«محمود»؛ فیلمی از جانفشانی‌های شهدای مدافع حرم

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیر تولید فیلم داستانی «محمود» گفت: به وضوح می‌توان دید که فیلم داستانی «محمود» عامل محرک برای تمام مجموعه‌های متعهد و ارزشی، مجامع هنری و دیگر مجموعه‌ها است.

استان خوزستان در عرصه‌های مختلف پشگام و نوک پیکان بوده و در حمایت از ولایت فقیه و نظام اسلامی از مال، جان و فرزندان خود گذشته تا به خاری در چشم بدخواهان تبدیل شود.

خوزستان در هشت سال دفاع مقدس خط مقدم دفاع از اسلام و میهن بود و در ادامه در آزمون سخت دفاع از حریم اهل بیت(ع) نیز، با تقدیم جوانان خود صدر شهدای مدافع حرم را به خود اختصاص داد. اما بدون شک پرداختن به این ایثار و رشادت با ابزار هنر و سینما، سنگینی رسالت آیندگان را بیان می‌کند.

یقینا جوانان و نوجوانان خلاق و خوش استعداد به ویژه کسانی که در زمینه هنر و سینما سابقه فعالیت دارند، صدر سوژه‌های خود را باید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قرار دهند. در همین راستا تعدادی از جوانان در اقدامی جهادی به ساخت فیلم داستانی محمود پرداخته‌اند، فیلمی که موضوع خود را شهدای مدافع حرم قرار داده است.

با بهروز کریم‌پور، مدیر تولید فیلم داستانی «محمود» در فضایی صمیمی و دوستانی به گفت‌وگو نشستیم، وی ابتدا به حضور این فیلم در جشنواره فیلم عمار  که در تاریخ بیستم دی ماه در تهران برگزار شد، اشاره و اظهار داشت: در قریب به یک سال پیش، تلاش برای برون رفت از روزمرگی‌های هنری و فرار از فقر سوژه و محتوا، منجر به تولید نخستین فیلم داستانی شهدای مدافع حرم کشور با عنوان «محمود» شد.

وی بیان کرد: ساخت «محمود» به دور از هر نگاه و وابستگی جناحی، فیلمی تولید شد که عنوان اثر فاخر و باکیفیت صداوسیما خوزستان را برای جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها به خود اختصاص داد.

مدیر تولید فیلم داستانی «محمود» عنوان کرد: در غربت پایتخت و به دور از هرگونه استفاده ابزاری از رسانه‌های تبلیغی، این فیلم توانست عنوان پرمخاطب‌ترین اثر را در روزهای اول و دوم جشنواره مردمی فیلم عمار به عنوان یک فیلم متفاوت در سبک، متعهد به محتوا، مستند و مستدل در تصویرگری وقایع به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه فیلم مقبول و خوب، اثری است که علاوه بر جنبه حیث تکنیک و ساختار قابل اعتنا باشد بلکه از نقطه نظر «درونمای» نیز شایسته تحسین است، افزود: «درونمایه و محتوا» تحلیل یا دیدگاه نویسنده فیلمنامه یا فیلمساز، نسبت به پدیده‌های گوناگون، انسان، رخدادها، و جهان‌هستی است که برای آگاهی و شکل‌دهی باور و ذهنیت مخاطب در قالب اثر هنری عرضه می‌شود.

مدیر تولید فیلم داستانی «محمود» اظهار داشت: درونمایه خوب و درست، درخور احترام و شایسته تحسین، تحلیل یا دیدگاهی برآمده از جستاری متعهدانه و علمی نسبت به ارزش ها و جریان های اخلاقی است.

کریم‌پور ادامه داد: اساسا هنر منحط یا هنر هدایت‌گر و متعالی، هنر متعهد یا هنر غیر متعهد، هنر دینی یا هنر غیر دینی در بخش‌های درونمایه و محتوا و از طرفی در بخش رویکرد ساختاری به صراحت قابل تمیز هستند.

وی بیان کرد: تحلیل و درونمایه، نشأت گرفته از سلیقه، خواست شخصی، نشأت گرفته از سطحی‌زدگی و ساده نگری و برگرفته از بی‌دانشی، مطمئنا منحرف کننده، نادرست و جفاکارانه نسبت به مخاطب فهیم است.

مدیر تولید فیلم داستانی «محمود» ادامه داد: از دیگر سو، ارتقای سطح دانش علمی نسبت به حوزه‌های دخیل در فرهنگ اجتماعی و رسانه محتوا محور، بسترساز ایجاد یک تحول عمیق روحی می‌شود و زمینه جلوگیری از رکود فرهنگی را فراهم می‌کند و عاملی برای پرهیز از روزمرگی و کلیشه‌گرایی خواهد شد.

کریم‌پور خاطرنشان کرد: این ارتقای سطح دانش علمی در عین ظرافت، می‌تواند دست به الگو آفرینی بزند تا بلکه شرایط برای بازتولید ارزشی و نشر پیام‌های ملی_مذهبی اصیل در قالب‌های نو، کارآمد و موثر ایجاد شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به گفته‌های منتقدین این فیلم، گفت: به قول یکی از منتقدین، این فیلم در جایگاه خود به نیکویی توانسته رسالت هنری و رسانه‌ای خود را در قالب یک قطب نمای فرهنگی به انجام برساند، که با قاطعیت باید از آن به عنوان آبرو و اعتبار فیلمسازی نوگرا در خوزستان نام برد.

مدیر تولید فیلم داستانی «محمود» عنوان کرد: به وضوح می‌توان دید که این فیلم عامل محرک برای تمام مجموعه‌های متعهد و ارزشی، مجامع هنری و دیگر مجموعه‌ها بوده به نحوی که از سبک و نگاه کارگردان گرفته تا شیوه اکران مردمی فیلم، همه و همه مورد توجه و تقلید قرار می‌گیرد.

کریم‌پور ادامه داد: این مصداق بارز جریان‌سازی اصولی است، بدون نگاه و وابستگی جناحی، با اتخاذ استراتژی مناسب تولید، در عین دغدغه‌مندی و عمل‌گرایی، موضوعی انتخاب شود که بتواند بالاترین استاندارهای جشنواره های ملی و مردمی را به خود اختصاص دهد و متعاقبا خیل عظیمی از مخاطبان علاقه مند را درگیر کرده و الگوی عملی برای سایر تولیدکنندگان باشد.

وی بیان کرد: در مقابل تمام جریان‌سازی‌های مثبت و متعالی، نباید با برخورد سلیقه‌ای و دخالت تعصبات شخصی، عامل سرخوردگی وریزش مخاطبان اینگونه آثار فاخر شویم.

به گزارش تسنیم، هنر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به هم گره خورده‌اند که باوجود کم‌کاری در پیوند میان این دو امر مهم، باید بتوان مفاهیم را با ابزارهایی نظیر دوربین، پلان‌های سینمایی و کارگردانی نیروهای انقلابی و دغدغه‌مند منتقل کرد.

مطالب پیشنهادی