افزایش مهاجرت پرندگان به تالاب‌ها و میکروتالاب‌های پارک ملی دز

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس پارک ملی دز از افزایش مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و میکروتالاب‌های منطقه پارک ملی دز خبر داد و گفت: برای جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر گشت‌های محیط‌بانان مستمرتر شده است.

رضا قپانچی‌پور با اشاره به مهاجرت پرندگان به میکروتالاب‌های منطقه پارک ملی دز، اظهار کرد: با توجه به بارش‌های مطلوب پاییزی و آبگیری تالاب‌ها و میکروتالاب‌ها از جمله تالاب میانرود، تالاب خوزینه باقر و تالاب یعقوب مهاجرت پرندگان به این زیستگاه‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. البته تاکنون سرشماری از تعداد پرندگان مهاجر در این مناطق انجام نشده است.

وی افزود: در تابستان سال جاری تالاب خوزینه باقر در حاشیه روستای حاجات از توابع بخش چغامیش دزفول، خشک شده بود اما به علت بارش‌های پاییزی مطلوب آبگیری شده و پذیرای پرندگان مهاجر است.

رئیس پارک ملی دز بیان کرد: پرندگان آبزی و کنار آبزی هر ساله به زیستگاه‌های منطقه پارک ملی دز مهاجرت می‌کردند اما به دلیل اینکه سال گذشته شرایط جوی خوب نبود بسیاری از پرندگان به سمت خوزستان مهاجرت نکردند.

قپانچی‌پور عنوان کرد: امسال انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی از جمله لک‌لک و پرندگانی از خانواده غازها و اردک‌ها، به منطقه پارک ملی دز مهاجرت کرده‌اند.

وی با اشاره به مدت زمستان‌گذری پرندگان مهاجر در این مناطق، گفت: ماندن پرندگان مهاجر در این مناطق به شرایط  آب و هوایی بستگی دارد اما به طور معمول این پرندگان تا پایان زمستان در این مناطق خواهد ماند.

رئیس پارک ملی دز در خصوص تلاش‌های انجام شده جهت جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر، بیان کرد: برای جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر گشت‌های محیط‌بانان مستمرتر شده است و مهم‌ترین عامل جلوگیری از شکار پرندگان همین امر است. همچنین دوستداران طبیعت در این مناطق با محیط‌بانان همکاری می‌کنند.

مطالب پیشنهادی