#گزارش؛ فروشنده شغل در پتروشیمی‌های ماهشهر کیست؟/ چگونه اعتماد از دست رفته مردم باز خواهد گشت؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: از روز گذشته انتشار یک ویدئو از خرید و فروش شغل در پتروشیمی‌های ماهشهر و آبادان واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است.

اما ماجرا چیست؟
فردی که خود کارمند یک سازمان وابسته به دولت و مرتبط با اشتغال است در این ویدئو در حال معامله می‌باشد. او که گویا سابقه حضور در دفتر یکی از نمایندگان مجلس در ادوار گذشته را هم دارد، قیمت شغل ساده با واسطه پیمانکار و حقوق اداره کاری را ۱۵ میلیون تومان اعلام می‌کند.

همچنین این شخص ادعا کرده حتی برای اشتغال فرزند خود در پتروشیمی “ت.ج” در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر تا ۵۰ میلیون تومان خرج کرده است.

به گزارش عصرجنوب، پتروشیمی “ت.ج” یکی از ۲۴ پتروشیمی بزرگ مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر است. او شغل دیگری‌ را تا ۳۰ میلیون تومان قیمت می‌گذارد و می‌گوید می‌تواند در پتروشیمی “مار*ن” افراد را به استخدام در آورد. پتروشیمی “ما**ن” روز گذشته در معرض اتهام جذب ۴۰ نیروی غیربومی قرار گرفت که مدیر منابع انسانی این شرکت، موضوع را صحیح ندانست.

در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر بیش از ۳۰ هزار نفر مشغول به کار‌ هستند و به گفته‌ی مقامات پتروشیمی کشور، در فاز اول این منطقه دیگر ظرفیت جذب نیرو وجود ندارد و آنها وعده داده‌اند که فاز دوم توسعه منطقه ویژه پتروشیمی را اجرا کنند.

فاز دوم توسعه منطقه ویژه اقتصادی با سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری اجرا خواهد شد، اما بزرگترین مشکل تاکنون عدم صدور مجوزهای زیست محیطی اعلام شده است. این منطقه صنعتی، با خشک کردن خوریات طبیعی ساخته شده است و به گفته مسئولین محیط زیستی، خورموسی دیگر حتی برای آبتنی‌ خطرناک است و صید ماهی که شغل صدها بومی منطقه بود را از بین برده است.

همچنین گزارشاتی از آلودگی خاک و هوای بندرماهشهر به فلزات سنگین و خطرناک گزارش شده است.

شهرستان بندرماهشهر متشکل از ۳ شهر ماهشهر، بندرامام خمینی و چمران دارای مناطق حاشیه‌ای بسیار است که در آنها فقر مطلق وجود دارد. از جمله آن‌مناطق می‌توان به شهرک طالقانی، شهرک رجایی، شهرک صباقان، شهرک مدنی، کمپ‌بی، گاما، کمپ یحیی‌ خان، و حتی مناطقی مانند کاریابی‌، نوپاژ‌ و روستاهای بدون آب لوله‌کشی اشاره کرد.

در برخی از این مناطق حتی جوی فاضلاب و فروشگاه خرید مواد غذایی وجود ندارد و ساکنین آنها در همجواری با منطقه‌ی پر ثروت پتروشیمی از ادامه زندگی نومید شده اند.

ماهشهر در حوادث آبانماه و پس از گرانی بنزین مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت. موضوع آنقدر ابعاد گسترده به خود گرفت که نیویورک تایمز‌ گزارش مفصلی در خصوص حوادث این شهر منتشر کرد و فرستاده رهبر انقلاب به این مناطق سفر کرد.

یکی از مواردی که همواره مورد اعتراض اهالی بومی این‌ منطقه بوده، تبعیض در استخدام‌ها و عدم توجه صنایع پتروشیمی به شهر عنوان می‌شود.

به گزارش مراکز رسمی، بیکاری در این شهرستان علی‌رغم وجود صنایع مادر، بیشتر از میانگین کشوری گزارش شده است.

مردم این شهرستان سالهاست نسبت به نحوه جذب نیرو در صنایع بندرماهشهر اعتراض داشته اند، اعتراضاتی که هیچ‌گاه از سوی مدیران ارشد صنایع پتروشیمی وارد دانسته نشد.

اکنون، مردم بومی منطقه انتشار این ویدئو را تائیدی‌ بر فریادهای چندین ساله خود می‌دانند، فریادهایی که اکنون برای آن سند معتبری دارند.

انتشار این ویدئو در ساعات اخیر، ته‌مانده‌ی اعتماد عمومی نسبت به پتروشیمی‌ها در این منطقه را از بین برده و شاید مدعی العموم طی روزهای آینده با برخورد با این شخص تلاش کند اندکی اعتماد از دست رفته را بازگرداند تا امنیتی بر افکار عمومی ایجاد‌ کند.

مطالب پیشنهادی