ستون پنجم دشمن نباشیم!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: اکنون که کشور عزیزمان ایران مورد هجوم ناجوانمردانه دشمن نامرئی و بسیار بی رحم ویروس نوپدید کرونا قرار گرفته است و در شرایطی که بسیاری از کشور های مدعی برتری علمی و تکنولوژی با در اختیار داشتن ثروت و تجهیزات قابل ملاحظه در مقابل این دشمن به زانو درآمده و مستأصل شده اند، مدافعان سلامت کشور علیرغم تحریم های ظالمانه استکبار حهانی و محدودیت های بسیار که این نبرد نابرابر را بسیار دشوارتر نموده است، با اتکال به الطاف الهی و شجاعت و از خودگذشتگی مثال زدنی ، جان در طبق اخلاص نهاده و محکم و استوار در مقابل این پدیده شوم ایستاده اند که جا دارد همه ما در مقابل این قهرمانان و مدافعان سلامت سر تعظیم فرود آوریم و برای سلامتی آنها دست به دعا بر داریم و با تمام توان از آنها پشتیبانی نمائیم .
لیکن متأسفانه عده ای با خودخواهی و عافیت طلبی شخصی به شیوه های مختلف از جمله: پخش شایعات و اطلاعات و اخبار غلط و به خطر انداختن سلامت روانی و جسمی مردم ، احتکار و قاچاق مایحتاج بهداشتی پزشکی(علیرغم توصیه های مکرر مسئولین ذی ربط مبنی بر در خانه ماندن و قطع زنجیره انتقال که یک توصیه جهانی و غیر قابل خدشه است)، به مثابه ستون پنجم دشمن عمل کرده و نه تنها در این مبارزه و نبرد طاقت فرسا مدافعان سلامت را یاری نمی نمایند بلکه از پشت به این عزیزان و کل اعضای جامعه خجر می زنند و زحمات شبانه روزی این عزیزان را به هدر می دهند. که این گناه و خیانت هر گز قابل بخشش و فراموش شدنی نیست . بنابر این ضروری است تا دیر نشده این افراد در رقتار خود تجدید نظر نمایند که ندامت و پیشیمانی آینده هیچ سودی ندارد .لذا بعنوان عضو کوچکی از جامعه پیشنهاد می کنم همگان در خصوص موارد زیر بیش از پیش توجه و اهتمام بعمل آورند.

۱- بسیاری از افراد که مبادرت یه سفر می نمایند ، این رفتار ناشایست خود را چنین توجیه می نمایند که خودشان و کسانی که قرار است ملاقات کنند هیچ علائم بالینی دال بر بیماری و آلودگی به ویروس کرونا ندارند. حال انکه بسیاری از تحقیقات انجام شده نشان داده است افراد زیادی پس از آلوده شدن هیچ علائم بالینی از خود نشان نمی دهند اما موجب انتقال بیماری و گرفتاری دیگران می شوند. اگر چه متخصصان و مسئولین ذی ربط در این خصوص اطلاع رسانی نموده اند لیکن جا دارد همه ما بویژه سازمان های مردم نهاد و افراد و چهره های مورد اعتماد، با اطلاع رسانی دقیق و شفاف دیگران را از این موضوع و اهمیت در خانه ماندن و عدم مسافرت اگاه نماییم.
۲- اگر چه تب سنجی افراد در مبادی ورودی و خروجی شهرها کاری بسیار ارزشمند است و بالا بودن تب یکی از نشانه های بیماری است، لیکن این کار فقط برای عده محدودی از افراد که دارای علائم بالینی هستند کاربرد دارد و برای بخش عمده ای از افراد(۸۵-۸۰ درصد افراد جامعه ) کارایی ندارد. بنابر این ضرورت دارد نسبت به روشنگری و اطلاع رسانی همگانی اقدام شود .چه بسا افرادی که فاقد علائم بالینی هستند(تب ندارند ولی آلوده به ویروس هستند) با تکیه بر نتیجه تب سنجی با بی توجهی یا کم توجهی به پروتکل های بهداشتی موجبات انتقال ویروس را بیش از پیش فراهم می نمایند.
۳- بسیاری از افراد شخصاً معتقد به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند، لیکن بدلیل محدودیت های سفر ممکن است برخی از موارد بصورت ناخواسته از طرف خود شخص یا افراد طرف ملاقات رعایت نشود و موجب انتقال ویروس شود. لذا این مهم نیز لازم است بصورت جدی به همگان گوشزد شود.
۴- در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عدم قطع زنجیره انتقال ممکن است تعداد زیادی از افراد به این بیماری مبتلا شوند، بطوری که در سطح جهانی ظرف ۱۲ روز تعداد مبتلایان از ۱۰۰۰۰۰ نفر به حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر و ظرف ۳ روز ای ۲۰۰۰۰۰ نفر به ۳۰۰۰۰۰ نقر افزایش یافته است. و در صورت بی توجهی ممکن است خدای ناکرده در سطح کشور ما نیز آمار مبتلایان با شدت باور نکردنی افزایش یابد و بدلیل محدودیت تجهیزات و امکانات و خستگی و کمبود نیروی انسانی شبکه بهداشت و درمان ، تعداد جانباختگان افزایش یابد و یک فاجعه ملی رخ دهد. لدا ضرورت دارد ضمن توجه به اهمیت آرامش و سلامت روانی جامعه با صداقت و شفافیت تمام در خصوص عواقب بسیار ویرانگر این بی دقتی و خودخواهی ها به مردم اطلاع رسانی شود.
۵- هرچند بنظر می رسد بنا به دلایلی دولت در مقابل بی توجهی به تصمیمات ستاد مدیریت بحران، خیلی دیر اقدام به استفاده از قوه قهریه نموده است . اما تا دیر تر نشده است لازم است بر شدت اقدامات افزوده شود و بویژه در خصوص ممانعت از سفرها با جرائم سنگین و حتی زور و اجبار از مسافرت افراد خود خواه و بی توجه به سلامت و منافع و مصالح ملی ممانعت بعمل آورد چرا که در مقابل افراد خود خواه و قانون شکن جز زبان زور و قانون زبان دیگری کاربرد ندارد.
۶- ضرورت دارد نیروی انتظامی و قوه محترم قضائیه در خصوص تخلفات شایعه پراکنی و احتکار و قاچاق، ضمن دقت کافی با سرعت و شدت بیشتری با افراد خاطی برخورد نماید تا برای دیگران درس عبرت بشود.اگرچه تلاش های زیادی صورت گرفته و تعداد قابل توجهی از متخلقین دستگیر شده اند که جای تقدیر و تشکر بسیاردارد، لیکن انتظار می رود با توجه به شرایط ویژه (شرایط جنگی) این افراد هرچه سریعتربه سزای اعمالشان برسند و با اجرای احکام بسیار سنگین و بازدارنده، موجبات دلگرمی مردم و بویژه مدافعان سلامت و عبرت و بازدارندگی متخلفان و سایر کسانی که ممکن است سودای تخلف در سر دارند بشود.

 

مطالب پیشنهادی