کاهش ۲۰ درصدی مهاجرت پرندگان مهاجر‌زمستانه به آبگیرهای خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از سرشماری ۱۵۰ هزار پرنده مهاجر زمستانه آبزی و کنار آبزی در تالاب‌ها و آبگیرهای استان خبر داد و گفت: این تعداد پرنده نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

عادل مولا با اشاره به سرشماری پرندگان مهاجر زمستانه آبزی و کنار آبزی خوزستان، اظهار کرد: در برنامه حفاظتی و مدیریتی جمعیت پرندگان و به منظور بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی، سرشماری پرندگان برای پایش و نظارت جمعیت پرندگان در فصل زمستان، از سال ۱۹۶۷ میلادی توسط دفتر بین‌المللی تحقیقات تالاب‌ها و پرندگان آبزی که به نام دفتر تالاب‌های بین‌المللی نام‌گذاری شده، سازماندهی شده است.

وی افزود: برنامه سرشماری پرندگان مهاجر هر ساله از حدود اول ژانویه برابر با ۱۱ دی‌ماه در خوزستان آغاز می‌شود. امسال این سرشماری از ۱۷ دی‌ماه آغاز شد و به مدت ۱۶ روز ادامه یافت.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: این برنامه با تشکیل تیم‌های سرشماری، در حدود ۴۲ ایستگاه و  ۱۴ تالاب و آبگیر توسط کارشناسان اداره‌کل و ادارات تابعه با تجهیزاتی از قبیل تلسکوپ پیشرفته، دوربین چشمی و هلی شات اجرا شده است.

مولا بیان کرد: در این سرشماری حدود ۱۵۰ هزار قطعه پرندگان شمارش شده که این آمار نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است. دلیل نخست این کاهش، پراکنش آبی وسیع و عمق زیاد آب و عدم دسترسی و عامل دوم امنیت زیستگاه بوده است.

وی ادامه داد: در این سرشماری، تالاب هورالعظیم بیشترین تعداد پرندگان مهاجر را با ۷۹ هزار و ۷۰۰ قطعه داشته است. این تعداد پرندگان مهاجر در هورالعظیم نسبت به سال گذشته ۷۸ درصد افزایش داشته است. در تالاب بامدژ نیز ۳۱ هزار و ۲۵۱ قطعه پرنده مهاجر ثبت شده که این میزان، نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: از سوی دیگر، وضعیت رشد جمعیتی پرندگان مهاجر در تالاب‌های شادگان، ناصری، میانگران و آبگیرهای دیگر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

مولا افزود: بیشترین جمعیت پرندگان شمارش‌شده، مربوط به مرغابیان با جمعیتی بالغ بر ۸۸ هزار قطعه بوده که ۶۰ درصد پرندگان شمارش‌شده را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در این سرشماری ۹۷ گونه پرنده شمارش شده که ۶۷ گونه در تالاب هورالعظیم مشاهده شده است. بیشترین تنوع پرندگان نیز در تالاب شادگان بوده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بیشترین تنوع گونه‌های حائز اهمیت مربوط به غول حواصیل، مارگردن، اکراس افریقایی، اردک تاجدار، اردک مرمری، پلیکان سفید و پلیکان خاکستری بوده است.

مطالب پیشنهادی