط بستری هستند، بستری می‌شوند و افرادی که نیازمند بستری نیستند جزو آمار بیماران سرپایی مراکز ۱۶ ساعته محسوب می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه در کشور به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، ۱۶ هزار تست کرونا گرفته می‌شود، گفت: در دزفول به ازای هر یک میلیون جمعیت، ۲۶ هزار و ۸۰۰ نمونه کرونا گرفته می‌شود که این امر یک نقطه قوت برای دزفول محسوب می‌شود و نشان‌دهنده قدرت بیماریابی در این شهرستان است.

مسعودی فر یادآور شد: در کشور نتیجه ۱۵ درصد نمونه‌گیری‌ها مثبت بود و این در حالی است که در دزفول ۳۳ درصد از نمونه‌ها مثبت اعلام شده است لذا این روند بیماریابی ادامه خواهد داشت تا چگالی موارد مثبت در شهرستان دزفول به سطح کشور برسد.

وی در خصوص نحوه و مدت‌زمان اعلام نتیجه تست به افراد، توضیح داد: از زمان انجام نمونه‌گیری در مرکز ۱۶ ساعته تا جمع‌آوری و انتقال آنها به آزمایشگاه یک روز زمان می‌برد سپس آزمایشگاه بر اساس ظرفیت خود که گاه به ۷۲۰ تا ۹۷۰ نمونه در روز می‌رسد نمونه‌ها را بررسی می‌کند که پروسه بررسی و اعلام نتیجه به مراکز نیز ۲۴ ساعت زمان می‌برد. سپس پروسه جمع‌آوری آمار و اطلاع به افراد نیز ۲۴ ساعت دیگر زمان می‌برد که در مجموع فرایند انجام تست کرونا تا اطلاع فرد از نتیجه آزمایش یک پروسه ۷۲ ساعته است، از سویی اگر وقفه‌ای بیش از زمان مذکور رخ دهد به دلیل بروز مشکلات فنی و یا لزوم تکرار برخی نمونه‌هاست.

مردم طرح فاصله‌گذاری را رعایت کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین در خصوص وقفه در اعزام تیم‌های گندزدایی و تیم‌های بهداشتی به منازل افراد کووید مثبت، یادآور شد: فرایند بررسی مناطق سکونت افراد کرونا مثبت به منظور اعلام به مرکز بهداشت مستقر در آن منطقه زمان‌بر است ضمن اینکه برخی از مراجعان به صورت عمدی آدرس و تلفن‌های اشتباه ارائه می‌دهند لذا این دلایل باعث دیرکرد در اعزام کادر بهداشت به منازل افرادی است که نتیجه تست آنها مثبت شده است.

مسعودی فر اضافه کرد: بر اساس مستندات، از مجموع ۶ هزار و ۲۰۰ مورد مثبت در حوزه این دانشگاه، تیم‌های بهداشتی مراکز بهداشت تاکنون به ۴ هزار و ۵۲۰ منزل مراجعه کرده‌اند و حدود هزار مورد نیز در حال انجام است ضمن اینکه ۲۲۰ بیمار کووید مثبت نیز به بهانه‌های مختلف مانع از ورود تیم‌های بهداشتی به منازل خود برای گندزدایی و بررسی شرایط شده‌اند.

وی در ادامه به همکاری اصناف در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: بر اساس بازرسی‌های انجام شده، ۷۴ درصد اصناف کد رهگیری را دریافت کرده‌اند و ۶۱ درصد نیز الزامات بهداشتی را رعایت می‌کنند اما با این وجود بسیاری از مراجعان به این صنف‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

مسعودی فر بیان کرد: بر اساس مطالعات وزارت بهداشت کمتر از ۲۲ درصد مردم در کشور پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند. عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در خوزستان بسیار خطرناک و خطرساز است و باعث طولانی شدن مدت اپیدمی در این استان خواهد شد.

وی به اجرای برنامه‌های متعدد در راستای اهتمام مردم به رعایت طرح فاصله‌گذاری اشاره کرد و افزود: با وجود اجرای ۱۲۰ برنامه رادیویی و استقرار ۲۷۰ ایستگاه آموزشی در ادارات و سازمان‌ها لازم است برنامه‌های فرهنگی به منظور افزایش توجه مردم به مقوله فاصله‌گذاری افزایش یابند.

مطالب پیشنهادی