۲۰ هکتار از هورالعظیم در آتش‌سوزی عمدی سوخت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آتش سوزی که در حدود ۲۰ هکتار از تالاب هورالعظیم رخ داده بود چهارشنبه شب خاموش شد.

سیدعادل مولا اظهار داشت: آتش سوزی دیروز در قسمت شمالی تالاب هورالعظیم رخ داده بود که شب گذشته توسط شرکت نفت خاموش شد.

وی افزود: برآورد اولیه مساحت آتش سوزی در حدود ۲۰ هکتار بوده و مساحت دقیق بعد از مشاهده تصاویر ماهواره گزارش می‌شود.

مولا اضافه کرد: این آتش سوزی احتمالا توسط دامداران محلی برای استفاده از نی‌های تالاب به عنوان علوفه، اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: آتش زدن نیزارهای تالاب توسط محلی‌ها طبیعی بوده و در سال‌های گذشته نیز اتفاق می‌افتاد اما به دلیل خشک بودن تالاب، آتش سوزی گسترش می‌یافت و به ریشه نی‌ها سرایت می‌کرد، امسال به دلیل آبدار بودن هور تاثیر منفی ندارد و زود خاموش می‌شود.

به گفته یکی از اهالی هویزه، آتش سوزی در هفته گذشته چندین بار در نیزارهای هورالعظیم رخ داده است.

تالاب مرزی هورالعظیم، در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق واقع شده است.

هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین و یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان در کشور بوده و امسال در سرشماری زمستانه پرندگان با ۷۹ هزار و ۷۰۰ قطعه بیشترین تعداد پرندگان را در خوزسستان به خود اختصاص داده است.

آتش سوزی در سال‌های گذشته نیز از چالش های این تالاب بوده است. طولانی ترین آتش سوزی در هورالعظیم از ابتدای تابستان ۱۳۹۷ در این تالاب آغاز شد که تا پاییز همان سال و آغاز بارندگی‌ها ادامه یافت. در این آتش سوزی که بیشتر در بخش عراقی (۲۵ هزار هکتار) بود، حدود ۳۰ هزار هکتار از بین رفت. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از یکصد کیلومتر فراتر رفته و گاهی تا ۱۰ شهرستان و روستاهای زیادی را در خوزستان درگیر کرد و شدت آن به قدری بود که آلودگی هوا تا هفت برابر حد مجاز در اهواز نیز در این روزها گزارش شده است.

مطالب پیشنهادی