۵۴ روستای خوزستان در حریم بستر رودخانه ها قرار دارند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: ۵۴ روستای خوزستان در حریم بستر رودخانه ها قرار دارند که جابجایی آنان برای پیشگیری از آبگرفتگی و سیلاب ضروری است.

مسعود انصاریان روز سه شنبه در نشست خبری در سرسرای اداری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در اهواز افزود: جابجایی این روستاها در گرو تخصیص اعتبار ملی و انجام مطالعات جامع است و این بنیادآمادگی دارد برای انتقال روستاها به نقاط امن و استاندارد اقدام کند.
وی در پاسخ به چگونگی ساخت روستاها در بستر رودخانه ها بدون هماهنگی با دستگاه های مربوطه از جمله بنیاد مسکن بیان کرد: از سال ۱۳۹۲ به این طرف که محدوده بستر رودخانه ها از سوی سازمان آب و برق خوزستان به بنیاد مسکن اعلام شده ، این بنیاد هیچ گونه فعالیت عمرانی در این روستاها نداشته است.
وی با بیان اینکه در جریان سیلاب اخیر در ۶ شهرستان غرب و شمال خوزستان ۱۹۲واحد مسکونی روستایی دچار آبگرفتگی و آسیب شدند گفت: از این تعداد واحدهای مسکونی خسارت دیده ، ۳۲واحد به بازسازی کامل و ۱۶۰واحد دیگر به تعمیرات نیاز دارند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه واحدهای آسیب دیده ناشی از سیلاب اخیر در ۱۸روستای استان پراکنده هستند افزود: برای بازسازی و تعمیرات منازل مسکونی روستایی به ۲۷میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
انصاریان ادامه داد:وضعیت واحدهای آسیب دیده ناشی از سیلاب و شکستن سیل بندها در روستاهای خوزستان به مدیریت بحران استانداری خوزستان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور منعکس شده است.
وی افزود: لایروبی نشدن رودخانه ها ، نبود نگهداری صحیح سیل بندها و تعبیه نشدن مسیر دسترسی آب برای کشاورزی ، شکافتن سیل بندها توسط کشاورزان برای استفاده از آب و زیرکشت بردن حریم رودخانه ها از دلایل اصلی بروز سیلاب و ورود آب به زمین های کشاورزی و مسکونی روستایی در غرب خوزستان (دشت آزادگان و رفیع)بوده است.

** افزایش وام مقاوم سازی مسکن روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: به منظور سرعت بخشیدن به سرعت ساخت و سازها در مناطق روستایی ، امسال سقف وام مقاوم سازم مسکن روستایی از ۱۸۰میلیون ریال به ۲۵۰میلیون ریال با کارمزد پنج درصد افزایش یافته است.
وی گفت: امسال سهمیه مقاوم سازی مسکن روستایی خوزستان هشت هزار و ۵۰۰ واحد است که با توجه به میزان بالای تورم و سهم کم آورده روستاییان ، استقبال از طرح بازسازی مسکن روستایی مطلوب و در حد انتظار بوده است.
انصاریان افزود: از مجموع ۲۱۰هزار واحد مسکونی در روستاها بالای ۲۰ خانوار ، ۸۷هزار واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک ها معرفی شده که از این تعداد ۷۰هزار واحد منجر به انعقاد قرارداد شده که از این تعداد بازسازی ۶۰هزار واحد مسکونی پایان یافته و هفت هزار واحد دیگر در حال ساخت است.
وی تعداد کل واحدهای مسکونی روستایی خوزستان را حدود ۲۵۰هزار واحد بیان کرد و گفت: این واحدهای مسکونی در چهار هزار و ۶۰۱ روستای خوزستان هستند.

** بهره برداری از ۵۹پروژه روستایی در روستاهای خوزستان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ۵۹پروژه بهسازی و عمرانی در روستاهای استان به بهره برداری رسید.
به گفته انصاریان برای اجرای این پروژه ها ۱۱۷میلیارد ریال از محل اعتبارات نفت ، استانی و درآمدی هزینه شده است.

** ۱۰۱ روستای منطقه آزاد اروند بازسازی می شود
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: ۱۰۱ روستای خرمشهر و آبادان بر اساس قرارداد منعقده با منطقه آزاد اروند نوسازی و بازسازی می شود.
انصاریان افزود: در ۲ روستای واقع در محدوده منطقه آزاد اروند برای نخستین بار شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب اجرا شده که یکی از آنان به بهره برداری رسیده و دیگری با پیشرفت ۸۰درصدی در حال انجام است.

مطالب پیشنهادی