آثار سیل تا پایان سال در خوزستان می‌ماند؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: با فروکش کردن سیلاب در شهرها و روستاهای خوزستان، بازگشت سیل‌زدگان ساکن در چادرهای هلال‌احمر به خانه‌ها آغاز شده و تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری در این استان از ۹۲ اردوگاه به کمتر از ۳۰ اردوگاه کاهش یافته است.

به گفته مسئولان، خوزستان از شرایط اضطرار خارج شده و امکان تصمیم‌گیری برای مدیریت شرایط فراهم شده است. با این حال، هنوز برخی مناطق در معرض خطر سیل قرار دارند.مسئولان می‌گویند سیل اخیر خسارات سنگینی به بخش‌های مختلف استان ازجمله کشاورزی وارد کرده است اما چون هنوز برخی از بخش‌ها زیر آب هستند، امکان برآورد دقیق خسارت‌ها وجود ندارد.هرچند معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری از به اتمام رسیدن کار بازسازی نقاط سیل‌زده خوزستان حداکثر تا ۹ ماه آینده خبر داده است.

طبق برآوردهای اولیه، سیلاب‌های اخیر ناشی از رهاسازی آب سد کرخه ۶۴۵ میلیارد تومان به زیرساخت‌های جاده‌ای خوزستان خسارت وارد کرد و ۳۰ روستای شهرستان شادگان زیر آب رفت. البته، با هدایت آب از سمت شمال به جنوب تالاب شادگان، این شهرستان از تهدید سیلاب خارج شده و اکنون بیشتر روستاهای آن به وضعیت عادی بازگشته‌اند. همچنین ۷۰ روستا در خوزستان به دلیل وقوع سیل همچنان بدون برق هستند و در خاموشی به سر می‌برند.
سیل خرمشهر و آبادان را نیز بی‌نصیب نگذاشت و حدود ۱۰۰ هکتار از نخیلات شهرستان خرمشهر زیر آب است.با همه آنچه گفته شد، بسیاری از سیل‌زده‌ها از زمان فروکش کردن سیل توانسته‌اند چادرها را رها کنند و به خانه و کاشانه خود بازگردند چراکه مسئولان ارشد استان اعلام کرده‌اند وضعیت ‌استان تا چند روز آینده کاملا پایدار می‌شود‌.
با خروج خوزستان از حالت اضطرار، مدارس برخی شهرستان‌ها ازجمله اهواز و کارون به روال قبل بازگشته و دانش‌آموزان از امروز ۷ اردیبهشت در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند.

کاهش تعداد اردوگاه‌های اسکان

در این رابطه معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان از کاهش تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل‌زدگان از ۹۲ اردوگاه به ۲۶ اردوگاه خبر داد.«صادق سلامت» اظهار کرد: از آغاز امدادرسانی با همکاری دستگاه‌های مختلف در سراسر خوزستان و مناطق متاثر از سیلاب، درمجموع ۹۲ اردوگاه اسکان اضطراری برپا شد و در حال حاضر تعداد آنها به ۲۶ اردوگاه کاهش یافته است.وی با بیان این که از آغاز سیل و آبگرفتگی ۱۵۱ هزار و ۵۲۹ نفر در اردوگاه‌ها اسکان داده شدند، افزود: برخی از این افراد پس از فروکش کردن سیلاب به محل زندگی خود برگشته‌اند و الان حدود ۵۸۱۱ نفر در اردوگاه‌ها ساکن هستند.
به گفته معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان، این اردوگاه‌ها در اهواز (بخش مرکزی و الهایی)، باوی، کارون، دشت ‌آزادگان، حمیدیه، شوش، هویزه، هفتکل، رامهرمز و شادگان مستقر هستند.

وضعیت ‌خوزستان پایدار می‌شود‌

در این میان استاندار خوزستان هفته گذشته از هدایت ‌سیلاب‌ها‌ی ‌شادگان و ‌اطراف آبادان به ‌سمت خلیج فارس‌ خبر داد و گفت: وضعیت ‌خوزستان تا شنبه کاملا پایدار می‌شود‌.
«غلامرضا شریعتی» تاکید کرد: با روند هدایت روان‌آب‌های تالاب شادگان و آب‌های اطراف آبادان به‌ سمت خلیج فارس، اولویت اصلی عدم‌ ورود قطره‌ای آب به آبادان است.
وی با اشاره به مدیریت ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از روز نخست وقوع سیل تاکنون ادامه داد: این میزان با کمترین مشکل به ‌سمت نقاط تعیین‌شده و شمال خلیج‌ فارس هدایت شد.
شریعتی ظرفیت سدهای خوزستان را ۴ میلیارد متر مکعب خواند و گفت: از ۲۸ فروردین تاکنون دبی رودخانه کارون از ۳۳۰۰ به ۲۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده که بیانگر روند کاهشی آن است.

خطری متوجه آبادان و خرمشهر نیست

فرمانده گروه ۴۰ صاحب‌الزمان نیروی زمینی سپاه درباره وضعیت آبادان و خرمشهر که هفته گذشته با پدیده مدّ اکبر و خطر وقوع سیل و زیر آب رفتن شهرها و روستاها مواجه بودند، گفت: با توجه به اقدامات انجام‌شده، در حال حاضر هیچ خطری این ۲ شهر را تهدید نمی‌کند.
سردار «محمد گرامی» افزود: خوشبختانه با باز شدن مسیر سیلاب از طریق انجام انفجار جاده‌ای، فعالیت دستگاه‌های امدادی و تلاش‌های خوب و شایسته فرمانداران و فرماندهان انتظامی شهرستان‌ها در کنار سایر امدادگران و نیروهای حشد الشعبی هم‌اکنون آب به صورت فشرده در حال حرکت به سمت خلیج فارس است و هیچ خطری شهرهای آبادان و خرمشهر را تهدید نمی‌کند.
سردار گرامی درباره وضعیت اهواز نیز گفت: در حال حاضر حالت بحرانی شهر اهواز رفع شده است و خطر مناطقی همچون ورودی شهر اهواز را که در معرض سیل بودند، تهدید نمی‌کند.

بازسازی نقاط سیل‌زده ۹ ‌ماهه تمام می‌شود

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهوری هم از بازسازی نقاط سیل‌زده خوزستان خبر داد و گفت: کار بازسازی نقاط سیل‌زده و پرداخت خسارت سیل‌زدگان حداکثر تا ۹ ماه آینده به اتمام می‌رسد.
«محمد امید» در جمع خبرنگاران خوزستان بیان کرد: دولت در مصوبات خود جبران خسارت سیل‌زدگان را در بخش‌های مسکن، اموال و نیز فضاهای اشتغال شهری و روستایی پیش‌بینی کرده است.
وی ادامه داد: جبران خسارت سیل‌زدگان در استان‌های خوزستان و لرستان در ستاد مرکزی آغاز شده و کار بازسازی هم در حال انجام است.امید با اشاره به این‌که دولت برای مقابله با سیل تصمیم‌های خوبی گرفته است، گفت: در همان روزهای نخست فروردین مصوبات لازم برای مقابله با سیل تصویب شد و سپس با توجه به گزارش‌های استان‌های درگیر سیل، تجدیدنظرهایی در تصمیم‌های مرکز صورت گرفت.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: یکی از اهداف سفر ‌به خوزستان بررسی میدانی آخرین وضعیت سیل‌زدگان است و در صورت لزوم، دولت سیاست‌های خود را تغییر یا کمک‌هایش را افزایش می‌دهد تا زودتر آلام مردم درگیر سیل کاهش یابد.
وی با اشاره به این‌که سیل در کشور با کمترین تلفات مدیریت شد، گفت: دولت متعهد است که خسارت‌ها را پرداخت کند و براساس دریافت اطلاعات و گزارش‌های میدانی، حجم کمک‌های بلاعوض افزایش یافته است.امید بیان کرد: در جلسه اخیر مرکز نیز مقرر شد که دولت برای صاحبان مشاغل آسیب‌دیده در سیل تسهیلات در نظر بگیرد.

روستاییان سیل‌زده کمک بلاعوض می‌گیرند

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز از پرداخت کمک بلاعوض به روستاییان سیل‌زده استان خبر داد و گفت: به هر خانوار روستایی که محل سکونت آنها بر اثر سیلاب اخیر آسیب جدی دیده ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۱۰ساله پرداخت می‌شود.

«رضا عبداللهی» افزود: در مناطق شهری زیر ۲۵ هزار نفر هم که خانه‌ها بر اثر سیل صدمه جدی دیده‌اند، به هر خانوار ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت خواهد شد. وی ادامه داد: همچنین، به خانوارهای روستایی که منازل آنان بر اثر سیل آسیب جدی ندیده، ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت می‌شود.
به گفته عبداللهی، واحدهای تجاری روستایی خوزستان که بر اثر سیلاب آسیب دیده‌اند نیز ۴۵۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی دریافت می‌کنند.
بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان اظهار کرد: براساس مصوبه هیات دولت، پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی به روستاییان سیل‌زده خوزستانی بدون در نظر گرفتن وام‌های قبلی آنها خواهد بود.

۳۰۰ روستای خوزستان درگیر سیل شدند

عبداللهی بیان کرد: در سیل اخیر حدود ۳۰۰ روستای استان درگیر شده و درمجموع ساکنان ۶۰ هزار واحد مسکونی روستایی به نوعی با سیل دست و پنجه نرم کرده‌اند.
وی با اشاره به این‌که هنوز خطر سیلاب و آبگرفتگی مناطق روستایی استان برطرف نشده است، افزود: احتمال دارد میزان خسارات واردشده به واحدهای مسکونی روستایی بیشتر شود.

این مسئول گفت: در ارزیابی‌های انجام‌شده، خسارت حدود ۸ هزار واحد مسکونی شهری و ۱۵ هزار واحد روستایی در شهرستان‌های دزفول، شوشتر، اهواز، شوش و باوی تعیین انجام شده است. ارزیابی خسارت‌های مسکن روستایی در مناطقی همچون دشت ‌آزادگان نیز که همچنان در محاصره آب هستند، پس از فروکش کردن سیلاب انجام خواهد شد.
عبداللهی تاکید کرد: تلاش می‌شود ارزیابی خسارات سیلاب به مناطق روستایی و شهری خوزستان با کمک ارزیاب‌های معین استان‌های کرمان، فارس، البرز، هرمزگان و تهران تا یک هفته آینده انجام شود.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان ادامه داد: نتیجه ارزیابی‌ها درخصوص خسارت واحدهای مسکونی روستایی و شهری در سامانه بنیاد مسکن خوزستان ثبت می‌شود. متقاضیان پس از پرکردن فرم‌ها و ثبت آنها در سامانه، به بنیاد مسکن شهرستان محل سکونت خود برای دریافت کمک‌های بلاعوض فرستاده و به بانک‌ها به منظور دریافت تسهیلات بانکی معرفی می‌شون.

پرداخت خسارت به مدارس عشایری آسیب‌دیده

رئیس آموزش و پرورش عشایری خوزستان هم با اشاره به آسیب ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی ۷۹ مدرسه عشایری استان گفت: به حساب هر یک از مدارس آسیب‌دیده عشایری ۵ میلیون تومان برای خرید چادر به منظور برگزاری کلاس‌ها واریز شده است.
«حمید قنبری» اظهار کرد: سیلاب و بارندگی‌های اخیر در استان باعث تخریب و آسیب دیدن ۷۹ مدرسه با خسارت‌های ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی شده است. از این ۷۹ مدرسه ۳۴ مدرسه چادری، ۲ مدرسه کانکسی و ۴۳ مدرسه ساختمانی هستند.
وی افزود: مدرسه‌های آسیب‌دیده یا تخریب‌شده در مناطق مختلف استان مانند لالی، مسجدسلیمان، اندیکا، دزفول، ایذه و الوار گرمسیری قرار دارند. این مدرسه‌ها ۱۲۵ کلاس درس داشتند و حدود ۱۳۰۰ دانش‌آموز در آنها تحصیل می‌کردند.
این مسئول بیان کرد: با ابلاغ اداره کل آموزش و پرورش، به تازگی ۵ میلیون تومان به حساب هر یک از مدارس آسیب‌دیده عشایری به منظور خرید چادر واریز شده است و مدارس در حال خرید چادر برای دانش‌آموزان هستند. البته مبلغ ۵ میلیون تومان برای بازسازی مدارس کافی نیست و انجام این کار به تامین اعتبارات بیشتر ازسوی اداره کل نوسازی مدارس بستگی دارد.

در بررسی حادثه سیل مچ‌گیری نمی‌کنیم

رئیس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب با اشاره به این‌که هیات مذکور کاملا مستقل است، گفت: هدف ما در بررسی سیلاب مچ‌گیری نیست اما در روند بررسی‌ها تقصیرها شناسایی می‌شوند.
به گزارش ایسنا «محمود نیلی ‌احمدآبادی» در نشستی با دانشگاهیان خوزستان درخصوص بررسی آخرین وضعیت سیل و خسارت‌های ناشی از آن عنوان کرد: سیل یک رویداد ناگوار بود که نباید بگذاریم دوباره در آینده به این شکل رخ دهد. در این گزارش‌ها هدف اصلی ما مچ‌گیری نیست اما ممکن است وقتی گزارش تهیه می‌شود، کاستی‌ها نشان دهد کم‌کاری‌ها در چه جاهایی انجام شده است.

وی گفت: البته قطعا در روند انجام کار، تقصیرها باید گفته شود. اما در این گزارش نگاه ما تنها بر این مساله متمرکز نیست، بلکه هدف اصلی ما جلوگیری از تکرار این مشکل است.
نیلی‌احمدآبادی ادامه داد: تاکنون از ظرفیت‌های دانشگاه به عنوان یک نهاد به خوبی استفاده نشده و بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، ناشی از عدم بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه‌هاست.

وی افزود: ما در ایران تجربه کار گروهی خیلی قوی – چه در دانشگاه‌ها و چه بین دانشگاه‌ها – نداریم و این ایراد کار ماست. خوشبختانه می‌بینیم که اکثر دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر سعی کرده‌اند بر این مشکل فائق بیایند.
رئیس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب گفت: شاید عدم حضور دانشگاهیان و عرضه خودشان در جامعه نیز یک مشکل بوده است چراکه به استناد ظرفیت‌های علمی، ما انتظار داریم دیگران به ما مراجعه کنند در حالی که شاید لازم باشد ما هم حرکت‌هایی انجام و توان‌ خود را به جامعه نشان دهیم.
وی بیان کرد: ما سعی کرده‌ایم نقص‌ها را به مرور برطرف کنیم. تشکیل کارگروه‌ها و تیم‌ها در درون دانشگاه‌ها و بین دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در برخوردی که با مسئولان کشور دارم، به خوبی این مساله را دیده‌ام که آنها نیز تشنه راه‌حل و شنیدن حرف‌های مهم، موثر و علمی هستند. این فرصت برای مسئولان فراهم نشده است که همه نظریات را به شیوه هماهنگ استفاده کنند.

رئیس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب ادامه داد: موضوع سیل بسیار گسترده است و می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که این پدیده نتیجه کارهای اشتباه انجام‌شده و کارهای انجام‌نشده است. اگر این گزارش بتواند به این ۲ موضوع به خوبی پاسخ دهد، کار بزرگی در کشور انجام داده است.

نیلی ‌احمدآبادی تاکید کرد: نگاه ما این است که از توان همه متخصصان به ‌ویژه دانشگاهیان مناطقی که جزو مناطق آسیب‌دیده از سیل اخیر هستند، استفاده شود. اما مساله ما زمان و سرعت عمل است. زمان تعیین‌شده ۶ ماه است چون بعد از ۶ ماه ممکن است گزارش اثربخشی نداشته باشد.
وی گفت: هیات ویژه بررسی سیلاب کاملا مستقل است و زیر نظر هیچ دستگاه دولتی و ارگانی نیست و گزارش را مستقیما به رئیس‌جمهوری ارائه می‌دهد. این استقلال برای ما یک فرصت است که تحت‌ تاثیر هیچ نهاد یا جریانی قرار نگیریم. اما ممکن است گزارش‌هایی که هیات ارائه می‌دهد، باب‌ طبع همه نباشد.

آمادگی دانشگاه چمران برای همکاری با هیات ویژه سیلاب

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به توانایی‌های اعضای هیات علمی این دانشگاه در کمک به کنترل بحران‌ها گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران آمادگی همکاری با هیات ویژه سیلاب را دارند.
«غلامحسین خواجه» اظهار کرد: از روزهای اول وقوع سیل، دانشگاه شهید چمران اهواز در ابعاد مختلفی که می‌توانست وارد شد، تلاش کرد تا جایی که می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از سیلاب از طریق جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی کمک کند.
وی ادامه داد: برخی همکاران ما از یک تا ۱۰ روز از حقوق خود را برای کمک به سیل‌زدگان اهدا کردند. اعزام اکیپ‌هایی از سوی دانشگاه برای ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره، اکیپ‌های دامپزشکی برای رسیدگی به دام‌های روستاییان و نیز تیم‌های امداد و نجات از میان دانشجویان داوطلب با هماهنگی هلال احمر از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط دانشگاه بود.
این مسئول گفت: همکاران ما در دانشکده‌های علوم آب و علوم زمین نیز کمک‌هایی به مسئولان استان در زمینه‌های علمی و کاهش آسیب‌های ایجاد شده در سیل ارائه کرده‌اند. همچنین، اساتید ما با سازمان آب و برق استان همکاری‌هایی در بررسی کنترل سیل با ارائه مشاوره انجام داده‌اند.
خواجه با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر تهیه گزارش ملی سیلاب توسط دانشگاه گفت: باید خوشحال باشیم که مسئولان اجرایی کشور مسائلی مثل سیل را به دانشگاه‌ها ارجاع می‌دهند.

سفر نمایندگان جمعیت هلال احمر قطر به خوزستان

سفر نمایندگان و ارزیابان جمعیت هلال احمر قطر به خوزستان با هدف ارزیابی خسارات سیل اخیر یکی دیگر از اخبار خوزستان است.
«مجتبی طحان» مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: یکی از برنامه‌های این تیم ۴ نفره بازدید از مناطق سیل‌زده خوزستان و ارزیابی وسعت خسارت‌هاست.وی افزود: این بازدیدها و ارزیابی میدانی برای استفاده از توان جمعیت هلال احمر کشور قطر در ایجاد بازتوانی در مناطق سیل‌زده و افراد آسیب‌دیده و تعیین اولویت‌ها برای اهدای کمک‌هاست.
طحان گفت: نشست با مدیران جمعیت هلال احمر خوزستان، بازدید از بیمارستان سلامت، بازدید از مناطق آسیب‌دیده و اردوگاه اسکان اضطراری شهر الهایی، دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بازدید از سالن شهدای کارگر و روند جمع‌آوری و بسته‌بندی کمک‌های مردم به مناطق سیل‌زده و اردوگاه اسکان اضطراری تختی اهواز از جمله برنامه‌های سفر این هیات قطری بود.این مسئول بیان کرد: در حاشیه بازدید از اردوگاه‌های اسکان اضطراری الهایی و تختی اهواز، تعدادی از بسته‌های اهدایی جمعیت هلال احمر قطر بین آسیب‌دیدگان توزیع شد.

آماده‌سازی ۷۰ واحد مسکن مهر برای اسکان سیل‌زدگان پلدختر

در لرستان نیز همت‌ عمومی برای حاکم شدن اوضاع عادی پس از سیل در شهرهای این استان در جریان است و همه نهادها به نوعی در حال کمک‌رسانی به منظور عادی‌سازی اوضاع شهرهای سیل‌زده هستند.
در حال حاضر آب و برق همه روستاها وصل شده است و روستاییان از این نظر دچار مشکل خاصی نیستند، اما اسکان مهم‌ترین بحث در مورد سیل‌زده‌های لرستان است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در این رابطه با اشاره به آمادگی مالکان ۳۲ واحد مسکن مهر پلدختر برای اجاره دادن واحدهای خود به سیل‌زدگان گفت: تا ۷۰ واحد مسکن مهر را می‌توانیم برای این افراد آماده کنیم.
«رضا خالقی» اظهار کرد: آنها راضی شده‌اند که در ازای این‌که ماهانه ۵۰۰ هزار تومان اجاره بگیرند، این واحدها را پس از تکمیل توسط پیمانکار در اختیار سیل‌زدگان قرار دهند.
وی با تاکید بر این‌که یک مقدار معوقات پیمانکار را پرداخت کردیم و نصب کلید و پریز و ارائه انشعابات نیز انجام شد، افزود: دستگاه‌های خدمات‌رسان هم کمک کنند تا انشعابات وصل شود و بتوانیم سریع‌تر به نتیجه برسیم.
خالقی با اشاره به این‌که گروه‌های جهادی این واحدها را نظافت کردند، برای فرش کردن آنها خیران آمدند و کمک کردند، گفت: قولنامه‌ها تنظیم شده است و با معرفی فرمانداری قرار شد کسانی که بیشترین مشکل را دارند، با معرفی‌نامه بیایند و اجاره‌نامه را امضا کنند و یک‌ساله ساکن شوند.

اعطای کمک برای اسکان موقت سیل‌زدگان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با بیان این‌که ۳۰۰ خانه در پلدختر باید تعمیر یا جابه‌جا شوند، گفت: ما زمین‌های دولتی موجود در این شهر را بررسی و تعدادی گزینه رات مشخص کردیم که در روزهای آینده، با توجه به نظر مردم، یکی از آنها را برای واگذاری به افراد سیل‌زده انتخاب خواهیم کرد.
«علیرضا تابش» اظهار کرد: تصویب شده به افرادی که خانه خود را بر اثر سیلاب اخیر از دست داده‌اند، کمک‌هزینه‌ای برای اسکان داده شود. مردم به هر شکلی که تمایل داشته باشند، می‌توانند از این کمک‌هزینه استفاده کنند.
وی افزود: همچنین با صاحبان خانه‌های مسکن‌ مهر که در شهرستان پلدختر خالی هستند، هماهنگی‌هایی صورت گرفته که این افراد منازل خود را با قیمتی کمتر از نرخ موجود شهر به افراد سیل‌زده اجاره دهند. بنیاد مسکن هم تا زمانی که وضعیت مردم پلدختر به حالت عادی برنگردد، در کنار آنها خواهد ماند.
این مسئول گفت: پرداخت نقدی هزینه اسکان موقت سیل‌زدگان لرستان از پنجشنبه گذشته آغاز شده است.

تمامی روستاها برق‌دار شدند

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیز از برق‌دار شدن تمامی روستاهایی خبر داد که بر اثر سیل در این استان بی‌برق شده بودند.
«فریدون خودنیا» بیان کرد: تمامی این روستاها با تلاش همکاران زحمتکش و همچنین پیمانکاران پرتلاش و نیروهای کمکی که از ۵ استان به کمک برق لرستان آمده بودند، برق‌دار شدند.

وی ادامه داد: فقط ۲ روستا در مناطق صعب‌العبور الیگودرز که بر اثر رانش زمین راه دسترسی و ارتباطی آنها همچنان قطع است، بدون برق هستند.
این مسئول اظهار کرد: هفته پیش روستاهای سیل‌زده منطقه قلایی الشتر که در کوهستان صعب‌العبور قرار داشتند، برق‌دار شدند.
وی گفت: هنوز برخی نقاط راه دسترسی مناسب ندارند و ما تجهیزات را با تراکتور به آنجا منتقل کردیم. فعلا عبور جرثقیل و تریلر در آن مناطق میسر نیست.
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان افزود: روستاهای باقیمانده در مناطق کوهستانی الیگودرز به ‌محض فراهم شدن شرایط برق‌دار خواهند شد و این احتمال وجود دارد که در چند روز آینده برق آنها وصل شود.

تولد ۷۴ نوزاد در مناطق سیل‌زده لرستان 

اما یکی از خبرهای قابل‌ توجه در مناطق سیل‌زده لرستان، تولد ۷۴ نوزاد از زمان وقوع سیل ۱۲ فروردین تاکنون است.

مدیرکل ثبت احوال لرستان در این زمینه با بیان این‌که خدمات ثبت احوال در مناطق سیل‌زده به صورت مستمر به مردم ارائه می‌شود، گفت: از زمان وقوع سیل لرستان تاکنون ۷۴ واقعه تولد در مناطق سیل‌زده آن ثبت شده است.
«مصطفی امانی‌پور» بیان کرد: از ۱۲ فروردین تاکنون در پلدختر و معمولان ۵۲ کودک متولد شده‌اند.
وی گفت: در منطقه سیل‌زده چگنی هم ۲۲ واقعه ولادت در این مدت به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: طی این مدت ۲۲۱ مورد تعویض شناسنامه در پلدختر و ۱۶۰ مورد صدور تاییدیه کارت ملی هم صورت گرفته است.

۳ پیشنهاد استاندار ایلام برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده

ایلام نیز گرچه پس از سیل فروردین مشغول بازسازی شده است، اما برآوردها نشان می‌دهد که سیل اخیر آسیب‌های جدی و سنگینی به بخش‌های مختلف آن وارد کرده است و همین مساله روند توسعه این استان را کندتر از گذشته خواهد کرد.
سیل اخیر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به شهرهای ایلام خسارت وارد کرده است. به گفته مسئولان، شهرستان دره‌شهر و بخش ماژین واقع در این شهرستان بیشترین آسیب‌ها را دیده‌اند. ۷۵۰ پل بزرگ و کوچک در ایلام بر اثر سیلاب ۱۲ فروردین آسیب دیده‌اند و جبران این حجم بالای خسارت اعتبارات و زمان زیادی خواهد برد.
سیل عشایر را نیز بی‌نصیب نگذاشت و نزدیک به ۸۰ درصد مسیر‌های عشایری را مسدود کرد. البته حالا مسئولان خبر می‌دهند که بیش از ۵۰ درصد مسیرهای عشایری بازگشایی شده‌اند.

شیوه‌های بازسازی

اما مهم‌ترین رویداد و اقدام پس از سیل در ایلام، شرکت استاندار ایلام در نشست بررسی روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل در وزارت کشور و ارائه چند پیشنهاد بود.«قاسم سلیمانی دشتکی» در این نشست که با حضور وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن، استانداران مناطق سیل‌زده و استان‌های معین برگزار شد، اظهار کرد: برای هم‌افزایی در کمک‌رسانی ارگان‌ها و نهادهای مختلف و برای جلوگیری از موازی‌کاری در هر استان، قرارگاه بازسازی ایجاد شود.

وی درخصوص شیوه‌های بازسازی مسکن‌هایی که در سیل خسارت دیده یا از بین رفته‌اند، گفت: پیشنهاد می‌شود وام‌های تعدادی از مردم منطقه که قبل از سیل آنها را برای ساخت مسکن گرفته بودند و حین سیل این مسکن‌ها خسارت دیده‌ یا از بین رفته‌اند، امهال شوند.  استاندار ایلام در پیشنهاد سوم خود خواستار تعیین و حضور استان‌های معین، نهادها و ارگان‌های کمک‌رسان چون بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، واحد محرومیت‌زدایی سپاه و… در امر بازسازی مناطق سیل‌زده شد.بر اساس این گزارش، پیشنهادهای استاندار ایلام در این نشست به تصویب رسید.

مطالب پیشنهادی