بالا رفتن سن خطر سکته مغزی را افزایش می دهد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: یکی از عومل مهم مرگ و میر سکته های قلبی و مغزی هستند که سالانه جان هزاران نفر را در کشور می گیرند.

اگر در دقایق نخست سکته کار درمانی انجام شود خیلی از بیماران نجات می یابند و از مرگ حتمی و یا فلج اعضای بدن خلاص می شوند.

فلج عمومی بدن از علائم بروز سکته مغزی است

در همین ارتباط دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: اگر درمان سکته حاد مغزی در ۳ ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبود کامل می یابند.

وی درباره مدیریت درمان سکته های مغزی بیان کرد: سکته مغزی، مرگ ناگهانی بافت مغز است و یک اورژانس پزشکی محسوب می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سکته می تواند باعث از دست رفتن عملکرد مغز شود، تصریح کرد: سکته مغزی به دو علت کلی ایجاد تنگی و انسداد در رگ های خون رساننده به مغز و بروز خونریزی در اثر آسیب عروقی در مغز بروز می یابد.

وی شایع ترین عواملی که سبب بروز سکته های مغزی می شوند را برشمرد و عنوان کرد: فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی به ویژه اختلالات ریتم قلب، کلسترول خون بالا و تنگی عروق گردنی (کاروتید) از جمله عواملی هستند که سبب ساز سکته های مغزی می شوند.

دکتر جان بابایی خاطرنشان کرد: فلج عمومی بدن از علائم بروز سکته مغزی است، اما مهم ترین علامت این اختلال، اختلال بینایی گذرا در یک یا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن، درد و سوزش در یک طرف بدن است.

رژیم نامناسب غذایی نیز عاملی برای بروز سکته

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: سکته مغزی معمولا با بی حسی صورت و دست و پا، ضعف خفیف و اختلال تکلم همراه است. فرد مبتلا باید در کمتر از ۳ ساعت به بیمارستان دارای خدمات تخصصی برسد.

وی افزایش سن را از جمله عوامل خطرساز سکته مغزی عنوان کرد و گفت: بالا رفتن سن به علت پیری رگ‌ های مغز، خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

دکتر جان بابایی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: عوامل موثر در افزایش ریسک سکته مغزی با بالا رفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری ‌های قلبی، بیماری‌ های ارثی، سیگار و چاقی می‌ شود.

وی ادامه داد: همچنین کم تحرکی، مصرف بی رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی نیز عاملی برای حرکت به سمت سکته های مغزی ایرانیان است.

بهبود ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید براین نکته که تشخیص و درمان به موقع، شانس بهبودی کامل را در صورت بروز سکته مغزی بالا می ‌برد، تصریح کرد: برای این کار حتما باید علائم سکته مغزی را به درستی بشناسیم. بیش از نیمی از افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، چنانچه به موقع درمان شوند، توانایی های خود را باز می یابند.

وی با بیان اینکه سکته مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ و اولین علت از کارافتادگی است، اظهار کرد: در حال حاضر سکته های مغزی در کشورهای پیشرفته، سومین علت مرگ محسوب می شوند که با پیر شدن جوامع در آینده نه‌ چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد شد.

دکتر جان بابایی درباره مدیریت سکته های مغزی در کشور نیز عنوان کرد: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می ‌شوند. اگر درمان سکته حاد مغزی در ۳ ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبود کامل خواهند یافت.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در حال حاضر، سالانه ۱۵۰ تا  ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی می ‌شوند و ۱۵ درصد این سکته ها به مرگ منجر می ‌شود. همچنین ۳۰ درصد از این افراد زیر ۵۰ سال سن دارند.

مدیریت درمان سکته های مغزی در ۷۵ بیمارستان کشور

وی با اشاره به این مطلب که بخش خدمات درمانی بیماران سکته حاد مغزی، جزو طرح های تحول سلامت نظام است، تصریح کرد: برخلاف گذشته، خدمات درمانی حاد و بازتوانی تجمیع شده، تصویربرداری دقیق از مغز و شناسایی نقاط آسیب دیده آن، طراحی اولیه برای بازتوانی ذهنی، هوشی و حرکتی بیمار، تزریق داروهای حل کننده لخته های خونی مغز، انجام فیزیوتراپی و توانبخشی بر مبنای نقشه برداری دقیق مغزی، محاسبه میزان آسیب وارد شده به مغز و اقدامات درمانی حاد متناسب با سن، جنسیت و نیاز بیمار انجام خواهد شد.

دکتر جان بابایی گفت: با برنامه مدیریت درمان سکته های حاد مغزی، بسیاری از مشکلات جسمی، حرکتی و ذهنی بیماران حل شده و عمر بیمار هم افزایش پیدا می کند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ۷۵ بیمارستان در کشور با استفاده از مدیریت درمان سکته های مغزی به ۴۱۲۴ سکته مغزی خدمت رسانی کرده و آنان را به زندگی عادی بازگردانده اند.

وی اضافه کرد: تا پایان سال ۹۶ تنها ۵۵ بیمارستان در این طرح مشارکت می کردند و از ابتدای سال جاری نیز ۲۰ بیمارستان دانشگاهی دیگر به این طرح پیوسته اند.

مطالب پیشنهادی