“عنافچه” خطری که همچنان اهالی و دانش‌آموزان را تهدید می‌کند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: پل شناور دهستان عنافچه پس از هر بارندگی به زیرآب رفته و تردد را برای اهالی حدود ۳۱ روستا به ویژه دانش‌آموزان مختل می‌کند و این در حالی است که تاکنون وعده‌های مسؤولان محقق نشده است.

تردد اهالی دهستان عنافچه با قایق‌های ماهیگیری/ 31 روستا یک پل ندارد

سال‌ها است که پل شناور دهستان عنافچه پس از هر بارندگی به زیرآب رفته و تردد را برای اهالی حدود ۳۱ روستا مخصوصاً دانش‌آموزان مختل می‌کند؛ در روستاهای عنافچه که جمعیتی بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر زندگی می‌کنند روزانه به‌منظور تأمین مایحتاج خود با سوارشدن بر قایق از طریق رودخانه به شهرها و روستاهای اطراف تردد می‌کنند.

بر اساس این گزارش، رسانه‌ای شدن زیرآب رفتن این پُل، سبب شد در دو سه ماه گذشته مسؤولان مختلفی از جمله نمایندگان مجلس، استاندار، مدیریت بحران استانداری، فرماندار و… بازدید و هرکدام در حوزه اختیارات خود وعده احداث و یا حل مشکل پُل را دهند.

تعیین ۲۴۰ میلیارد ریال برای احداث پُل عنافچه

در آذرماه امسال استاندار خوزستان پس از بازدید وعده احداث پل را در دو ماه آینده و مدیریت بحران استانداری وعده دو هفته را داد اما واقعیت این است که میزان اعتباری که برای احداث پُل اختصاص داده‌ شده است ۲۴۰ میلیارد ریال است که تاکنون تأمین نشده و وعده‌های مسؤولان در رفت و آمدها به این دهستان و بازدید از پُل خلاصه می‌شود.

تردد دانش‌آموزان با اتوبوس استیجاری نیروگاه رامین

سعید الهایی یکی از اهالی دهستان که دو دختر خود را یکی کلاس ششم و دیگری کلاس هشتم روزانه از طریق همین پُل راهی مدرسه در ملاثانی می‌کند، وی می‌گوید: چند روزی است که بچه‌های روستا با اتوبوسی که ظاهراً نیروگاه رامین در اختیار بخشداری گذاشته به مدرسه رفت‌وآمد می‌کند؛ روز گذشته قرارداد بخشداری با نیروگاه به اتمام رسید؛ امروز کلی نیروگاه را التماس کردیم تا قرارداد را تمدید کند تا راننده اتوبوس بچه‌هایمان را به مدرسه ببرد.

وی بابیان اینکه مسیر برای تردد دانش‌آموزان طولانی شده است، می‌افزاید: هزینه روزانه با قایق ۲ هزارتومان است؛ اگر بخواهیم با تاکسی تردد کنیم هزینه رفت‌وبرگشت ۲۰ هزارتومان می‌شود چراکه ماشین باید جاده کمربندی و مسیر تصفیه و شیبان را دور بزند تا بتواند به ملاثانی برود.

خبری از قایق‌هایی که وعده داد شد نیست

این فرد روستایی بابیان اینکه اهالی از پس هزینه‌های ایاب و ذهاب برنمی‌آیند، بیان می‌کند: قایق‌های فعلی کوچک و مخصوص ماهی گیری است؛ برای تردد نه بزرگ هستند و نه ایمنی دارند و هرلحظه خطر سرنشین‌ها را تهدید می‌کند؛ کل اهالی دهستان عنافچه برای خرید مایحتاج خود از ملاثانی مجبور هستند این مسیر را طی کنند.

الهایی  می‌گوید: چرا خبری از قایق‌هایی که قرار بود به روستای ما بدهند نیست؛ چند ماهی است که مسؤولان مرتب از پُل بازدید می‌کنند اما کوچک‌ترین تغییری ایجاد نشد.

تردد ۵۰ دانش‌آموز از مسیر پُل عنافچه

محمود ساعدی، بخشدار مرکزی باوی در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: به‌منظور جلوگیری از توقف دررفت و آمد دانش‌آموزان با همکاری فرمانداری یک دستگاه اتوبوس به‌منظور ایاب و ذهاب دانش‌آموزان روستاهای عنافچه تدارک دیده شد.

وی افزود: اما در شرایط جدید مسیر ۵ دقیقه‌ای که دانش‌آموزان برای رسیدن به مدرسه عرض رودخانه را با قایق طی می‌کردند، اکنون به حدود یک ساعت افزایش پیداکرده است و برخی از دانش‌آموزان همچنان اصرار دارند همان مسیر رودخانه را طی کنند.

بخشدار مرکزی باوی بابیان اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ دانش‌آموز از این مسیر تردد می‌کنند، گفت: با توجه به زیرآب رفتن پلُ تردد دانش‌آموزان با قایق‌های فعلی که قدیمی و فرسوده شده‌اند خطرناک است و ممکن است هرلحظه اتفاقی بیفتد.

ساعدی عنوان کرد: آخرین باری که مدیریت بحران استانداری از پُل شناور عنافچه بازدید کرد مقرر شد تا حل مشکل پُل چند قایق استاندار در اختیار اهالی گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی