اتصال ریلی بندر امام (ره) به بندر لاذقیه در دست بررسی است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: وزارت حمل و نقل سوریه امروز (یکشنبه) از بررسی طرح اتصال ریلی بندر امام خمینی (ره) به بندر لاذقیه سوریه در ساحل دریای مدیترانه خبر داد.

به گزارش روزنامه “الوطن” سوریه، این وزارتخانه همچنین با اشاره به مذاکرات انجام شده در خصوص طرح اتصال شهرهای “شلمچه” و “بصره” عراق که ایران مجری و سرمایه گذار آن است، تاکید کرد که اتصال شلمچه به بندر امام خمینی (ره) و اتصال بصره به بندر لاذقیه به زودی تکمیل خواهد شد.

طرح اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول ۱۷ کیلومتر) در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ٣٣ کیلومتر در خاک عراق باقی مانده که به دلایل مختلف از جمله یورش گروه تروریستی “داعش” به مناطقی از عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی، این طرح در این کشور با وقفه همراه شده است.
همزمان با تکمیل ٣٣ کیلومتر خط باقی مانده، خط آهن خرمشهر به خط آهن سراسری عراق متصل خواهد شد و از این مسیر جریان بزرگ تبادلات تجاری و جابه‌جایی مسافر از ایران تا دریای مدیترانه برقرار می شود.

ایران و عراق در  اجلاس همکاری‌های حمل و نقل که با حضور مسولان کشور سوریه در ۱۰ تیرماه امسال برگزار شد؛ نسبت به آغاز عملیات اجرایی این طرح موافقت کردند.
بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت سرمایه‌گذار ساخت این مسیر ریلی را در عراق برعهده خواهد گرفت.

وزارت حمل و نقل سوریه نیز علام کرد که خط ریلی دیر الزور- الطالبیه- البوکمال به طول ۱۴۲.۸ کیلومتر و با شاخه های فنی پیشرفته از لحظ سرعت و زیرساخت در دست اجرا است.  این خط بخشی از محور نقل و انتقال بین المللی غربی  – شرقی بنادر سوریه به شمار می رود که از حلب به عراق، ایران و کشورهای شرق آسیا متصل می شود و گذرگاهی استراتژیک برای سوریه و عراق به شمار می آید.

این وزارت خانه تاکید کرد: برخی قسمت های این خط به خاطر خسارت ها جنگ تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد.

مطالب پیشنهادی