افزایش ۴۰ هزار نفری بیکاری در خوزستان/ نرخ بیکاری به ۲۲.۷ درشد رسید!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس سازمان برنامه ریزی خوزستان از افزایش ۴۰ هزار نفری تعداد بیکاران خبر می‌دهد که همین مسئله موضوع تولید شغل را به گره کوری تبدیل کرده است.

مسئله بیکاری در کشور و متعاقب آن در خوزستان مسئله تازه‌ای نیست و هر ساله با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان، بر تعداد آمار بیکاران اضافه می‌شود. راه‌ حل‌های گوناگونی برای پایان دادن به این بحران اندیشیده شده اما خیل عظیم بیکاران سبب شده که هیچکدام از این راه‌ها به میانبری برای پایان دادن به این معضل اجتماعی ختم نشود.

آمارهای زیادی درباره بیکاری در خوزستان منتشر شده است که این آمارها حاکی از نامتناسب بودن بیکاری با میزان ثروت موجود در خوزستان است؛ همین مسئله سبب شده که کارشناسان اقتصادی، نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی نسبت به این موضوع انتقادات زیادی داشته باشند.

روند صعودی بیکاری در خوزستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان اینکه نرخ بیکاری در این استان روند صعودی دارد، می‌گوید: رتبه بیکاری در خوزستان در بین استان‌های کشور از رتبه ۱۹ به رتبه ۲ افزایش یافته است. امید حاجتی از افزایش ۴۰ هزار نفری جمعیت بیکاران در یک سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: خوزستان با ۲ دغدغه اصلی یعنی مشکلات زیست محیطی و معضل بیکاری روبه رو است و انتظار بر این است که اعضای شورای برنامه ریزی خوزستان با حساسیت بیشتری به این ۲ موضوع رسیدگی کنند.

رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی خوزستان با انتقاد از  مدیریت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان می‌گوید: تنها ارائه گزارش و آمار در جلسات مشکل بیکاری خوزستان را حل نمی‌کند و باید اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان پاسخگوی افزایش آمار بیکاری در این استان باشد.

حاجتی بیان می‌کند: اگر توانایی کاهش آمار بیکاری در خوزستان وجود ندارد حداقل باید وضعیت موجود را حفظ کرد تا تعداد بیکاران افزایش نیابند.

آمار بیکاران کاهش یافته

گرچه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان از روند صعودی تعداد بیکاران خبر می‌دهد اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز  با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵ تعداد بیکاران در خوزستان کاهش یافته است، می‌گوید: در سال ۱۳۹۰آمار بیکاری در خوزستان ۲۵٫۷ درصد، بالغ بر ۳۳۰ هزار نفر بیکار بود و و این تعداد در سال ۱۳۹۵، بیش از ۲۲۲ هزار نفر اعلام شد که به معنی کاهش ۱۰۸ هزار نفری تعداد بیکاران است.

این مقام دولتی ادامه می‌دهد: حداقل سن کار در قانون کار (ماده ۷۹) ۱۵ سال است و به‌کارگیری افراد کمتر از ۱۵ سال ممنوع است در حالی که در سرشماری‌ها افراد با سن ۱۰ سال در بخش بیکار و یا دارای کار اعلام می‌شود، که این مسئله می‌تواند در ارائه آمار تاثیر زیادی بگذارد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ بالاترین نرخ بیکاری متعلق به شهرستان مسجدسلیمان با ۲۲٫۷ درصد ، هفتکل با ۲۱٫۵درصد و لالی با۲۱٫۴ درصد بود، می‌گوید: متاسفانه در برخی از شهرستان‌ها مانند حمیدیه، لالی، اندیکا و گتوند طرح‌های اشتغالزایی صفر بوده است که ما از این موضوع گلایه داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه می‌دهد: امیدیه، رامشیر، دشت آزادگان، هفتکل و هندیجان هر کدام یک طرح و شهرستان کارون در سال گذشته فقط ۴ طرح اشتغالزایی داشتند که این موضوع ناامید کننده بوده است.

پورمحمد بیان‌ می‌کند: با توجه به اعتبار و سهم خوب استان در زمینه مشاغل فراگیر بند الف و ب تبصره ۱۸ قانون برنامه و بودجه از شهرستان‌ها انتظار داریم که به کمیته فنی، طرح ارائه و اعتبارات را نیز جذب کنند.

وی عنوان می‌کند: هدف ما از این طرح‌ها ایجاد اشتغال پایدار است که در این راستا به زنجیره ارزش توجه و از تصویب طرح‌های تکراری خودداری و فقط طرح‌های مکمل و پشتیبان را مصوب کنیم.

برنامه‌های دولت برای کاهش آمار بیکاران

محمدپور با اشاره به طرح فراگیر اشتغال به عنوان یکی از سیاست‌های دولت جهت تولید شغل می‌گوید: یک هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان در این راستا برای خوزستان پیش بینی شده که در قالب طرح‌های توسعه‌ای، ایجادی و سرمایه در گردش است. همچنین شامل تخفیفات دو الی هفت درصد می‌شود و سرمایه گذاران می‌توانند طرح‌های خود را به کمیته‌های فنی و کارگروه اشتغال شهرستان یا استان ارائه کنند.

وی می‌افزاید: تعداد طرح‌های مصوب کمیته فنی شهرستان‌های در حوزه اشتغال دو هزار و ۲۴۷ طرح است که میزان تسهیلات آنها بیش از ۱۴ هزار میلیون ریال با اشتغالزایی ۱۳ هزار و ۵۲۸ نفر است.

وی عنوان می‌کند: تعداد طرح‌های اشتغالزایی روستایی یک هزار و ۵۴۱ طرح با بیش از ۵ هزار میلیون ریال تسهیلات و اشتغالزایی ۶ هزار و ۱۷۷ نفر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان می‌گوید: تعداد طرح‌های فراگیر نیز ۷۰۶ طرح با اعتبار تسهیلات بیش از ۸ هزار میلیون ریال و اشتغالزایی هفت هزار و ۳۵۱ نفر است.

وابستگی خوزستان به اقتصاد دولتی عامل بیکاری

یک کارشناس اقتصادی نیز به فارس می‌گوید: خوزستان وابستگی زیادی به اقتصاد دولتی دارد و همین مسئله سبب شده که سال به سال به تعداد بیکاران افزوده شود.

عبدالله محمدی می‌افزاید: در کوتاه مدت فقط می‌توان از سیاست‌های مُسکن برای کاهش بیکاری استفاده کرد اما یکی از برنامه‌های مهم در میان مدت و یا طولانی مدت باید کاهش وابستگی خوزستان به اقتصاد دولتی باشد.

وی ادامه می‌دهد: پتروشیمی، نیشکر و کشاورزی، ده‌ها صنعت وابسته دارند که دولت باید از طریق تسهیلات کم بهره مردم را به سمت راه اندازی این صنایع هدایت کند تا بتواند حجمی از بیکاران را با استفاده از این مشاغل کاهش دهد.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید کاربردی و مثمر باشد، می‌گوید: غالب آموزش‌ها در مراکز فنی و حرفه‌ای برای کاهش بیکاری ثمری ندارند چرا که برخی از این آموزش‌ها برای کاربردی شدن به سرمایه هنگفت و یا به استخدام درآمدن فرد در صنایع بستگی دارد.

وی عنوان می‌کند: نکته دیگر نیازمند ورود اتاق اصناف به موضوع اشتغال است. برخی از مشاغل در خوزستان به خوزستانی‌ها نمی‌رسد و بازار کار آنها به کارگران سایر شهرستان‌ها تعلق دارد که فعالیت این افراد باید با محدودیت باشد تا یک خوزستانی بیکار هم فرصتی برای یافتن شغل داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، گرچه حل گره کور بیکاری نیازمند برنامه‌ ریزی‌های طولانی مدت است اما برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای حل این بحران در خوزستان به برنامه‌ای کوچک و کاربردی کوتاه مدت هم بستگی دارد.

مطالب پیشنهادی