دولت از برنج خوزستان حمایت نمی کند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس انجمن برنج استان خوزستان با انتقاد از دولت به دلیل حمایت نکردن از برنج خوزستان گفت: خدمات دهی دولت به برنج کاران و کارخانه‌های فعال در این زمینه ضعیف است.

 محمد سواری رئیس انجمن برنج استان خوزستان اظهار کرد: شرایط اقتصادی مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان برنج برای ما ملاک است و با گران شدن برنج و بالا رفتن قیمت آن، برنج خوزستان از جانب مردم خریداری نمی‌شود و مردم به سراغ برنج خارجی می‌روند که با کمترین قیمت و برندهای مختلف به فروش می‌رسد.

وی افزود: کشاورزان زحمت‌کش با هر مشقت و زحمتی که بوده است زیر دمای ۵۵ درجه و طاقت‌فرسا، این محصول را تولید کرده‌اند و باید گفت در ادامه و به‌منظور فروش محصول، این هنر سازمان‌های دولتی مرتبط ازجمله سازمان صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و … است که چگونه برنج را از آنان بخرند و چگونه بفروشند تا کشاورزان متحمل ضرر نشوند.

سواری عنوان کرد: از چند ماه گذشته این نکته را دائماً متذکر می‌شدیم که حداقل جلوی واردات برنج خارجی را در فصل برداشت این محصول بگیرند ولی متأسفانه در حال حاضر شاهد واردکردن این محصول هستیم.

رئیس انجمن برنج استان خوزستان با اشاره به عدم‌حمایت دولت از کشاورزان و کارخانه جاتی که برنج را از کشاورز می‌خرند و همچنین خدمات‌دهی بسیار ضعیف دولت، گفت: وقتی از کارخانه‌دار می‌پرسیم چرا برنج را از کشاورز ارزان می‌خری، در پاسخ می‌گوید این محصول را به علت فراوانی جنس خارجی و ارزان مردم نمی‌خرند، دولت از ما حمایت نمی‌کند، برق کارخانه مشکل دارد، بیمه کارگرها مشکل دارد، سوخت کارخانه مشکل دارد و … و همچنین مایحتاج کارخانه را تماماً از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

وی تصریح کرد: در تمام استان‌های برنج‌خیز بیمه کارخانه‌ها با نرخ دولتی است و این تنها خوزستان است که کارخانه‌هایش از بیمه دولتی محروم هستند.

سواری خاطرنشان کرد: سازمان آب و برق خوزستان برای موضوع آب‌بهای کشاورزان به ازای هر هکتار مبلغ یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و وقتی مورد سؤال قرار می‌گیرد که چرا این مبلغ را دریافت می‌کنید در پاسخ می‌گوید این نرخ مصوب دولت است، خب اینجاست که باید گفت همان دولتی که این نرخ‌ها را مصوب می‌کند همان دولت هم بیاید و برای این محصول یک قیمتی تصویب کند و آن را بخرد و یا حداقل از کارخانه‌ها برای خرید این محصول حمایت کند.

وی گفت: این‌که می‌گویند برنج خوزستان در حال صادرات به کشور عراق است، این دروغ محض است چراکه اگر می‌گویند صادر می‌کنیم، کجا صادر می‌کنند که از نگاه ما پنهان مانده است.

مطالب پیشنهادی