رودخانه نفت در رامهرمز / آسیب جدی به منابع آبی و کشاورزی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس اداره حفاظت محیط زیست رامهرمز با اشاره به آلودگی بخشی از رودخانه «تنگ تلخ» رامهرمز به دلیل نشت نفت، گفت: میزان آلودگی نفتی در این رودخانه هنوز برآورد نشده است.

محسن مرحمتی اظهار داشت: آلودگی ناشی از نشت نفت از خط لوله انتقال ۲۶ اینچ پالایشگاه نوران ابوالفارس به پالایشگاه کرنج پارسی مربوط به شرکت نفت و گاز آغاجاری بوده است.

وی با بیان اینکه ورود آلودگی نفتی به این رودخانه از ساعت ۳ تا ۱۱ صبح روز پنجشنبه (۱۵ اسفند) اتفاق افتاده است، افزود: ورود نفت به رودخانه تنگ تلخ اکنون مهار شده و با سد و خاکریزی در رودخانه مانع جاری شدن آلودگی به سمت زمین‌های کشاورزی شده‌اند.

به گفته وی این رودخانه محل تامین آب کشاورزی و آب شرب منطقه بوده است.

مرحمتی اظهار داشت: نشت نفت به دلیل قدمت بالای خط لوله حدود ۲ ماه پیش و در چند نقطه رخ داده بود که این لوله تعمیر شده اما مجددا دچار نشتی شده است.

وی با بیان اینکه آلودگی به زمین‌های کشاورزی نفوذ نکرده، افزود: قرار است دستگاه‌هایی برای جمع آوری و پاکسازی آلودگی نفتی از رودخانه از امروز کار خود را آغاز کنند.

سرپرست فرمانداری رامهرمز نیز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: چاه نفت در بخش سلطان آباد قرار دارد و نشت نفت در مرز بین بخش‌های ابوالفارس و سلطان آباد این شهرستان در نزدیکی روستای «برد خیمه» رخ داده است.

آرش قنبری افزود: سدهای خاکی برای جلوگیری از نفوذ آلودگی نفتی به زمین‌های کشاورزی ساخته شده و تاکنون زمین‌های کشاورزی آلوده نشده‌اند.

وی اضافه کرد: پاکسازی آلودگی نفتی قرار است از فردا آغاز شود.

بر اساس این گزارش، روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت وگاز آغاجاری در اطلاعیه ای که دیشب، در سایت این شرکت قرار داده، اعلام کرده: «در تاریخ ۱۰ اسفند نشت مختصر نفت از خط لوله انتقال پارسی دره نی به واحد بهره برداری کرنج به علت پوسیدگی ناشی از قدمت خط لوله مذکور رخ داده که متعاقب عملیات رفع نشت، مقداری از نفت جاری شده، از طبقات زیرین زمین وارد رودخانه فصلی تنگ تلخ شده و آلودگی را بوجود آورده است. این عارضه پس از چند روز از نشت نفت، وارد رودخانه شده که بلافاصله بخش های HSE ، عملیات و ترابری شرکت نفت آغاجاری وارد عمل شده و تلاش براین است که در اسرع وقت آلودگی نفتی برطرف شود. اقداماتی فوری شامل ایجاد ۲ سد خاکی در عرض رودخانه و جاگذاری ۲ شاخه لوله ۱۶ اینچ جهت کنترل و جلوگیری از آلودگی صورت گرفته است. طبق بررسیهای میدانی، خوشبختانه هیچکدام از زمینهای کشاورزی آلودگی نداشته است. با استفاده از تمامی امکانات موجود، رفع آلودگی کامل در کوتاهترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.»

شهرستان رامهرمز در شرق خوزستان قرار دارد.

مطالب پیشنهادی