وقتی که آب و فاضلاب خوزستان عامل بیماری می‌شوند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: فاضلاب برخی مناطق در اهواز پس از بارش باران سر ریز می کند و تا چند روز ماندگار است این مشکل باعث بروز بیماری های گوناگون برای شهروندان می شود.

ایرج نظری روز شنبه در شورای برنامه ریزی خوزستان در سرسرای استانداری بیان کرد: نبود توجه به این موضوع مهم باعث تحمیل هزینه زیادی به حوزه بهداشت برای درمان افرادی که بر اثر سرریز شدن فاضلاب بیمار می شوند شده است.
وی گفت: از دیگر مواردی که به سلامت مردم بسیار مرتبط است و باید مورد توجه قرار گیرد موضوع آب در برخی مناطق روستایی و شهری خوزستان است به طوری که بسیاری از مناطق حتی سرپرستی برای توزیع آب ندارند و مردم با مشکلات زیادی روبه رو هستند.
نظری با اشاره به اهمیت توجه به سلامت مردم افزود: توجه به میزان کلری که در آب شرب وجود دارد و سلامت از آب مصرفی مردم، از دیگر شاخص های توجه به سلامت مردم است.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با بیان عملکرد این دانشگاه از سال ۹۵ تاکنون بیان کرد: در کارگروه سلامت سال ۹۵ خوزستان ۱۰۸ مصوبه تصویب شد که مهم ترین مسایل در این سال مربوط به سلامت آب شهرستان های باوی، کارون و شیوع بیماری التور و بررسی موضوع تنگی نفس در خوزستان، مشکلات کشتارگاه های صنعتی و تجمع نخاله های ساختمانی بود.
نوذر درستانی گفت: در سال ۹۶ نیز کارگروه سلامت خوزستان ۸۰ مصوبه داشت که ۷۰ مورد از این مصوبات انجام شد که یکی از آنها هرس درختان کنوکارپوس بود که با انجام آن آمار بیماران تنفسی بسیار کاهش یافت.
وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون نیز ۳۴ مصوبه در این کار گروه تصویب شده که ۷۰ درصد از آن عملیاتی شد و از جمله مهمترین آنها مربوط به بهداشت هشت محصول کشاورزی پر مصرف و بررسی سلامت کودهایی که برای این محصولات استفاده می شود می باشد.
وی گفت: توجه به بهداشت سیلوها نیز از دیگر مواردی است که امسال در دست بررسی است و لازم است که مدیریت سیلوها به بهداشت و معاونت غذا و دارو اجازه بررسی بهداشت و سلامت این فضاها را بدهند.
درستانی در ادامه با اشاره به یخ عرضه شده در بازار بیان کرد: بهداشت سلامت یخی را که در بازار عرضه می شود و آبی که با آن یخ تولید می شود قبول ندارد.
وی گفت: پس از سکته دومین عامل مرگ و میر در خوزستان تصادف است و مسیرهایی همچون ایذه، دهدز، باغملک تا اهواز و جاده مسجد سلیمان به اهواز بیشترین میزان تصادف و مرگ و میر را در خوزستان دارند.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: جمع آوری ماشین آلات و فلرهای نفتی در غرب کارون که ۳۰ درصد آلودگی اهواز را ایجاد می کند از مواردی است که در دست پیگیری است.
درستانی افزود: سگ های ولگرد در اهواز و بسیاری از مناطق خوزستان سلامت مردم را به خطر انداخته و عامل انتشار بیماری و زشت کردن چهره شهرها شده اند که شهرداری برای این موضوع باید راهکار جدی مشخص کند.
وی گفت: امسال در خوزستان مجمع سلامت تشکیل و در ۱۵ شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده و در آن، مشکلات و مسایل بهداشتی هر شهرستان مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.
درستانی بیان کرد: ۳۰ کانون محلی سلامت نیز برای پیگیری مسایل بهداشتی در خوزستان با همکاری مردم تشکیل شده است.

مطالب پیشنهادی