“تا آب هست، تیمُم حرام است”؛ صحبت‌های کارشناس یک داروخانه در خصوص خطرات مصرف بی رویه الکل و افشای دلالی شرکت‌های پخش دارو

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:این روزها نبود دستکش‌های بهداشتی، ماسک و اقلام ضدعفونی کننده بیش از هرچیز دیگر شهروندان را آزار می‌دهد. اقلامی که در دسترس بودن آنها می‌تواند از لحاظ روانی جامعه را برای ریشه‌کن کردن هرچه‌ سریع‌تر‌ این ویروس‌ همراه‌ کند.

علیرضا بناری‌ کارشناس یک داروخانه به عصرجنوب می‌گوید: توزیع ماسک و دستکش و اقلام بهداشتی با قیمت مصوب تقریبا‌ متوقف شده و عده‌ای از شرکت‌های پخش دارو با رفتارهای دلالانه‌ اقدام به‌ توزیع این اقلام با قیمت‌های بسیار بالا می‌کنند.

او می‌گوید: بارها با افرادی از شرکت‌های پخش مواجه شده‌ایم که فروش‌ اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم را ملزم به عدم ارائه فاکتور‌ و با قیمت بالاتر کرده اند.

بناری در ادامه از شیوه فروش ماسک با قیمت بالاتر توسط شرکت های پخش دارو پرده برداشت و گفت: آنها می‌گویند ما به شما ماسک می‌فروشیم اما فاکتور شامپو و یا کالای دیگر را جای آن می‌دهیم!

بناری ادامه می‌دهد: اگر با قیمت پیشنهادی آنها و بدون فاکتور و یا با فاکتورهای جایگزین خرید انجام دهیم و حتی با همان قیمت خریداری شده اقدام به توزیع و فروش کنیم، آنگاه با‌ کارشناسان تعزیراتی‌ و بازرسی مواجه خواهیم بود که به جرم گران‌فروشی برخورد‌های شدید خواهند کرد.

این کارشناس داروخانه با انتقاد از شیوه‌ بازرسی‌ها می‌گوید: به جای سرکشی به‌ داروخانه‌هایی که ترجیح می‌دهند این اقلام‌ را خرید نکنند تا در دردسر بیافتند، بهتر است بازرسان‌ به شرکت‌ها و نمایندگان پخش دارو سر بزنند و آنها را مجبور به توزیع اقلام‌ موجود در انبار خود با قیمت مصوب‌ و در حضور بازرسان‌ کنند تا مردم هم بتوانند به سادگی به این اقلام‌ دسترسی پیدا کنند.

علیرضا بناری در ادامه با هشدار به مردم در خصوص مصرف بی رویه الکل و مواد بهداشتی تاکید می‌کند: تا زمانیکه‌ آب‌ هست، تیمُم حرام است. مردم حدالمقدور‌ دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و از استفاده بی رویه از الکل‌هایی که بدون نظارت تولید و پخش می‌شوند و میزان درصد آنها مشخص نیست پرهیز کنند‌ تا به سلامت آنها آسیب‌ نرسد.

او می‌گوید اسپری مداوم الکل به دست باعث‌ نازک شدن پوست و گشادی رگ‌ها می‌شود که نتیجه آن جذب سریع‌تر ویروس است. اگر کسی ناچار به خرید الکل است هم حتما باید با الکل سنج میزان‌ درصد آن را سنجش کند و از هر محصول استفاده نشود‌.

او همچنین برای ضدعفونی کردن منازل، ترکیب ۱۰ سی‌سی “مایع ضدعفونی ‌کننده افروز‌” در ۱ لیتر آب و اسپری کردن آن روی سطوح را پیشنهاد می‌کند و از شهروندان می‌خواهد برای حفظ سلامتیِ خود کمتر به داروخانه‌ها مراجعه کنند.

بناری ماندن در خانه، دست نزدن به صورت، دهان، چشم، بینی‌ و شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون را بهترین راه پیشگیری از ابتلا‌ به بیماری‌ می‌داند‌.

مطالب پیشنهادی