شهرستان بندرماهشهر در مسیر توسعه به قلم دکتر رضا نیک فرجام

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دکتر رضا نیک فرجام مدرس دانشگاه و از مدیران ارشد صنایع پتروشیمی، اخیرا رشته یاداشت هایی را تحت عنوان ” بندر ماهشهر در مسیر توسعه” به رشته تحریر در آورده که امشب بخش دوم آن برای تحریریه عصر جنوب ارسال شده است.

نیک فرجام که سوابقی همچون‌مشاور صنعتی فرماندار بندر ماهشهر و برگزاری *همایش حمایت از تولیدات داخلی* را در کارنامه خود دارد، تلاش فراوانی در جهت الزام مجتمع های پتروشیمی به خرید کالا و خدمات از بازارهای شهرستان و استان بکار بست.

او در انتخابات پیش رو کاندیدای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه بندرماهشهر، بندرامام خمینی، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی شده است.

رضا نیک فرجام – بندر ماهشهر و مسیر توسعه ۲

شهرستان بندر ماهشهر با دارا بودن ۲۰ مجتمع پتروشیمیایی بعنوان قطب اول پتروشیمی، تامین ۴۴ درصد از کل تولیدات پتروشیمی ایران و ۹۵ درصد از تولید محصولات بسیار مهم و استراتژیک مانند کاستیک و اسید سولفوریک، وجودفرودگاه، وجود۳۶ پست اسکله، وجود خط آهن و جاده های ترانزیتی نسبتا مناسب، وجود دانشگاههای امیر کبیر،دانشگاه آزاد،پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی و‌مهمتر تر از همه این موارد، با داشتن نیروهای متخصص ، تحصیلکرده و فرهیخته، *زمینه های لازم برای رسیدن به توسعه پایدار را دارا می باشد.*

توسعه پایدار در واقع به توسعه ای گفته می شود که نه تنها نسل فعلی از آن بهره مند می شود بلکه برنامه ریزی بگونه ای انجام شده است که برای نسل بعدی و نسل های آینده نیز سودمند می باشد..

در واقع توسعه پایدار یک مفهوم پیچیده است که تمام جنبه‌های صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … را در بر می‌گیرد.

از جنبه های مختلف توسعه، اهمیت سه جنبه  اقتصادی، زیست‌ محیطی و اجتماعی تا حدودی از سایر فاکتورها مهم ترند.
این سه جنبه به‌طور کامل در تعامل و توازن هستند و اغلب محققان در این سه جنبه اصلی، زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی توسعه پایدار را بررسی می‌کنند.

در توسعه پایدار اهداف باید در سه جنبه اصلی بیان شده به صورت ذیل در نظر گرفته شود:

۱- توسعه پایدار باید رشد اجتماعی را که در آن نیازهای همه افراد برآورده ‌شده، فراهم آورد. مسائل و معضلاتی مانند دروغ، دزدی، اختلاس و … به حداقل کاهش یابند و زیر ساخت های توسعه شهری مانند امنیت، بهداشت و درمان، آموزش و … به اندازه کافی تامین و در دسترس همگان قرار داد شود.

۲- حفاظت موثری از محیط زیست به عمل آورده و در مصرف منابع طبیعی با دقت عمل شود. بگونه ای که هر ماده معدنی و هر منبع انرژی در جای خود و به میزان مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

۳- این توسعه باید رشد پایدار اقتصادی و رونق اقتصادی را به همراه داشته و از هر گونه اسراف و هدر رفت بدور باشد.
۹۸/۱۰/۷

مطالب پیشنهادی