طلب ۷۰ هزار میلیاردی خوزستان از وزارت نفت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان گفت: در حال حاضر هفت هزار میلیارد تومان مطالبه استان خوزستان از نفت است.

امید حاجتی عصر سه‌شنبه در شورای برنامه ریزی استان خوزستان که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های ما در استان خشک شدن نخیلات شادگان است که قصد اجرای طرح‌های اضطراری را برای آب‌رسانی به نخیلات داشتیم ولی اواخر سال سیلاب‌های بسیاری به سمت شادگان سرازیر شد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان اعتبار به این حوزه اختصاص پیدا کرده است، افزود: مشکلات خوزستان سرزمینی جغرافیایی است و همواره مورد توجه مجلس و دولت بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان بیان کرد: زیرساخت‌های خوزستان فرسودگی ناشی از قدمت بالا است که استان را دچار مشکل کرده است و یک سری عقب‌افتادگی‌های تاریخی در حوزه توسعه نیز از زمان وقوع جنگ تحمیلی داریم.

وی عنوان کرد: با احتساب نفت سهم ۱۴.۳ درصدی در تولید ناخالص کشور داریم که بدون نفت ۵.۵ درصد است ولی ساختار اقتصادی خوزستان به شکلی است که رتبه دوم نرخ بیکاری کشور یعنی ۱۶.۲ درصد را داریم که به شدت نارضایتی خوزستانی‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

حاجتی تصریح کرد: بسیاری از معضلات اجتماعی و امنیتی ناشی از این ساختار اقتصادی خوزستان است که نسخه پیچی برای درمان این مشکلات از توان حیطه استانی خارج است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان بیان کرد: در حوزه نفت که به عنوان صنعت پیشرو می‌توانست بسیاری از مشکلات خوزستان را مرتفع و متعاقباً شاهد بهبود شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی هم شود ولی با وجود اینکه ۶۵ درصد سهم تولید نفت را دارد فقط سه درصد از مشکل اشتغال این استان را حل کرده است.

وی گفت: ارزش افزوده صنایع بالادستی پتروشیمی خوزستان ۳۵ درصد است ولی در تولیدات پتروشیمی نیز سه درصد صنایع پایین دستی پتروشیمی در خوزستان ایجاد شده است.

حاجتی تصریح کرد: در اکثر مناطق خوزستان زمان سرمایه‌گذاری یا روی مخازن نفتی و یا در جوار آن است که این باعث قفل شدن توسعه استان خوزستان شده است؛ مجموعه نفت اگر خودش را با سند آمایش سرزمینی خوزستان (سند توسعه بالادستی) که به تصویب سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده است، تطبیق دهد؛ عملاً هیچ راهکاری برای پیشرفت و توسعه این استان نداریم.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون ارزش افزوده یک درصد عملیات نفت جزو حق آلایندگی می‌شود که نفت اعلام کرده چون جزو بودجه سنواتی دیده نشده آن را پرداخت نمی‌کنیم؛ در حال حاضر هفت هزار میلیارد تومان مطالبه از نفت داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد صنایع مستقر در استان خوزستان صنایع بزرگ هستند، اظهار کرد: در بحث مدیریت منابع انسانی و تشکیلات اداری هیچ گونه اختیاری در استان نداریم و کاملاً در اختیار ساختار کشوری است؛ با وجود نداشتن اختیارات در این زمینه و مراجعه برای هر مسئله‌ای به تهران بهتر است که جلسات استان‌ها را نیز در پایتخت برگزار کنیم.

مطالب پیشنهادی