تجاوز به حریم و عدم لایروبی کارون  خطر سیلاب را افزایش می‌دهد/ لزوم ورود استاندار و دادستان کل به موضوع تجاوزات‌ مکرر به رودخانه‌های استان

ًعـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: “کارون” رودخانه ای که روزگاری میزبان کشتی‌های تجاری دنیا بود، امروز تنها به آبراهی پر جزیره تبدیل شده که حتی قدرت خود پالایی هم ندارد!

 این رودخانه‌ی افسانه‌ها که گویا نامادری‌ای نامهربان به شدت عذابش داده، این روزها حتی تحمل حجم آبی کمتر از ۱۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه را هم‌ ندارد.

 این روزها شبکه های اجتماعی پر شده از تصاویری از طغیان کارون، طغیانی‌ که با یک سوم حجم واقعی کارون در مهار سیلاب به وقوع پیوسته است!

 علت مشخص است؛ تجاوز، ساخت و ساز غیرقانونی و عدم لایروبی کارون در محدوده شهری که عرض متوسط ۲۵۰ متری رودخانه را در بخش هایی به کمتر از ۵۰ متر کاهش داده است.

به گزارش عصرجنوب،  معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان چندی پیش به ایسنا گفته بود: ردیف عمرانی اعتبار موردنیاز جهت لایروبی رودخانه کارون عملا وجود دارد و حذف نشده است اما به دلیل این‌که پولی وجود ندارد، تخصیصی نیز در این زمینه انجام نمی‌گیرد تا بتوان در رودخانه کارون کار انجام داد.

 او همچنین گفته بود: با محاسباتی که انجام گرفته است، رودخانه کارون از نظر فنی برای گذر و تخلیه سیلاب‌ها مشکلی ندارد و می‌تواند در صورت بروز سیلاب بدون هیچ مشکلی آن را از خود در مقطع اهواز عبور دهد.

 مشخص نیست منظور او چه حجم سیلاب بوده و اطلاعات بیشتری در این باره ارائه نشده است.

 مشابه این اتفاق در دزفول و بر سر رودخانه دز هم آمده است، دیگر رودخانه ها نیز وضعیت مشابه ای دارند و با وقوع سیلاب هایی معمولی به زیرساخت‌های ایجاد شده با بیت المال، آسیب جدی وارد می‌شود.

 سازمان آب و برق به عنوان متولی در خصوص تجاوزات صورت گرفته و ساخت و سازهای سالیان اخیر در حریم رودخانه ها هیچ واکنشی‌ نشان نداده و استاندار هم در خصوص چرایی‌ عدم تخصیص بودجه واکنشی نداشته و توضیحی ارائه نکرده است.

هرچه در این سالیان گذشته؛ حاصل آن بوده که ده‌ها میلیارد تومان سرمایه از بیت المال هزینه شده تا حریم رودخانه ها به طور مکرر مورد تجاوز شهرداری‌ها، کشاورزان و افرادی قرار گیرد که اکنون ساز دریافت خسارت سیلاب کوک کرده اند!

 نیاز جدی‌ست؛ دادستان کل استان به عنوان مدعی العموم بیش از ۵ میلیون خوزستانی به موضوع ورود کرده و ضمن بررسی آنچه‌ جنایت به حقوق رودخانه ها عنوان می‌شود، اجازه ساخت ساز غیرقانونی را ندهد و با تخریب سازه های احداث شده، “داد” مظلومانه‌ رودخانه های بی جان استان را بستاند.

مطالب پیشنهادی