مشکل نقدینگی گروه ملی فولاد حل نشد/پنج خط تولیدهمچنان غیرفعال است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: در حالی که سهامدار عمده گروه ملی فولاد مکلف به تامین نقدینگی مواد اولیه و راه اندازی خطوط تولید این گروه است، پنج خط تولید این کارخانه همچنان غیرفعال است.

گروه ملی فولاد خوزستان به عنوان یکی ازبنگاه‌های مشکل‌دار طی ماه‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند که در نتیجه آن، پرداخت حقوق و دستمزد سه هزار کارگر شاغل در این شرکت سه ماه به تعویق افتاد.

پس از بحرانی شدن مشکل گروه ملی فولاد و شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، تیمی به سرپرستی وزارت کار اواخر آبان ماه برای بررسی مشکلات این دو بنگاه مشکل‌دار به استان خوزستان اعزام شدند تا به راهکارهایی برای خروج از بحران این شرکت‌ها دست یابند.

در پی جلسات مکرر در خصوص گروه ملی فولاد در نهایت مقرر شد، بانک ملی ایران که حدود ۷۰ درصد سهام این گروه را در اختیار دارد، نسبت به تامین نقدینگی مورد نیاز مواد اولیه این شرکت اقدام کند.

همچنین در نشست بررسی مشکلات گروه ملی فولاد، مجوز فروش محصولات این گروه خارج از بورس از سوی وزارت صنعت صادر شد تا سریعتر نسبت به پرداخت معوقات کارگران این شرکت اقدام شود.

اما با وجود گذشت بیش از سه هفته از تکلیف بانک ملی برای تامین نقدینگی این واحد، به گفته مسئولان جز تامین اندکی نقدینگی، این بانک به تعهدات خود عمل نکرده و از هفت خط تولید گروه ملی فولاد فقط دو خط تولید فعال هستند.

در همین زمینه کریم یاوری سرپرست تیم اعزامی به خوزستان و نماینده ویژه وزارت کار در امور رسیدگی به مشکلات گروه ملی فولاد به خبرنگار مهر گفت: حسب دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص پیگیری کارگران گروه ملی فولاد، با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و هماهنگی‌های صورت پذیرفته از سه ماه حقوق معوقه کارگران این گروه تا کنون دو ماه حقوق این کارگران پرداخت شده است.

مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار همچنین درباره تعهد بانک ملی برای تامین نقدینگی گروه ملی فولاد به عنوان سهامدار عمده گفت: متاسفانه به جز تامین مقدار اندکی نقدینگی برای مواد اولیه، اما مشکل مواد اولیه این شرکت کماکان به قوت خود باقی است و متاسفانه بانک ملی به عنوان سهامدار ۷۰ درصدی ، نسبت به حل مساله اقدام نکرده است.

این مقام مسئول در وزارت کار ادامه داد: به رغم پیگیری های انجام شده، این بانک توجه کافی در این خصوص مبذول نکرده است.

یاوری در مورد میزان نقدینگی مورد نیاز گروه ملی فولاد گفت: گروه ملی فولاد در حال حاضر به حدود ۱۵۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد که این رقم برای بانک منابع قابل توجهی نیست.

مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار، همچنین با بیان اینکه از هفت خط تولید گروه ملی فولاد در حال حاضر فقط دو خط تولید فعال است، افزود: برای راه اندازی تمام خطوط تولید گروه ملی فولاد و تامین مواد اولیه در مجموع به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.

یاوری درباره منابع مالی پرداخت دو ماه از حقوق معوق کارگران این شرکت نیز گفت: دو ماه حقوق پرداخت شده کارگران از محل فروش محصولات، تامین شده است.

مطالب پیشنهادی