تقصیر کنوکارپوس نبود/ “نفت” نفس خوزستان را برید

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: اهواز شهر صنعتی است و آلاینده های نفتی متهم اصلی هستند. ۸۰درصد نفت کشور از مناطق نفت خیز اهواز استخراج می شود. این یک صنعت است و باید انجام شود اما نباید انکار کنیم که باران های اسیدی ایجاد می کند.

صبح امروز، کتابخانه مرکزی اهواز میزبان نشست تخصصی بررسی نقش آلاینده ها و گیاهان در آلرژی تنفسی بود که مسئولان شهری و اساتید دانشگاه ها به دفاع از کونوکارپوس که چند وقتی ست متهم ردیف اول آلرژی تنفسی است، دفاع کردند.
موسی شاعری شهردار اهواز در نشست تخصصی بررسی آلاینده ها و گیاهان در بروز آلرژی تنفسی پس از باران، گفت: نوک پیکان در موضوع کنوکارپوس متوجه مدیریت شهری است، همانطور که حتی وزیر بهداشت، از شهرداری اهواز در رابطه با عدم هرس این گیاه انتقاد کرده و در مراجعه بیماران تنفسی مربوط به بارش اخیر، شهرداری را مقصر می داند.

 نفت متهم است

وی افزود: از نظر سیمای شهری، ما به کونوکارپوس مدیون هستیم زیرا اهواز را سبز کرد. با توجه به شرایط اقلیمی و کم توجهی هایی که به فضای سبز اهواز شده بود، کونوکارپوس با تمام ویژگی ها خود آمد و فضای سبز ما را متحول کرد.

شاعری با بیان اینکه کونوکارپوس را نباید صفر و صد ببینیم، عنوان کرد: بناداریم تا کاشت کونوکارپوس نه به دلیل حرف ها بلکه به دلیل نداشتن تنوع رنگ در گونه گیاهی خود، را کاهش دهیم تا تنوعی به رنگ گیاهی اهواز دهیم. به زودی کاشت گیاه های متنوع را آغاز می کنیم، زیرا اهواز از کمبود رنگ رنج میبرد.

شهردار اهواز با انتقاد از صنعت نفت، گفت: استان ما درگیر آلاینده های بسیاریست اما همه آن ها کنار گذاشته شده و به کونوکارپوس پیله کرده اند، بدون اینکه مقاله علمی مبنی بر سمی بودن آن ارائه شود. سوال چنین مطرح‌می شود که شهرهای بسیاری دارای گیاه کونوکارپوس است پس چرا تنها اهواز درگیر آلرژی تنفسی می شود؟ چرا تنها در اولین باران؟

موسی شاعری  با بیان اینکه نمیخواهیم‌ همیشه روضه نفت را بخوانیم اما حقیقت، درد ما این است، اظهار کرد: نفت نقشی در خدمات فضای سبز ایفا نمی کند اما متهم ردیف اول آلودگیست، هرجا پای صنعت در میان باشد پای توسعه یافتگی ثابت است اما نمی دانم‌چرا نفت عامل عقب افتادگی خوزستان است. نفت اگر در برابر مردم خوزستان مسئول بود وضع شهرها اینگونه بود؟ حق آلایندگی را پرداخت نمی کرد؟ در سفیره زباله سوزی نداریم و تنها دودهای نفت مردم را آزار می دهد. نفت تازمانی که از خدمات شهر استفاده می کند باید در خدمت مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه کونوکارپوس مورد ظلم واقع شده است، تاکید کرد: اگر زیرساختهای فاضلاب و لوله های زیرزمینی محکم باشند، بی شک این گیاه آسیبی به زیرساختها نمی رساند.

نمی توانیم کونوکارپوس کشت نکنیم

ناهید ممبینی رییس اداره محیط زیست شهرداری اهواز در ادامه نشست نیز با بیان اینکه بحث ما تنها اثبات بی گناهی یک گیاه نیست بلکه مبنای ما ارائه تحقیقات علمی است، گفت: گیاه کونوکارپوس، در سال ۸۳ از طریق کمرک خرمشهر به اهواز وارد شد. هیچ‌گیاهی مانند آن که در برابر شوری خاک اهواز و گرما مقاوم باشد یافت نکردیم، کونوکارپوس ها سریع الرشد هستند. بعد از کاشت کنوکارپوس ها، تنوع های گیاهی نیز رواج پیدا کرد. باید پرسید که سودی که در طول سال از گیاهان نصیب ما می شود بیشتر است یا زیان هایی در ابتدا یک فصل؟

ممبینی با مطرح کردن این پرسش که چشمان خود را ببندید و شهر را بدون درخت تصور کنید، آیا ممکن است؟، تصریح کرد: اهواز شهر صنعتی است و آلاینده های نفتی متهم اصلی هستند. ۸۰درصد نفت کشور از مناطق نفتخیز اهواز استخراج می شود. این یک صنعت است و باید انجام شود اما نباید انکار کنیم که باران های اسیدی ایجاد می کند.

رییس اداره محیط زیست شهرداری اهواز بااشاره به این موضوع که طبق تحقیقاتی اعلام کردند باران های سال ۹۲ اسیدی نبوده اما این دلیل  نمی شود که باران های سال ۹۸ هم اسیدی نباشد، بیان کرد: عنصرهای آلاینده، ترکیب گرده را تغییر می دهد، زیرا گرده به تنهایی آنقدر قوی نیست که ایجاد بیماری کنند. ما نمی توانیم کنوکارپوس نکاریم چون مردم به آن حساس هستند، بنابراین مردم حساس در محیط تردد نکنند.

وی با بیان اینکه ۶۵۰ هزار اصله کونوکارپوس در اهواز داریم، گفت: چرا در جندی شاپور بانک شناسایی گرده نداریم؟ که بعدها بتوانیم در باره اظهار نظرها و مقصر دانستن کونوکارپوس صحبت کنیم؟ همچنین سهم آلاینده ها در بروز حملات تنفسی در اولین بارش را دانشگاه علوم پزشکی باید اعلام کند.

ممبینی با بیان اینکه گرد و غبار و قارچ هایی مانند کلادسپریوم حامل آسم آلرژیک هستند و نه گرده گیاهی مانند کنوکارپوس، اظهار کرد: چمن ها و اکالیپتوس ها از کنوکارپوس ها بیشتر گرده تولید می کنند و کونوکارپوس در انتهای نمودار تولید گرده قرار دارد. حساسیت زا بودن اسپور قارچ ها ۳۵ برابر گرده گیاهان است، بنابر این عامل زنده تولید حساسیت ریه ای کاملا مشخص است.

کونوکارپوس شیطان نیست

عضوهیئت علی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه این نشست، مقصر دانستن کونوکارپوس را علمی ندانست و تاکید کرد: برخی ها معتقدند این گیاه شیطانی و سمی است، غافل ازینکه در تمام نقاط کشور، پاییز دارای آلرژی تنفسی است.
غلامرضا گودرزی افزود: مهاجران ساکن در اهواز کمتر از بومیان اهوازی دچار آلرژی های تنفسی می شوند. بنابراین حذف کونوکارپوس اشتباه است بلکه باید به تنوع گیاهی و پوشش آن ها در سطح شهر کمک کنیم.

مطالب پیشنهادی