از نقد سازنده تا سقوط اخلاق؛ به‌بهانه حفظ مکارم اخلاق

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: طی روزهای اخیر پس از حضور حمیدرسایی‌ نماینده سابق مجلس و مدیرمسئول نشریه ۹ دی در بندرماهشهر، موجی از حمایت ها و نقدها‌ نسبت به برگزاری چنین‌ مراسمی در شهرستان بالا گرفت‌.

در یکی از این واکنش ها‌ علی‌رضا شریفی از پیشکسوتان اصلاح‌طلبی در بندرماهشهر یادداشت انتقادی را انتشار داده بود که واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشت.

در ادامه واکنش ها، علی پورجعفر‌ از جوانان اصلاح‌طلب بندرماهشهر یادداشتی را در پاسخ به انتقادات به یادداشت علی‌رضا شریفی برای عصر جنوب ارسال کرده است.

این یادداشت بدین شرح است:

بسمه تعالی
از نقد سازنده تا سقوط اخلاق..
به‌بهانه حفظ مکارم اخلاق
علی پورجعفر
در طی هفته جاری ودرچهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تشکل موسوم به جمنا حجت الاسلام رسایی چهره شاخص افراط گرایی را به‌منظور سخنرانی در محل سجده وعبادت همه بندگان خدا (فارغ از تشیع وتسنن و ورای حزب ونگرش)یعنی مسجد امام حسن مجتبی (ع)بندر ماهشهر دعوت کرد.ایشان سخنرانی مطولی انجام داد که رسانه ها آن را منتشر کردند.
در پی آن استاد ادب واخلاق مهندس علیرضا شریفی، پیشکسوت اصلاح طلب، که عمری را به عزت وپاکدستی، ونه خیانت وتملق، گذرانده ودر ایام بازنشستگی همچنان از راه تدریس زندگی را می گذراند و در طول خدمت ومسئولیت و اوج قدرت اصلاح طلبان، نه رانتی گرفت ونه امتیاز اقتصادی دریافت کرد، صرفا از باب دلسوزی برای ایران،اسلام و انقلاب وبرای حفظ حریم اخلاق وانسانیت و نیز وحدت ملی بیانیه ای روش‌مند، مستدل، مستند،متین،علمی ومزین به آیات قرآن وکلماتی آمیخته با نهایت ادب و حرمت همگان در نقد سخنان جناب رسایی منتشر کردند.
این بیانیه درسطح شهرستان،استان وکشور بازتاب گسترده ای داشت ومورد استقبال دلسوزان دانا ومنصف اکثر جناحها قرار گرفت.
اما در ماهشهر آقایان مهندس علیرضا احمدی و حمید غبیشاوی و… عکس العمل نشان داده و بیانیه هایی منتشر نمودند .اینجانب که افتخار همراهی مهندس شریفی را داشته‌ام، بادقت تمام مطالب منتقدین را مطالعه نمودم وآنچه دریافتم عدم ارتباط جوابیه های داده شده به محتوای بیانیه مهندس شریفی بود. پیش از بررسی محتوای جوابیه‌های صادر شده لازم می‌دانم اشاره کنم متاسفانه کماکان منتقدین عزیز حتی اصول ابتدایی نگارش و املای صحیح را رعایت نمی‌کنند چه رسد به اصول ابتدایی اخلاق اسلامی و حتما توصیه می‌کنم متون منتشر شده را ملاحظه بفرمایید. مع‌الاسف یکی از این دوستان به صراحت به شخصی که چند دهه از ایشان بزرگتر بوده و حداقل رعایت ادب ایجاب می‌کرد حرمت قلم را نگه دارند، شدیدا تاخته و به جای نقد محتوای سخن ایشان به سراغ ریزترین مسائل فردی رفته و شخصیت بی‌نظیر مهندس شریفی عزیز را هدف گرفتند. اما پرسش نهایی اینکه برادران عزیز، مگر جبهه پایداری چه مشکلی دارد که از انتساب عضویت جناب رسایی در آن اینچنین برآشفته می‌شوید؟ حداقل نگاهی به سوابق درخشان ایشان در دهه گذشته بیندازید و آنگاه داد سخن دهید. مگر نه اینکه دوستان شما فقط اعضای این جبهه گرامی را محل اعراب و داخل آدم می‌دانند و سایر احزاب را سازشگر و غیر ولایی می‌دانند؟ تا آنجا که حتی علی لاریجانی را فریب خورده و گمراه می‌خوانند که یاللعجب.. و سرانجام بدانید در مقابل هرچیز و هرکس اصل نخست مرامنامه ما همان است که ادب مرد به ز دولت اوست…چه دولت سازندگی، چه اصلاحات و حتی مهرورزِ عالم‌گیر…
و اما اهم نکات جوابیه منتقدین که به ذهن حقیر رسید به این شرح است:
۱_اولا سراسر فرمایشات مهندس شریفی متمرکز بر سخنان تفرقه افکن وتوهین آمیز جناب رسایی بود.
اما منتقدین در این زمینه که آقای رسایی توهین روا داشته وسخنانی آمیخته به تهمت وافترا وبهتان وتفرقه افکنانه در مسجد، وبرخلاف توصیه قرآن واخلاق برزبان جاری کرده، اظهار نظری نکردند وتکذیب ننمودند. بنابراین اصل موضوع همچنان باقی ولاینحل باقی می ماند که چرا تشکلی متصف به مردم وانقلاب واسلام اینگونه خطیبی را دعوت کرده وهتک حرمت و هتک وحدت مینماید.
۲_بیانه مهندس شریفی شخصی ،فردی ،محلی و اجرایی نبود بلکه موضوعات کلان واخلاقی وحدت ملی ومحلی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را مدنظر قرار داده بود حال آنکه وجه اشتراک جوابیه آقایان فوق تنزل به سطح شخصی وسیاستهای اجرایی بود فی المثل آنجا که به عملکرد شریفی در شهرستان پرداخته یا رد صلاحیت شریفی را ملاک قرار داده است وقس علیهذا. جالب اینجاست که خود جناب شریفی به جهت حفظ حریم اخلاق به ردصلاحیت رسایی اشاره ای نکرده بود.
۴_ دیگروجه مشترک بیانیه های آقایان پرداختن به مشکلات اقتصادی وبرجام وعملکرد آقای روحانی بود حال آنکه بیانیه مهندس شریفی یک بیانیه موضوعی بود ودرهیج جای این بیانیه نه از برجام دفاع شده بود ونه سیاستهای اقتصادی دولت روحانی و دیگر عملکردهای دولت مورد حمایت قرار گرفته بود.

۶_یکی ازنویسندگان محترم، رد صلاحیت آقای شریفی در انتخابات را مورد توجه قرار داده است درحالی‌که این موضوع کاملا بی ارتباط با مطلب ایشان می‌باشد و شخص آقای رسایی نیز سابقه رد صلاحیت را در کارنامه خود دارد.
۷_ یکی از نویسندگان نوشته است که چرا اجازه نمی دهید احزاب نظراتشان را بگویند .در اینجا نیز موضوع به انحراف کشیده شده چرا که شریفی نه تنها نسبت به برگزاری نشست اعتراضی نکرده بلکه مشخصا از برگزاری نشستها وسخنرانی ها در بیانیه دفاع کرده و از اصل موضوع استقبال نموده است، اما به بهتان ودروغ وافترا وسخن ناپسند گفتن انهم در مسجد ودر سالگرد پیروزی انقلاب معترض بوده‌اند.
درپایان لازم میدانم از آقایان نویسنده وهمچنین تشکل جمنا درخواست کنم نظر صریح خود را نسبت به متن سخنان رسایی وتهمت وافتراهای روا داشته شده و نسبت‌دادنِ این گونه سخنان با تعالیم دینی اعلام نمایند واز سفسطه طفره رفتن بپرهیزند تا مردم شاهد شفافیت موضع افراد ،فعالین مدنی وتشکلها باشند.
والسلام علی من اتبع الهدی

مطالب پیشنهادی