حمله نماینده دزفول به اصلاح‌طلبان به دلیل دیدار با سیدمحمدخاتمی/ کار به درگیری فیزیکی کشید

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: بهارستان امروز روز آرامی داشت تا اینکه آتش یک جنجال جدید از سوی اصولگرایان تندرو مجلس شورای اسلامی روشن شد و آنان با استناد به دیدار جمعی از اعضای فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری اسبق کشورمان با استفاده از واژگانی نظیر «فتنه‌گر» به همکاران اصلاح‌طلباشان در مجلس تاختند.

پیش از ظهر امروز (دوشنبه) محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در جریان نطق میان دستور خود به دیدار جمعی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات اشاره کرد و انگشت اتهام را به سمت اعضای فراکسیون امید گرفت.

او در جریان اظهارات خود گفت: «دیدار جمعی از اهالی مجلس با فردی که در فتنه ۸۸ باغی انقلاب بوده حمایت از طغیان است.»

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «انتظار است نمایندگان مجلس منافع ملی را بر منافع جناحی و قومی ارجح بدانند و همراهی کامل با امام و انقلاب داشته باشند. ضمن اینکه از دستگاه‌های نظارتی نیز انتظار اقدام مقتضی می رود.»

در این هنگام جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با فریادهای «دو دو» به اظهارات زاهدی واکنش نشان دادند. عدد دو در عرف پارلمان نشانگر مخالفت است.

بعد از این اظهارات علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی بهارستان را برعهده داشت در ساعت ۱۱ و ۵۲ دقیقه از امیرآبادی خواست که اجازه پخش تذکرات شفاهی را دهد. مطهری همچنین خواست که اولویت را به تذکرات شفاهی دهد.

در این هنگام محمد علی وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به عنوان نخستین تذکر دهنده پشت تریبون رفت و به اظهارات زاهدی اعتراض کرد.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گفته‌های زاهدی گفت: «آقای زاهدی! خلاف منافع ملی جایی صورت گرفت که تنگ‌نظری برخی افراد سرمایه‌های انسانی را به حاشیه‌ها راند.»

او ادامه داد: «خلاف منافع ملی زمانی اتفاق افتاد که رئیس‌جمهوری ۸ سال پیش همچنان در گوشه و کنار کشور سخنرانی می‌کند و مرزهای رسمی (خط قرمزهای رسمی) کشور را رعایت نمی کند. این موارد به وحدت ضربه می زند.»

در این هنگام مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مردم قم در مجلس شورای اسلامی، به پشت تریبون وکیلی رفت و با فریادهای مکرر به اظهارات او واکنش نشان داد.

او میکروفون وکیلی را به سمت خود کشید که اما موفق به بیان اظهاراتش نشد بنابراین به سمت میکروفون مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت، حمله کرد و گفت: «ما از صبح خواستار بیان تذکر اصل ۷۵ هستیم ولی شما اجازه نمی دهید حرف بزنیم ولی الان برای این آقا (وکیلی) میکروفون را بازکردید که این حرف‌ها را بزند.»

درگیری فیزیکی کریمی قدوسی و حسین زاده

در این بین جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مردم مشهد و جمع دیگری از نمایندگان اصولگرا پشت صندلی مطهری تجمع کردند و با فریاد به اظهارات وکیلی واکنش نشان دادند.

کریمی قدوسی به سمت تریبون وکیلی رفت و از پشت تریبون او گفت: «این آقا (سید محمد خاتمی) این همه خون ریخته است. فتنه کرده است.»

در ادامه عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اصلاح طلب مردم نقده ،در مجلس شورای اسلامی به سمت کریمی قدوسی رفت و او را از صندلی وکیلی دور کرد.

در این هنگام درگیری فیزیکی نسبتا شدیدی با رد و بدل شدن واژگانی با صدای بلند بین حسین‌زاده و کریمی قدوسی اتفاق افتاد که تا دقایقی ادامه داشت و با توجه به شدت درگیری بین دو فرد اگر دخالت سایر نمایندگان نبود، ماجرا بالا می‌گرفت.

دفاع مطهری از دیدار با رئیس دولت اصلاحات

در ادامه علی مطهری که بین فریادهای نمایندگان مجلس گرفتار شده بود در دفاع از تذکر وکیلی خطاب به اصولگرایان گفت: «تذکر وارد بود.»

او که خود در دیدار اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات حاضر بود، ادامه داد: «آقای خاتمی ممنوع‌التصویر است ولی ممنوع‌الملاقات نیست هرچند که ممنوع‌التصویری او هم مبنای قانونی ندارد.»

این گفته‌های مطهری به عنوان رئیس مجلس با واکنش شدید اصولگرایان مواجه شد به طوری که عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی میکروفون او را دوباره روشن کرد و از پشت میکروفون مطهری گفت: «فتنه خط قرمز نظام است.»

بهرام پارسایی، نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در این هنگام نمایندگان اصولگرا را از مقابل جایگاه مطهری دور کرد.

از سوی دیگر، علیرضا رحیمی، عضو اصلاح‌طلب هیات رئیسه مجلس نامه‌ای را به مطهری رساند. او در تشریح جزئیات این نامه به پانا گفت که «حرف های دقیق زاهدی را از اتاق فرمان گرفته تا توهین های او مشخص شود.»

پیش از این نیز یکی از نمایندگان مجلس نامه‌ای را از سوی محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید به دست مطهری رسانده بود.

بعد از فروکش کردن جنجال‌ها، اصلاح طلبان جای اصولگرایان را در جایگاه هیات رئیسه گرفتند و با روبوسی با وکیلی و مطهری حمایت خود از این دو را نشان دادند.

یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس به پانا گفت که به نظر می‌رسد این غائله فردا نیز ادامه داشته باشد و بازهم صحن را به هم بریزند.

مطالب پیشنهادی